Kapitoly z vývoje výtvarného myšlení 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203KVF2 | zkouška | 1 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Kurz se bude týkat hlavně otázek vztahu mezi obrazovými nástroji a časem, tedy bude se zabývat problematikou reprezentace, prožívání a iniciování pohybových, procesuálních dějů v obrazových, vizuálních a výtvarných médiích. Budeme se zabývat např. následujícími okruhy otázek: patří čas do architektury? Mění se obrazy v čase? Jsou obrazy spíše narativním nebo tvarovým médiem? Jak obrazy „přemýšlí“ a „komunikují“? Jsou tedy obrazová a vizuální média spíše partnery v dialogu než jednou provždy hotovou „věcí“, v níž máme rozpoznat pouze jeden základní význam?
Bude nás tedy velmi zajímat procesualita vzniku obrazových konstelací i dynamičnost a proměnlivost (též historická a kulturní) jeho vnímání. Pozorovatel jako spolutvůrce sdělení není nějakou individuální odchylkou, ale důležitým činitelem při tvorbě konkrétního, časově i místně lokalizovaného a relativního smyslu.
Výsledky učení
Studující se naučí vlastnímu myšlení a tematizování vztahů obrazových médií a časovosti jakožto jedné z klíčových zkušeností naší existence (pobytu, „Dasein“ – fenomenologicky opět formulováno - ve světě). Kurz se propojí i se zkušeností z minulého semestru a zkompletuje určitý celek představ studujících o časových, prostorových, narativních, environmentálních podmínkách vizuální tvorby a „scénického“ uvažování, vidění a projektování.
Předpoklady a další požadavky
Středoškolské vzdělání o historii výtvarného umění.
Literatura
Didi-Huberman, Georges: Pred časom. Dejiny umenia a anachronizmus obrazov, Bratislava 2006.
Bergson, Henri: Myšlení a pohyb, Praha 2003.
Grave, Johannes: Bild und Zeit. Eine Theorie des Bildbetrachtens, Mnichov 2022.
Zuska, Vlastimil: Čas v možných světech obrazu. Příspěvek k ontologii výtvarného uměleckého díla a procesu jeho recepce, Praha 1994.
Belting, Hans: Antropologie obrazu: návrhy vědy o obrazu, Brno 2021.
Stephenson, Barry: stručný úvod do teorie rituálu, Praha 2022.
.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivita a diskuse na seminářích, 75 % účast.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 13:00–14:30 | Václav HÁJEK | Posluchárna - Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie - Filmová scénografie (M.A.) (Povinné předměty)