Kapitoly z vývoje výtvarného myšlení 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203KVZ1 zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Přednášky jsou věnovány především vztahům mezi výtvarnou respektive uměleckou kulturou a širším pojímáním a využíváním různorodých obrazových médií jakožto nástrojů komunikace, reprezentace, reflexe současného světa atd. Vycházíme tedy nejenom z oblastí studovaných tradičně dějinami umění, estetikou apod., ale přikláníme se též k otázkám, jež dnes reflektují takové obory, jako vizuální studia, „Bildwissenschaft“ (věda o obraze), mediální a kulturální studia, vizuální sémiotika apod. Obrazová, vizuální média je třeba reflektovat též z hlediska jejich materiální báze („materiálová studia“), z hlediska podílu těla diváka a jeho smyslového vnímání („antropologie obrazu“) apod. Chceme se tedy zabývat obrazovými médii v kontextu jejich soudobého, takřka hypertrofovaného využívání i v rámci digitální kultury, propagandy, reklamy, masové a populární kultury. Budeme se tázat, jakou roli v těchto kontextech hraje právě umělecký typ obrazu se svým zvláštním statusem, dějinami a způsoby reflexe a hodnocení.

Témata přednášek jsou zčásti pro všechny ročníky stejná (např. aktuality), zčásti jsou rozrůzněna podle jejich současné potřeby, podle toho, na čem v současnosti pracují a jaké kontexty jsou pro jejich tvorbu aktuálně podstatné a využitelné. .

Výsledky učení

Cílem přednášek je přivést posluchače k hlubšímu a samostatnějšímu přemýšlení o smyslu umělecké tvorby a k tomu, aby sami cítili potřebu trvale se vzdělávat a kultivovat. Zároveň povedou přednášky i k inspiracím k vlastní tvorbě a taktéž poslouží jako nástroj „vizuální gramotnosti“, která je v současnosti nutným předpokladem pro „kritický“ přístup kvantitativně i kvalitativně pozměněným podobám dnešní masové a populární vizuální kultury (i v oblasti digitálních médií atd.).

Předpoklady a další požadavky

Středoškolské vzdělání o historii výtvarného umění.

Literatura

Mirzoeff, Nicholas: Jak vidět svět, Praha 2019.

Mirzoeff, Nicholas: Úvod do vizuální kultury, Praha 2012.

Mitchell, J.W.T.: Teorie obrazu, Praha 2017.

Elkins, James: Proč lidé pláčou před obrazy, Praha 2007.

Kesner, Ladislav (ed.): Vizuální teorie, Praha 2005.

Pospiszyl, Tomáš (ed.): Před obrazem, Praha 1999.

Belting, Hans: Antropologie obrazu, Praha 2022.

Katalogy výstav.

Spisy Václava Nebeského, Jindřicha Chalupeckého aj.

Součástí výuky je zjišťování, co posluchači vědí např. o umělecké minulosti a památkách svého rodiště a bydliště a zda o tom odvedou nejen přemýšlet, nýbrž i mluvit. Vedou se také k tomu, aby byli dobře informováni o kulturních aktualitách - o výročích, výstavách atp.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivita při diskusích na přednáškách, návštěvách výstav apod. Závěrečný esej (cca 2 normostrany) buď inspirovaný některým z témat, která se probírala na přednáškách a při diskusích, a nebo napsaný na vlastní téma, které souzní s probíranými okruhy.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů