Scénografie 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203SCH3 zkouška 4 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jan ŠTĚPÁNEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

• Práce s dramatickým textem nebo hudebnědramatickým dílem.

• Práce s konkrétním divadelním prostorem.

• Utváření režijně dramaturgické a scénografické koncepce projektu.

• Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů.

• Rozvíjení interpretačních, výtvarných a technických dovedností.

Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.

Výuka probíhá i v tomto semestru společně pod vedením pedagogů oborů scénografie a kostýmní tvorba.

Na základě práce s dramatickým textem nebo hudebnědramatickým dílem se studenti/ky dále seznamují s asociativními, analytickými, interpretačními technikami tvorby scénografie a prostorové výtvarné tvorby. Nároky jsou zvyšovány na interpretační, dramaturgické, řemeslné, technologické schopnosti/postupy studenta/ky. Získané schopnosti aplikují studenti/ky pro vlastní, z části akademickou tvorbu na scénografickém projektu. Studenti/ky se učí vytvářet scénografickou koncepci inscenace a dokumentovat ji. Vzniká projekt, který již má parametry režijně scénografické koncepce pro konkrétní divadelní prostor. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy.

Student se v průběhu 3. semestru začíná orientovat v budoucím tematickém výběru teoretické a praktické bakalářské práce.

Výsledky učení

Student/ka se naučí vytvářet scénografickou koncepci jako součást celkového díla (dramaturgie, režie, choreografie, scénografie, kostým, světelný design). Své autorské představy a návrhy projektu již směřuje na základě osvojené metodiky uměleckého, řemeslného a částečně technického charakteru do konkrétního divadelního prostoru.

Student/ka rozumí parametrům a možnostem divadelního prostoru v širším kontextu a má vhled do problematiky konceptu prostoru/prostředí. Má schopnost nabyté zkušenosti aktivně uplatňovat ve své akademické/autorské tvorbě.

Umělecká úroveň projektů i autorských výstupů se výrazně zvyšuje.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

D. Bablet: Scénícká revoluce 20.století

K. Braun: Divadelní prostor

P. Brook: Prázdný prostor

P. Brook: Pohyblivý bod

F. Groh: Řecké divadlo

V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště

J. Honzl: Sláva a bída divadel

V. Jindra: Scénografické principy

J. Pokorný: Složky divadelní

P. Pörtner: Experimentální divadlo

V. Ptáčková: Česká scénografie 20.století

V. Ptáčková: Zrcadlo světového divadla

J. Svoboda: Magie divadelního prostoru

Vitruvius: Antické divadlo

O. Zich: Estetika dramatického umění

Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937–1950

Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou udělovány:

• Na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80 %,

• za průběžné plnění akademických zadání a práci na semestrálních úkolech,

(Hodnotí se především nápaditost, originalita a kvalita výtvarného uměleckého projevu související s interpretací předlohy. Důležitý je aspekt vlastní invence, schopnost sebereflexe z hlediska aplikovaných učebních metod a tvůrčí posun v průběhu uplynulého semestru.),

• za úspěšnou prezentaci výsledků práce na semestrálních úkolech formou klauzurní výstavy, jejíž zadáním je výtvarné, prostorové/ scénografické řešení zadaného tématu (divadelní předloha, literární text),

• za ústní obhajobu a písemnou reflexi (1 normostrana autorského textu studenta/ky) výsledků práce na semestrálních úkolech.

Řešení akademického úkolu formálně obsahuje model v měřítku 1 : 25, sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén ve velikosti DIN A3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů, jednoduchou technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1 : 50, možné je použít fotodokumentaci a 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/scénám a inspirační volnou tvorbu dle zadaných úkolů, případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.

Půdorys a řez celkového řešení v měřítku nejméně 1 : 50, půdorysy jednotlivých obrazů.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K442
Atelier - bakalářský atelier

(Karlova 26, Praha 1)
ČERNÝ M.
HAUSKRECHTOVÁ J.

15:00–17:00
(paralelka 1)
Út
St
Čt
místnost K442
Atelier - bakalářský atelier

(Karlova 26, Praha 1)
ČERNÝ M.
14:00–16:00
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:00–17:00 Martin ČERNÝ
Jana HAUSKRECHTOVÁ
Atelier - bakalářský atelier
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Čt 14:00–16:00 Martin ČERNÝ Atelier - bakalářský atelier
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů