Scénografie 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCH3 | zkouška | 4 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
• Práce s dramatickým textem nebo hudebnědramatickým dílem.
• Práce s konkrétním divadelním prostorem.
• Utváření režijně dramaturgické a scénografické koncepce projektu.
• Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů.
• Rozvíjení interpretačních, výtvarných a technických dovedností.
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá souběžně s předmětem Kostýmní tvorba.
Výuka probíhá i v tomto semestru společně pod vedením pedagogů oborů scénografie a kostýmní tvorba.
Na základě práce s dramatickým textem nebo hudebnědramatickým dílem se studenti/ky dále seznamují s asociativními, analytickými, interpretačními technikami tvorby scénografie a prostorové výtvarné tvorby. Nároky jsou zvyšovány na interpretační, dramaturgické, řemeslné, technologické schopnosti/postupy studenta/ky. Získané schopnosti aplikují studenti/ky pro vlastní, z části akademickou tvorbu na scénografickém projektu. Studenti/ky se učí vytvářet scénografickou koncepci inscenace a dokumentovat ji. Vzniká projekt, který již má parametry režijně scénografické koncepce pro konkrétní divadelní prostor. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy.
Student se v průběhu 3. semestru začíná orientovat v budoucím tematickém výběru teoretické a praktické bakalářské práce.
Výsledky učení
Student/ka se naučí vytvářet scénografickou koncepci jako součást celkového díla (dramaturgie, režie, choreografie, scénografie, kostým, světelný design). Své autorské představy a návrhy projektu již směřuje na základě osvojené metodiky uměleckého, řemeslného a částečně technického charakteru do konkrétního divadelního prostoru.
Student/ka rozumí parametrům a možnostem divadelního prostoru v širším kontextu a má vhled do problematiky konceptu prostoru/prostředí. Má schopnost nabyté zkušenosti aktivně uplatňovat ve své akademické/autorské tvorbě.
Umělecká úroveň projektů i autorských výstupů se výrazně zvyšuje.
Předpoklady a další požadavky
- Obecná znalost české a světové dramatické literatury.
- Dobrá orientace v dějinách hmotné kultury, architektury.
Literatura
D. Bablet: Scénícká revoluce 20.století
K. Braun: Divadelní prostor
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
F. Groh: Řecké divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
J. Honzl: Sláva a bída divadel
V. Jindra: Scénografické principy
J. Pokorný: Složky divadelní
P. Pörtner: Experimentální divadlo
V. Ptáčková: Česká scénografie 20.století
V. Ptáčková: Zrcadlo světového divadla
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
Vitruvius: Antické divadlo
O. Zich: Estetika dramatického umění
Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937–1950
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány:
• Na základě povinné účasti na ateliérové výuce v rozsahu nejméně 80 %,
• za průběžné plnění akademických zadání a práci na semestrálních úkolech,
(Hodnotí se především nápaditost, originalita a kvalita výtvarného uměleckého projevu související s interpretací předlohy. Důležitý je aspekt vlastní invence, schopnost sebereflexe z hlediska aplikovaných učebních metod a tvůrčí posun v průběhu uplynulého semestru.),
• za úspěšnou prezentaci výsledků práce na semestrálních úkolech formou klauzurní výstavy, jejíž zadáním je výtvarné, prostorové/ scénografické řešení zadaného tématu (divadelní předloha, literární text),
• za ústní obhajobu a písemnou reflexi (1 normostrana autorského textu studenta/ky) výsledků práce na semestrálních úkolech.
Řešení akademického úkolu formálně obsahuje model v měřítku 1 : 25, sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén ve velikosti DIN A3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů, jednoduchou technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1 : 50, možné je použít fotodokumentaci a 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/scénám a inspirační volnou tvorbu dle zadaných úkolů, případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.
Půdorys a řez celkového řešení v měřítku nejméně 1 : 50, půdorysy jednotlivých obrazů.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:00–17:00 | Martin ČERNÝ Jana HAUSKRECHTOVÁ |
Atelier - bakalářský atelier Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
Čt | 14:00–16:00 | Martin ČERNÝ | Atelier - bakalářský atelier Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)