Scénografie 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203SCH6 | zkouška | 4 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Martin ČERNÝ, Jana HAUSKRECHTOVÁ, Jan ŠTĚPÁNEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
• Práce s dramatickým (případně postdramatickým) textem nebo hudebnědramatickým dílem.
• Práce s konkrétním divadelním (případně nedivadelním) prostorem.
• Intenzivní práce na praktickém i teoretickém bakalářském projektu.
• Utváření a precizování režijně scénografické koncepce projektu.
• Aplikace světelného designu ve scénografii.
• Spolupráce na klauzurních úkolech režisérů a absolventských představeních.
• Rozvíjení výtvarných a technických dovedností na vysoké úrovni.
• Výstavní a galerijní činnost.
Ateliérová výuka v rozsahu 8 hodin týdně probíhá současně s předmětem Kostýmní tvorba.
Scénografie je z hlediska přístupu k výuce studenta vnímána jako komplexní interpretačně orientovaný obor vztahující se k vědomému ovlivnění vnímání prostoru a vzájemných vztahů v něm. Student se učí analyzovat a definovat vjemové parametry a charakteristika prostoru, které následně cíleně modifikuje.
Student se učí aktivně vnímat kontext tématu prostoru/prostředí, jejich možné kulturní a interpretační struktury a stereotypy tak, aby s nimi interpretačně a kreativně nakládal, případně aby se vůči nim následně dokázal vědomě vymezit.
Výuka předmětu Scénografie je v tomto semestru směřována z části individuálně na základě tématu bakalářské práce, které se může orientovat i mimo klasický divadelní prostor na konceptuální tvorbu, dramaturgii prostoru, instalaci, výtvarnou komunikaci v prostoru/prostředí. Student zpracovává předlohu ve vztahu k vlastním společenským, kulturním, politickým kořenům v širším kontextu.
Vzniká projekt, který má parametry režijně dramaturgické, scénografické koncepce pro konkrétní prostor s představou o světelném designu. Scénografické návrhy a technická dokumentace jsou zpracovávány na úrovni profesionálního divadelního provozu. Na základě návrhů, makety a další dokumentace je koncepce konzultována s pedagogy. Student/ka intenzivně pracuje na své bakalářské diplomové práci.
Výsledky učení
Student/ka umí vytvořit scénografické dílo se všemi profesionálními parametry. Po technické stránce je připraven/a pro reálnou scénografickou práci. Umí využívat vlastní kreativitu na co možná nejvyšší úrovni. Využívá nabytých zkušeností a informací, týkajících se nejnovějších technologií. Svou práci umí na vysoké úrovni argumentačně obhájit a v teoretické rovině naformulovat. Je schopen/na se aktivně zapojit do kolektivního tvůrčího procesu. Může aktivně pomáhat vést tvůrčí a technický tým.
Předpoklady a další požadavky
- Talentové předpoklady.
- Dobrá orientace v dějinách kultury a divadla.
- Schopnost koncepčního uvažování.
- Kreativita.
Literatura
D. Bablet: Scénická revoluce 20. století
K. Braun: Divadelní prostor
P. Brook: Prázdný prostor
P. Brook: Pohyblivý bod
F. Groh: Řecké divadlo
V. Hofman: 30 let práce v divadle pro české jeviště
J. Honzl: Sláva a bída divadel
V. Jindra: Scénografické principy
J. Pokorný: Složky divadelní
P. Pörtner: Experimentální divadlo
V. Ptáčková: Česká scénografie 20. století
V. Ptáčková: Zrcadlo světového divadla
J. Svoboda: Magie divadelního prostoru
Vitruvius: Antické divadlo
O. Zich: Estetika dramatického umění
Časopisy – Interscéna, Scénografie (DÚ), Acta scaenografie 1937–1950
Studie J. Frejky, E. F. Buriana, J. Honzla
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě klauzurní práce a vypracování a obhajobě bakalářské práce.
Během semestru je vyžadována samostatná práce v ateliérech a minimálně 80 % účast na konzultacích (seminářích).
V rámci bakalářské práce je vyžadováno řešení akademického úkolu, který
formálně obsahuje model v měřítku 1 : 25, sběr inspiračního materiálu/moodboard, barevné návrhy řešení jednotlivých prostředí, situací, případně scén v měřítku DIN A3 a v odpovídajícím, předem domluveném počtu kusů, jednoduchou technickou dokumentaci (půdorysy, bokorysy v měřítku 1 : 25), možné je použít fotodokumentaci i 3D vizualizaci k jednotlivým situacím/scénám a inspirační volnou tvorbu dle zadaných úkolů, případně další důležité doprovodné podklady, potřebné k ústní obhajobě.
Hodnotí se především nápaditost, originalita, a kvalita výtvarného uměleckého projevu související s interpretací předlohy. Důležitý je aspekt vlastní invence, schopnost sebereflexe z hlediska aplikovaných učebních metod a tvůrčí posun v průběhu uplynulého semestru.
Poznámka
Inspirační zdroje: Dog Troep, Teatro Liberto di Roma, Bread and Puppet Theatre.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Povinné předměty hlavní)