Úvod do filmové scénografie 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203UVF1 | zápočet | 2 | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Výuka probíhá v blocích dle jednotlivých oborů. Výuka probíhá společně se studenty oboru Kostým a maska.
1/ FILMOVÁ SCÉNOGRAFIE
ONDŘEJ NEKVASIL
- Art department - hierarchie, funkce.
- Vývoj ateliérů - přirozené osvětlení, zvuk, umělé světlo.
- Projekt - zadání.
JINDŘICH KOČÍ
- Umění číst ve výkresech, 3D vizualizacích, aplikace na Sketch-up.
- Stavby v ateliérech, realizace.
- WORKSHOP struktury, textury 3 vyučovací hodiny.
- Ve spolupráci s malířskými a kašérskými dílnami, si studenti zkouší vyrábět strukturované desky- štukovaná omítka, olezlá zeď, popraskaná zeď, kachlíky, tapety…,
- odnesou si desky, které později použijí v ateliéru jako různé druhy pozadí.
Místo konání: Barrandov, dílny.
Patinér p. Stránský.
RADMILA IBLOVÁ
- Hmotná kultura.
- Historicky autentické stavby a interiéry.
- Historie stavebních prvků - okna, dveře.
- FILMOVÝ KOSTÝM.
KATARÍNA ŠTRBOVÁ-BIELIKOVÁ
Přednášky:
- Úvod do přemýšlení o kostýmech, seznámení s procesem tvorby kostýmů, spolupráce kostýmního výtvarníka s režisérem, kameramanem, architektem, maskérem.
- Barevná stylizace, možnosti použití, dramaturgie.
- Charakterotvorná funkce kostýmu.
- Dějová linie, proměny a vývoj postav.
- Historický a současný kostým, co je společné, co rozdílné v přístupu.
- Stylizace, kostým podle filmového žánru.
- Kostýmy v černobílém filmu.
- Sic- fí, fantazy, pohádka.
- FILMOVÁ MASKA
ZDENĚK KLIKA
Maska a líčení ve filmu
I. Přednáška
- Úvod do smyslu a procesu vytvoření charakteru filmové dramatické postavy uměleckým maskérem pomoci správné masky.
- Vytvoření charakteru dramatické postavy pomocí masky dle scénáře a představy režiséra a návazné propojení s kostýmním výtvarníkem a architektem.
- Práce se scénářem, návrhy, maskérské a kamerové testy. Vytvoření návazností.
- Vývoj a změny masky dle vývinu postavy v ději, stárnutí apod.
- Spolupráce profesí na natáčení.
II. přednáška
- Ličení ve filmu: proč se líčilo na kinofilm barevný a černobílý. Proč se líčí dnes.
- Civilní maska.
- Historická maska / pohádka / s použitím vlasových a vousových doplňků.
- Stylizované masky.
- Drobný speciální make-up: slzy, pot, modřiny, škrábance.
- SFX efekty v masce.
- SPECIÁLNÍ EFEKTY VE FILMU
MARTIN OBERLÄNDER
- Představí základní filmové efekty jako je déšť, vítr, sníh, oheň, kouř, výbuchy, postřely…, vysvětlení postupu práce, demonstrace vybraných efektů.
- Předpoklad místa konání je přímo na place v přípravných dnech před natáčením, kdy je možné vidět přípravu efektu v praxi.
- Pokud by nebyla k dispozici žádná zakázka, probíhala by výuka v dílně v Rudné u Prahy.
KOORDINACE VÝUKY:
PETRA LEBDUŠKOVÁ 608 060 020, petra.lebduskova@studiofamu.cz
- kontaktování vyučujících na začátku semestru, vytvoření plánu výuky podle jejich časových možností, případné doplnění výuky, pokud vznikne náhlá změna a vypadne hodina,
- exkurze,
- konzultace,
- workshopy,
- spolupráce na projektu.
Výsledky učení
- Představit studentům profesi scénografa, kostýmního výtvarníka, maskéra a jejich roli při tvorbě filmového díla. Představení filmových efektů, práci stavby dekorace, kostyméra, rekvizitáře…
- Zdůraznění spolupráce už od počátku přípravy projektu - scénograf může významně pomoci při tvorbě režijní koncepce, dramaturgie, výběrem lokací, záběrováním, barevností…, kostýmní výtvarník a maskér ovlivní charakter postav, výběr herců, dramatičnost děje, technické profese vzhled a dynamiku natáčení.
- Společný projekt navodí spolupráci tak, jak by měla v praxi vypadat, co by měly o sobě jednotlivé profese vědět a jak se respektovat a jaký čas si dát vzájemně na přípravu.
Předpoklady a další požadavky
Žádné.
Literatura
Žádná.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny za odevzdání spočeného projektu, ke kterému výuka směřuje.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje