Zvukový design 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
203ZVD1 zkouška 6 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Výuka zvukového designu se v prvním semestru zaměřuje na scénický prostor. Zkoumá tedy veškeré fenomény definované semestrálními tématy (forma, čas, prostor, materiál, příběh) na úrovni divadelní tvorby. Zabývá se nástroji a metodologií scénického zvukového designu. Během tři samostatných modulů se studující seznámí s kroky tvůrčího procesu vedoucími k realizaci zvukové koncepce. Veškerá problematika je nahlížena z hlediska koncepčního, technologického i komunikačního (Proč volím určité technické řešení, jakými prostředky ho dosáhnu a jakou součinnost s ostatními tvůrčími složkami potřebuji, aby fungovalo). Významná část výuky je postavena na mikro-cvičeních, kdy studující okamžitě aplikují teoretické poznatky v praxi.

MODUL 1 – Vnoření – Společný modul

MODUL 2 – Rytmus, pohyb, intenzita – Samostatný modul

MODUL 3 – Interakce – Společný modul

MODUL 4 – Prostor, barva, materiál – Samostatný modul

MODUL 5 – Příběh – Společný modul

MODUL 6 – Od imaginace k prezentaci – Samostatný modul

MODUL 7 – Závěrečný společný modul

Výsledky učení

Základy tvorby zvukového designu (postup práce, metody, prezentační techniky), teoretická i praktická znalost technických aspektů zvuku a ozvučování (záznam, editace, mix) rozšíření kulturního rozhledu, povědomí o existujících zdrojích informací. Schopnost práce v rámci tvůrčího týmu a tvůrčích přesahů v oblasti zvukového a projekčního designu. Schopnost návrhu scénického zvukového designu menšího rozsahu.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném zvukovou, světelnou a projekční technikou a ve Zvukovém studiu DAMU, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studenti využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.

Studijní pomůcky budou multimediální, dostupné v online prostředí nebo z osobních archivů pedagogů, psaný text, grafy, fotografie z oblasti živého umění, video ukázky, audio ukázky, aktuální audiovizuální materiál.

Povinná literatura:

COLEMAN, Peter. Basics A Beginners Guide To Stage Design, ET Press Ltd 2003, 88stran. ISBN 978-1904031208

FARNELL, Andy. Designing sound. Cambridge, Mass: MIT Press, c2010. 664 p.

Roginska, Agnieszka, Geluso, Paul: Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio. by Routledge, 2017; ISBN 978-11-3890-000-4.

KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X

VRZAL, Martin. Střih záznamu hudby. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. 103 s. : Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; sv. 7. ISBN 978-80-7331-114-8 (brož.) 1 CD.

OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)

PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.

KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.

PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal

SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.

SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.

KOTRUBENKO, Viktor. Tajemství syntezátorů, Praha Editio Supraphon 1987, 147 stran. ISBN: 09/22 02-044-88

TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound Design, Muzikus 2009, 112 stran + CD. ISBN 978-80-8625-353-4

Doporučená literatura:

KOŠUT, Michal. Kapitoly z hudebních forem, Muni PRESS 2019, 88 stran. ISBN 9788021093294

Mrkvička, Luboš. Barva a souzvuk, Praha: TRIGA 2008, ISBN 978-80-904266-1-0

JANEČEK, Karel. Tektonika, Praha Editio Supraphon 1968, 244 stran.

JANEČEK, Karel. Hudební formy, Praha: SNKLHU 1955, 490 stran.

JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem, Praha Editio Supraphon 1982, 216 stran

KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka 80 % průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů