Zvukový design 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203ZVD1 zkouška 6 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra scénografie

Obsah

Výuka zvukového designu se v prvním semestru zaměřuje na scénický prostor. Zkoumá tedy veškeré fenomény definované semestrálními tématy (forma, čas, prostor, materiál, příběh) na úrovni divadelní tvorby. Zabývá se nástroji a metodologií scénického zvukového designu. Během tři samostatných modulů se studující seznámí s kroky tvůrčího procesu vedoucími k realizaci zvukové koncepce. Veškerá problematika je nahlížena z hlediska koncepčního, technologického i komunikačního (Proč volím určité technické řešení, jakými prostředky ho dosáhnu a jakou součinnost s ostatními tvůrčími složkami potřebuji, aby fungovalo). Významná část výuky je postavena na mikro-cvičeních, kdy studující okamžitě aplikují teoretické poznatky v praxi.

MODUL 1 – Vnoření – Společný modul

MODUL 2 – Rytmus, pohyb, intenzita – Samostatný modul

MODUL 3 – Interakce – Společný modul

MODUL 4 – Prostor, barva, materiál – Samostatný modul

MODUL 5 – Příběh – Společný modul

MODUL 6 – Od imaginace k prezentaci – Samostatný modul

MODUL 7 – Závěrečný společný modul

Výsledky učení

Základy tvorby zvukového designu (postup práce, metody, prezentační techniky), teoretická i praktická znalost technických aspektů zvuku a ozvučování (záznam, editace, mix) rozšíření kulturního rozhledu, povědomí o existujících zdrojích informací. Schopnost práce v rámci tvůrčího týmu a tvůrčích přesahů v oblasti zvukového a projekčního designu. Schopnost návrhu scénického zvukového designu menšího rozsahu.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném zvukovou, světelnou a projekční technikou a ve Zvukovém studiu DAMU, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studenti využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.

Studijní pomůcky budou multimediální, dostupné v online prostředí nebo z osobních archivů pedagogů, psaný text, grafy, fotografie z oblasti živého umění, video ukázky, audio ukázky, aktuální audiovizuální materiál.

Povinná literatura:

COLEMAN, Peter. Basics A Beginners Guide To Stage Design, ET Press Ltd 2003, 88stran. ISBN 978-1904031208

FARNELL, Andy. Designing sound. Cambridge, Mass: MIT Press, c2010. 664 p.

Roginska, Agnieszka, Geluso, Paul: Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio. by Routledge, 2017; ISBN 978-11-3890-000-4.

KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X

VRZAL, Martin. Střih záznamu hudby. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. 103 s. : Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; sv. 7. ISBN 978-80-7331-114-8 (brož.) 1 CD.

OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)

PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.

BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.

KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.

PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal

SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.

SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.

KOTRUBENKO, Viktor. Tajemství syntezátorů, Praha Editio Supraphon 1987, 147 stran. ISBN: 09/22 02-044-88

TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound Design, Muzikus 2009, 112 stran + CD. ISBN 978-80-8625-353-4

Doporučená literatura:

KOŠUT, Michal. Kapitoly z hudebních forem, Muni PRESS 2019, 88 stran. ISBN 9788021093294

Mrkvička, Luboš. Barva a souzvuk, Praha: TRIGA 2008, ISBN 978-80-904266-1-0

JANEČEK, Karel. Tektonika, Praha Editio Supraphon 1968, 244 stran.

JANEČEK, Karel. Hudební formy, Praha: SNKLHU 1955, 490 stran.

JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem, Praha Editio Supraphon 1982, 216 stran

KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka 80 % průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů