Zvukový design 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
203ZVD1 | zkouška | 6 | 80 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 120 hodin domácí příprava |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra scénografie
Obsah
Výuka zvukového designu se v prvním semestru zaměřuje na scénický prostor. Zkoumá tedy veškeré fenomény definované semestrálními tématy (forma, čas, prostor, materiál, příběh) na úrovni divadelní tvorby. Zabývá se nástroji a metodologií scénického zvukového designu. Během tři samostatných modulů se studující seznámí s kroky tvůrčího procesu vedoucími k realizaci zvukové koncepce. Veškerá problematika je nahlížena z hlediska koncepčního, technologického i komunikačního (Proč volím určité technické řešení, jakými prostředky ho dosáhnu a jakou součinnost s ostatními tvůrčími složkami potřebuji, aby fungovalo). Významná část výuky je postavena na mikro-cvičeních, kdy studující okamžitě aplikují teoretické poznatky v praxi.
MODUL 1 – Vnoření – Společný modul
- Od detailu ke struktuře a zpět. Úvod do tvůrčího procesu světelného, zvukového a projekčního designu
- Společné praktické cvičení – prostorová imerzivní instalace, na které pracují všichni studenti společně a vytvářejí světelnou, zvukovou i projekční složku. Tato společná práce slouží k seznámení i k úvodu do oboru, kde se všechny uvedené složky neustále setkávají. První praktická práce také uvede všechna témata, kterým se budeme v průběhu semestru do hloubky věnovat v samostatných modulech. Stejně jako u všech dalších cvičení zde bude důležitou roli hrát závěrečná analýza a zpětná vazba
MODUL 2 – Rytmus, pohyb, intenzita – Samostatný modul
- Teoretický úvod – vlastnosti zvuku – interakce výška, síla, délka, barva a jejich výraz jako nositel významu na divadle, nástroje zvukového designu (orientace v zápisu, hudební žánry a styly, sound art), hlas a text 1; práce ve Zvukovém studiu DAMU – záznam mluveného slova, editace – design, mix - render pro různá užití a prostorovost.
- Host (zvukový designér, hudební skladatel, herec)
- Mikro cvičení (rytmus, pohyb, intenzita – zapamatuj, si identifikuj, čti)
- Zpětná vazba, shrnutí, závěr
- Zadání domácí přípravy na další modul (rešerše, četba)
MODUL 3 – Interakce – Společný modul
- Úvod do práce s prostorem a materiály z hlediska zvukového, světelného a projekčního designu. Problematika velikosti, členitosti, odrazu (akustického, empirického atd.), propustnosti, architektonického ukotvení z hlediska estetiky, akustika; ozvučení prostoru – mono, stereo, multichanel audio, imerzivní zvuk na divadle – principy; zvuková scénografie
- Společné praktické cvičení
- Analýza, zpětná vazba a závěr
MODUL 4 – Prostor, barva, materiál – Samostatný modul
- Teoretický úvod, detailní pohled na práci v prostoru a na interakci zvuku a viděného či skrytého, ruchy jednoznačné, víceznačné, atmosféry, hlas a text 2, hud. nástroj, akustika. Práce s barvou (kulturní, psychologické, fyziologické hledisko), tvorba a práce ve zvukovém studiu DAMU – záznam mluveného slova, hud. nástrojů, editace – design, mix – render pro různá užití a prostorovost
- Host (zvukový designér, hudební skladatel, herec, režisér)
- Mikro cvičení (prostor, barva, materiál – identifikuj, zapamatuj si, čti), tvorba zápisu zvukového designu inscenace/projektu
- Zpětná vazba, shrnutí, závěr
- Zadání domácí přípravy na další modul (rešerše, četba)
MODUL 5 – Příběh – Společný modul
- Praktické cvičení velkého formátu, zpracování konkrétního tématu (rešerše, společná tvorba koncepce, realizace)
- Analýza, zpětná vazba a závěr
MODUL 6 – Od imaginace k prezentaci – Samostatný modul
- Teoretický úvod – dramaturgie zvukové komponenty divadelního výraz, tvorba zvukové koncepce. Zdroje, metody a možné výstupy. Storytelling. Sound art (tón, hluky, třesky, šumy, hudba; kompozice – tektonika, kinetika – výraz, význam, tvorba a práce ve zvukovém studiu DAMU
- Mikro cvičení (příprava, prezentační techniky)
- Zpětná vazba, shrnutí, závěr
MODUL 7 – Závěrečný společný modul
- Prezentace všech průběžných společných úkolů
- Shrnutí semestru, zadání témat na první modul LS
Výsledky učení
Základy tvorby zvukového designu (postup práce, metody, prezentační techniky), teoretická i praktická znalost technických aspektů zvuku a ozvučování (záznam, editace, mix) rozšíření kulturního rozhledu, povědomí o existujících zdrojích informací. Schopnost práce v rámci tvůrčího týmu a tvůrčích přesahů v oblasti zvukového a projekčního designu. Schopnost návrhu scénického zvukového designu menšího rozsahu.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Výuka bude probíhat v prostoru vybaveném zvukovou, světelnou a projekční technikou a ve Zvukovém studiu DAMU, jejichž využití bude vždy přizpůsobeno konkrétnímu úkolu. Dále bude postupně vytvářená knihovna materiálů pro účely výuky i praktické práce. Předpokládá se, že k vypracování některých úkolů budou studenti využívat vlastní počítače se studentskými licencemi potřebných programů.
Studijní pomůcky budou multimediální, dostupné v online prostředí nebo z osobních archivů pedagogů, psaný text, grafy, fotografie z oblasti živého umění, video ukázky, audio ukázky, aktuální audiovizuální materiál.
Povinná literatura:
COLEMAN, Peter. Basics A Beginners Guide To Stage Design, ET Press Ltd 2003, 88stran. ISBN 978-1904031208
FARNELL, Andy. Designing sound. Cambridge, Mass: MIT Press, c2010. 664 p.
Roginska, Agnieszka, Geluso, Paul: Immersive Sound: The Art and Science of Binaural and Multi-Channel Audio. by Routledge, 2017; ISBN 978-11-3890-000-4.
KAYE, Deena a LEBRECHT, James. Sound and music for the theatre: the art and technique of design. 2nd ed. Boston: Focal Press, ©2000. xix, 268 s. ISBN 0-240-80371-X
VRZAL, Martin. Střih záznamu hudby. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2007. 103 s. : Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; sv. 7. ISBN 978-80-7331-114-8 (brož.) 1 CD.
OTČENÁŠEK, Zdeněk. O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2008. 141 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 8. ISBN 978-80-7331-113-1 (brož.)
PETR, Jan. Jevištní technologie v 21. století. Vydání první. Brno: JAMU, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7460-197-2.
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. 153 s. ISBN 978-80-7331-303-6.
KOLEGAR, Jan. Historie scénických technologií. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. 68 s., 136 s. obr. příl. ISBN 978-80-86928-94-4.
PEJCHA, Jiří a ŠKUBAL, Jan. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005. 86 s. ISBN 80-86928-01-2. Zvuk v divadle Škubal
SYROVÝ, Václav a GUŠTAR, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební akustiky a hudební elektroniky. 3. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2016. 121 stran. ISBN 978-80-7331-383-8.
SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. 317 s. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU; 9. ISBN 978-80-7331-323-4.
KOTRUBENKO, Viktor. Tajemství syntezátorů, Praha Editio Supraphon 1987, 147 stran. ISBN: 09/22 02-044-88
TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound Design, Muzikus 2009, 112 stran + CD. ISBN 978-80-8625-353-4
Doporučená literatura:
KOŠUT, Michal. Kapitoly z hudebních forem, Muni PRESS 2019, 88 stran. ISBN 9788021093294
Mrkvička, Luboš. Barva a souzvuk, Praha: TRIGA 2008, ISBN 978-80-904266-1-0
JANEČEK, Karel. Tektonika, Praha Editio Supraphon 1968, 244 stran.
JANEČEK, Karel. Hudební formy, Praha: SNKLHU 1955, 490 stran.
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem, Praha Editio Supraphon 1982, 216 stran
KLÍMA, Miloslav a kolektiv autorů. Divadlo a interakce série 1-11, Pražská scéna, AMU Divadelní fakulta 2006-2018
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 80 % průběžné praktické výstupy a jejich závěrečná prezentace v rámci klauzurní výstavy. Studující budou prezentovat semestrální výstupy v jeden společný, předem stanovený termín, prostředky dle svého výběru. První den výstavy proběhne hodnocení prací, poté by měly zůstat několik následujících dní k nahlédnutí zájemcům.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje