Dramatizátorský seminář
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DRMSP | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Anna HRNEČKOVÁ, Kateřina SCHWARZOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Předmět seznamuje studenty se základními možnostmi transformace literární předlohy do divadelního tvaru formou tvorby vlastních scénářů s inscenační představou pro konkrétní skupinu dětí či mladých lidí. Dále ukazuje možnosti dramaturgické práce s autorem vznikajícího scénáře (případně inscenace). Předmět zahrnuje též různá praktická cvičení z oblasti práce s textem a z oblasti tvůrčího psaní. Cílem kurzu je vybavit posluchače vlastní praktickou zkušeností se vznikem scénáře pro drobný divadelní tvar divadla hraného dětmi (dále DHD).
Dramatizátorský seminář úzce navazuje na kurz Základy dramaturgie 3. V případě potřeby může spolupracovat s kurzem Metodika divadelní práce s dětmi a mládeží 4. Míra propojení těchto předmětů je dána charakterem látky, složením skupiny a jejími potřebami.
Tematické okruhy:
- Způsoby hledání tématu se skupinou. Možnosti konkrétní skupiny.
- Zdroje scénáře a inscenace. Literární předloha a její možnosti.
- Prvotní vnímání předlohy a jeho uchopení.
- Formulace tématu.
- Typy převodů, dramatizace.
- Invariantní jádro.
- Transformační operace.
- Dramaturgicko-režijní koncepce. Inscenační představa a její ověření. Bodový scénář.
- Individuální práce na scénáři DHD pro konkrétní skupinu.
- Společná reflexe a ověřování scénářů. Diskuse nad specifickými momenty jednotlivých scénářů a procesu jejich realizace, zobecnění.
- Analýza relevantních scénářů a inscenací DHD, srovnání možných přístupů.
- Dramaturgická práce s autorem, dramaturgické dvojice.
- Drobná autorská cvičení.
Výsledky učení
Student:
- analyzuje literární text z pohledu jeho vnitřních dramatických kvalit,
- je obeznámen s transformačními operacemi a využívá je při tvorbě vlastního scénáře,
- při tvorbě scénáře uplatňuje poznatky o principech a specificích divadla hraného dětmi,
- reflektuje proces tvorby,
- poskytuje i zapracovává dramaturgické připomínky,
- získané poznatky a zkušenosti tvůrčím způsobem aplikuje na vlastní tvorbu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
- CARRIÈRE, Jean Claude. Vyprávět příběh. Přeložili Tereza BRDEČKOVÁ a Jiří DĚDEČEK. Praha: Národní filmový archiv, 1995. 216 s. Přel. z: Scénariste ou le voyage à Bruxelles; Raconter une histoire. ISBN 80-7004-081-5.
- HRNEČKOVÁ, Anna. Dramatizace rozsáhlejších epických látek pro dětské soubory. Tvořivá dramatika. 2014, roč. XXV, č. 3 (73). ISSN 1211-8001
- KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
- KOVALČUK, Josef. Autorské divadlo 70. let: (Vztah scénáře a inscenace). Praha: ÚKVČ, 1982. 84 s. Knihovnička amatérského divadla, sv. 5.
- KOVALČUK, Josef. Od tématu ke scénáři: Příprava inscenace v autorském divadle. Brno: Městské kulturní středisko, 1985. 56 s.
- KOVALČUK, Josef. Znaky autorského divadla. In KOVALČUK, Josef aj. Divadelní studie: Sborník přednášek. Brno: JAMU, 1991. ISBN 80-85429-05-5.
- MACHKOVÁ, Eva. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 3., dopl. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, katedra výchovné dramatiky, 2012 [2000]. 148 s. ISBN 978-80-7331-214-5.
- MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem: Kapitoly z poetiky pohádkové hry. Praha: KANT – Karel Kerlický, 2013. 228 s. Edice DISK – velká řada, sv. 23. ISBN 978-80-7437-101-1.
- MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře: (Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice). 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004 [1996]. 54 s. ISBN 80-7331-922-5.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [2001]. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
- PANOVOVÁ, Olga. Cesty detskej literatúry na javisko. Bratislava: Mladé letá, 1989. 136 s. ISBN 80-06-00149-9.
- RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my: převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: ÚKVČ; Hradec Králové: KKS Hradec Králové, 1985. 136 s.
- RICHTER, Luděk. Od pohádky... ...k pohádce: (Od literatury k divadlu). Praha: Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2005. 96 s. ISBN 80-902975-4-4.
- RICHTER, Luděk. Pohádka... a divadlo. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2004. 96 s. ISBN 80-902975-2-8.
- SLAVÍK, Miroslav. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
- ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Montáž – inspirace pro dramaturgii divadla hraného dětmi: Ozvěny Dětské scény 2015. Tvořivá dramatika. Roč. XXVI, č. 3 (76) (2015)
- Tvořivá dramatika, Dětská scéna –texty DHD a komentáře k nim
Doporučená literatura:
- BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: Proč a jak je číst v dnešní době. Přeložila Lucie LUCKÁ. Praha: Nakladatelství LN, 2000. 344 s. Přel. z: The Uses of Enchantment. The Meaning and Importance of Fairy Tales. ISBN 80-7106-290-1.
- BRADBURY, Ray. Zen a umění psát: eseje o tvořivosti. Překlad Alena Kottová. Praha: Pragma, 1998. 159 s. ISBN 80-7205-433-3.
- CAMERON, Julia. Umělcova cesta: duchovní cesta k vyšší kreativitě. Překlad Libuše Trávníčková a Luboš Trávníček. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: Maitrea, 2009. 319 s. ISBN 978-80-87249-03-1.
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paidio, 2001. 164 s. ISBN 80-85931-99-0.
- HAJN, Petr. Jak se píší knihy, aneb, Lehkovážná vyprávění o vážné literatuře. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1988. 311 s.
- HRDLIČKA, František. Průvodce po literárním řemesle: (základy tvůrčího psaní). 2., dopl. vyd. Praha: Akropolis, 2008. 197 s. ISBN 978-80-7304-090-1.
- MATHAUSOVÁ, Milena. 12 pádů scenáristiky: scenáristický slabikář. Praha: Victoria Publishing, 1996. 162 s. ISBN 80-7187-071-4.
- KUPCOVÁ, Helena, ed. Krok k autorské existenci: sborník referátů z konference o tvůrčím psaní 10. a 11. června 02. Vyd. 1. Praha: Literární akademie (Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého), 2002. 131 s. ISBN 80-903109-2-3.
- MATHAUSOVÁ, Milena. Několik poznámek na okraj scénáře: malé zamyšlení nad tvorbou dramatického příběhu ze současnosti. 1. vyd. Praha: SPN, 1989. 68 s.
- MARKVART, Ivo, ed. (Ne)čtou, (ne)čtou, (ne)čtou - jdou tou cestou klikatou: názory, nápady, postřehy, příběhy a kresby školáků. 1. vyd. Louny: Městská knihovna, 1999. 55 s. ISBN 80-238-5061-X.
- NOVOTNÝ, David Jan. Chcete psát scénář?. 2., dopl. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 2000. 174 s. Studijní texty. ISBN 80-85883-52-X.
- PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přeložili Miroslav ČERVENKA, Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Praha: H & H, 1999. 364 s. Přel. z: Морфология сказки atd. ISBN 80-86022-16-1.
- WATTS, Nigel. Umění psát. Překlad Rostislav Matulík. 1. vyd. Praha: Grada, 1998. 217 s. ISBN 80-7169-570-X.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích, dramaturgické spolupráce v dramaturgické dvojici a zpracování vlastní dramatizace.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a reflexe zkušeností s inscenační prací v jiných kurzech.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 15:45–17:30 | Kateřina SCHWARZOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)