Psychologické otázky tvořivosti a umění

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205PSTU zápočet 1 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Martin SEDLÁČEK, Jiří ŠÍPEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky

Obsah

Předmět nabízí studentům náhled na tvořivost a umění z pohledu psychologie. Odpoví tak na otázky jaké je místo tvořivosti ve struktuře osobnosti a jaká je charakteristika umělecké tvořivosti. Dále se bude věnovat třem klíčovým fenoménům: empatii, distanci, rytmu jakožto opěrným momentům tvořivosti, zvláště pak té umělecké. Vnitřně hmatovém vnímání podle Otokara Zicha jako konkrétní podoba empatie v dramatickém umění, ale i v běžném životě. Je možné ho rozvíjet výchovou a využívat ho v terapii uměním (v arteterapii v širokém smyslu slova)? Hra a divadlo jako podoba hraní, hry je edukací, tedy učením něčeho pro člověka podstatnému. Důležité je rozvíjení cítění a vnímání sebe v nějaké akci, cvičení se v rozlišování reality běžného dne a fantazie a také členění toho, co se děje teď, co se bude dít za chvíli, tedy rytmizování času.

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Student:

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Povinná literatura:

Doporučená literatura:

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě prezentované kazuistiky problémového dítěte (definice problému v termínech vývojové psychologie a navržení možných řešení z pozice pedagoga DV), aktivní účasti na přednáškách, minimální účast 75 %.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů