Souborová práce
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205SOPP | zápočet | 3 | 60 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 30 až 45 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Cílem předmětu je v několika intenzivních dnech seznámit studenty navzájem a zároveň je obeznámit se základy práce v dětském divadelním souboru, která se opírá o tyto zásadní body - podmínky práce v dětském souboru (důvěra, spolupráce) a základy tvorby inscenace (od hry k situaci, možnosti jevištního uchopení divadelní situace, hledání ideální rovnováhy mezi režijním vedením a volnou tvorbou dětí, reflexe, pojmenování odlišností divadelní práce s dospělými a s dětmi).
Předmět pracuje s přímou zkušeností studentů. V průběhu práce pedagog na konkrétních příkladech objasňuje širší divadelní kontext, ukazuje další možnosti, nabízí různé pohledy a výklady. Studenti jsou v pozici tvůrců, kteří se učí na vlastních chybách v bezpečném prostředí.
V první fázi pedagog prostřednictvím her a cvičení stmeluje kolektiv, vytváří prostředí bezpečí a důvěry, které je pro divadelní práci nezbytné.
Ve fázi druhé se studenti seznamují se základy inscenační práce, hledají rozdíly mezi normálním a divadelním viděním, učí se pojmenovat a vytvářet divadelní vztahy a situace.
Nejprve pedagog cvičení vede, posléze jsou studenti vybídnuti k samostatné práci, která je korigovaná pedagogem a pečlivě reflektována.
Témata:
- Práce s dětským „hercem“: přirozenost, spontaneita, hra, jednání, uvolnění vs. ilustrace, demonstrace, křeč.
- Práce se scénářem – možnosti dialogu (dialog vytažený z dramatické předlohy vs. dialog dramatického textu).
- Základní divadelní principy: Neříkat, co lze zahrát (mluvit znamená jednat), konkrétnost, umět zahodit nápad – vše se musí vztahovat k tématu a ne nápad pro nápad.
- Oblouk situace – vypointování.
- Definování divadelní situace jako situace, která je o vztazích, ne o vymyšlené mizanscéně.
- Oblouk představení vs. sled etud.
- Hudba.
- Scénografie.
- Kostýmy.
Výsledky učení
Studenti:
- postaví a prezentují krátkou situaci,
- dávají základní herecké připomínky,
- z reflexe vlastní skupinové práce vyvozují zásady pro reflexi práce svých svěřenců.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Doporučená literatura:
ALSCHITZ, Jurij. The art of dialogue : [methods for theatre practice]. Berlin: Ars Incognita, 2010. 227 s. ISBN 978-3-9809230-8-8 • il.
BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. 2nd ed. London: Routledge, c2002. 301 s. ISBN 0-415-26708-0 (hpb).
BROOK, Peter. Prázdný prostor. Překlad Alois Bejblík. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988. 229 s. Dramatická umění.
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Překlad Jan Hančil. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 246 s. ISBN 80-238-0632-7.
BOGART, Anne. Úhly pohledu : praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. 1. vyd. Praha: Divadlo Archa Institut umění - Divadelní ústav, 2007. 205 s. ISBN 978-80-7008-210-2.
GROTOWSKI, Jerzy. Towards a poor theatre. 1st Routledge ed. New York: Routledge, 2002. 262 s. ISBN 0-87830-155-0 • il., čb. fot.
GROTOWSKI, Jerzy. Jerzy Grotowski a Teatr laboratorium - texty. Druhá část. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 125 s. ISBN 80-85040-07-7 (druhá část).
GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál : texty 1965-1969. Vyd. 1. Bratislava: Kalligram, 1999. 207 s. ISBN 80-7149-276-0.
HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce : útržky úvah o divadelní zkoušce. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. 185 s. ISBN 978-80-7331-222-0 (brož.) • il. (převážně barev.), portréty
MITCHELL, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Překlad Ivan Kolman. Vydání první. V Brně: Janáčkova akademie múzických umění, 2015. 327 stran. ISBN 978-80-7460-084-5.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku, aneb, O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Vyd. 2., upr. Praha: NIPOS, 2011. 133 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
SLAVÍK, Mirek; Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
SPOLIN, Viola. Improvisation for the theater : a handbook of teaching and directing techniques. Evanston: Northwestern University Press, 1970. 397 s. ISBN 0-8101-0018-5.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na cvičeních a za plnohodnotný přínos do tvůrčího divadelního procesu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty hlavní)