Interaktivita a divadlo
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207IAD | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Seminář je určen k rozšíření povědomí o současných divadelních tendencích, které primárně nevycházejí z interpretace existujícího dramatického textu a které zároveň kladou důraz na vlastní zapojení diváka do průběhu události. Současné (tj. po roce 1989) divadlo tematizující svou interaktivní podstatu bude nahlíženo jak z pozice tvůrců (a principů, které se při jeho tvorbě uplatňují), tak i recipentů a nároků, které jsou na ně kladeny.
Během kurzu se posluchači seznámí s různými přístupy a směry především západoevropského intermediálního divadla kladoucího důraz na explicitní interaktivitu, poznají aktuálně působící nejvýraznější tvůrce či tvůrčí kolektivy a získají přehled o principech, s kterými tyto divadelní formy zacházejí. Součástí hodin budou představení konkrétních děl formou projekcí či recenzí, jejich zasazení do širšího kontextu vývoje divadelního jazyka konkrétní divadelní či umělecké oblasti, i následné analýzy principů, se kterými pracují. Seminář je určen jak studentům, kteří si chtějí rozšířit povědomí o hraničních žánrech divadelní tvorby a schopnost analyzovat je, tak i těm, kteří by se rádi inspirovali pro svou vlastní autorskou tvorbu.
Rámcové tematické okruhy:
- Obecná problematika interaktivity v divadle. Počátky teoretické reflexe interakce v umění 60. let, instalace a happening.
- Interakce v současné mainstreamové kultuře, herní design a divadlo.
- Konkrétní podoby intermediálních přesahů divadla v současném umění: Narativní instalace, audiowalk, audio a videoperformance.
- Prostupování každodenního života a uměleckého díla: Pervasivita, gamifikace a globalizace.
- Důraz na bezprostřednost a intimitu: Imerze, one-to-one a individualismus.
- Role-playing, re-enactment a rolové simulace.
Výsledky učení
Student bude konfrontován s mnohdy rozdílnými způsoby nakládání s divadelním médiem, které často zpochybňují tradičně zavedené kategorie jeho chápání. Díky tomu bude schopen uvažovat v širších kontextech nad podobami, jaké divadlo v současnosti může zaujímat.
Student bude schopen lépe chápat současnou transdisciplinární praxi typickou pro mezinárodní uměleckou scénu a bude hlouběji seznámen s některými možnostmi aplikace interaktivní podstaty divadelního média.
Kurz rozvíjí schopnost jak analyticky, tak případně i tvůrčím způsobem uvažovat nad intermediálními přesahy divadelní praxe, a to především směrem k výtvarnému umění, performance a ludologii.
Předpoklady a další požadavky
Schopnost četby anglicky psaných oborových textů nejméně na úrovni B2.
Literatura
Povinná literatura:
- Bishop, Claire, 2005. Installation Art: A Critical History. London: Tate Publishing. ISBN 978-1-85437-518-6.
- Bregović, Monika, 2011. Transforming Reality in the Magic Mirror of Fiction: From Boal to SIGNA. In: Jörg von Brincken, Ute Gröbel a Irina Schulzki, ed. Fiction / Realities: New Forms and Interactions. München: Martin Meidenbauer, s. 39–52. ISBN 978-3-89975-263-2.
- Dunlop, Jane Frances, 2013. ‘Try to follow the sound of my footsteps...’: Walking and the Theatricality of Imaginative Geographies in Janet Cardiff’s The Missing Voice (Case Study B). Platform: Journal of Theatre and Performing Arts. 7 (1), 67–79. ISSN 1751- 0171X.
- Fischer-Lichte, Erika, 2016. The Art of Spectatorship. Journal of Contemporary Drama in English. 4 (1), 164–179. ISSN 2195-0164.
- Groot Nibbelink, Liesbeth, 2012. Radical Intimacy: Ontroerend Goed Meets The Emancipated Spectator. Contemporary Theatre Review. 22 (3), 412–420. ISSN 1048-6801.
- Quigley, Karen, 2016. Letting the Truth Get in the Way of a ‘Good’ Story: Spectating Solo and Blast Theory’s Rider Spoke. Journal of Contemporary Drama in English. 4 (1), 90–103. ISSN 2195-0164.
- Stenros, Jaakko, 2010. Nordic Larp: Theatre, Art and Game. In: Jaakko Stenros a Markus Montola, ed. Nordic Larp. Stockholm: Fäe Livia, s. 300–317. ISBN 978-91-633-7856-0.
Doporučená literatura (vybrané kapitoly):
- Bishop, Claire, 2012. Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London and New York: Verso. ISBN 978-1-84467-690-3.
- Crossley, Mark, ed., 2019. Intermedial Theatre: Principles and Practice. London: Red Globe. ISBN 978-1-137-61157-4.
- Harpin, Anna a Helen Nicholson, ed., 2017. Performance and Participation: Practices, Audiences, Politics. London and New York: Palgrave Macmillan. ISBN 978-1-137-39316-6.
- Kolesch, Doris, Theresa Schütz a Sophie Nikoleit, ed., 2019. Staging Spectators in Immersive Performances: Commit Yourself! London and New York: Routledge. ISBN 978-0-367-18796-5.
- Oddey, Alison a Christine White, ed., 2009. Modes of Spectating. Bristol: Intellect. ISBN 978-1-84150-239-7.
Hodnoticí metody a kritéria
Minimálně 80% procentní účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskuzí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů (70 % klasifikace), vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu 6–8 normostran, která prokazuje schopnost aplikace některého z probíraných tematických okruhů (20 % klasifikace), zkouška formou diskuse nad ní (10 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 14:30–16:00 | Lukáš BRYCHTA | Pracovna pedagogů a učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie - Filmová scénografie (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (Volitelné předměty)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (M.A.) (Povinné předměty)