Vizualita v současném umění
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207VSU0 | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra teorie a kritiky
Obsah
Cíl předmětu:
Jednosemestrální předmět Vizualita v současném umění doplňuje páteřní šesti-semestrální kurz Teorie divadla a rozvíjí poznatky, které v něm studenti získali.
Kurz se zaměřuje na dynamickou oblast visual studies a seznamuje studenty s tzv. vizuálním obratem, jeho teoretickými východisky i praktickými projevy v současném umění a šířeji i každodenním životě. Věnuje se proměňujícímu se vztahu textu a obrazu a na vybraných příkladech vizuální reprezentace představuje rozdílné kritické diskurzy, způsoby jejich uplatňování a důsledky, které přinášejí pro uměleckou tvorbu i její recepci.
Tematické okruhy:
- Vizuální kultura a vizuální reprezentace.
- Vizualita, tradiční a nová média.
- Vizualita a diváctví.
- Vizualita a feminismus.
- Vizualita a transkulturalismus.
- Vizualita a moc.
Výsledky učení
- Student dokáže kriticky nahlédnout každodenní vizuální reprezentace a rozumí současnému posunu v uplatňování obrazu a textu.
- Student rozumí rozdílům mezi tradičními a novými médii a důsledků nástupu digitální kultury pro vizuální obrat v kultuře.
- Student lépe chápe sílu i nebezpečí jednotlivých kritických diskurzů (feminismus, gender, kolonialismus, distribuce moci) i způsoby, kterými ovlivňují produkci a recepci současného umění.
- Student dokáže prakticky využít znalost jednotlivých diskurzů v kritickém přemýšlení a psaní o současném umění.
- Student uvědomuje si souvislosti vizuálního obratu v kultuře a vizuálních směrů v divadelní tvorbě.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
BAUDRILLARD, Jean. Předchůdnost simulaker. In: Helena Bendová a Matěj Strnad, ed. Společenské vědy a audiovize. Praha: Nakladatelství AMU, 2014, s. 419-453. ISBN 978-80-7331-313-5.
BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Walter Benjamin Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979, s. 17–47.
BERGER, John. Způsoby vidění. přel. Andrea Průchová. Praha: Labyrint, 2016, s. 6-55. ISBN 978-80-87260-78-4.
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce. přel. Petr Turek. Praha: Tranzit, 2004, s. 3-19. ISBN 80-903452-0-4.
BUTLER, Judith. Subjekty pohlaví / genderu / touhy. In: Helena Bendová a Matěj Strnad, ed. Společenské vědy a audiovize. Praha: Nakladatelství AMU, 2014, s. 609-644. ISBN 978-80-7331-313-5.
CRIMP, Douglas. Appropriating Appropriation. In: Paula Marincola, ed. Image Scavengers: Photography (exhibition catalog). Philadelphia: University of Pennsylvania, 1982 s. 27–34. ISBN 978-0-686-46925-4.
FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení. přel. Čestmír Pelikán. Praha: Dauphin, 2000, s. 281-303. ISBN 978-80-86019-96-3.
MULVEY, Laura. Vizuální slast a narativní film. In: Libora Oates-Indruchová, ed. Dívčí válka s ideologií: Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, s. 113–131. ISBN 80-85850-67-2.
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. 3. vydání. přel. Lubomír Konečný. Praha: Malvern, 2021, s. 41-55. ISBN 978-80-7530-302-8.
Doporučená literatura (vybrané kapitoly z):
BENDOVÁ, Helena a STRNAD, Matěj (eds.). Společenské vědy a audiovize. Praha: NAMU, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5
DVOŘÁK, Tomáš (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1
MIRZOEFF, Nicholas (ed.). The Visual Culture Reader. London a New York: Routledge, 2002. ISBN 978-04-1578-262-3.
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu: Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3202-5
STURKEN, Marita a CARTWRIGHT, Lisa. Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. New York: OxfordUniversity Press, 2018. ISBN 978-0190265717
Hodnoticí metody a kritéria
- 80% procentní účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskuzí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů a vypracovávání dílčích textových úvah (80 % klasifikace),
- vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu 6–8 normostran, která prokazuje schopnost aplikace vybraného diskurzu na konkrétním materiálu a její ústní obhajoba (20 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie - Filmová scénografie (M.A.) (Volitelné předměty)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (Volitelné předměty)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Teorie a kritika (B.A.) (Povinné předměty)