Autorství a psychosomatika 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
282APS3 zápočet 5 česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Student si zvolí jednu ze sady psychosomatických disciplín (dialogické jednání s vnitřním partnerem, výchova k řeči, výchova k hlasu, výchova k pohybu, herecká propedeutika, autorské čtení a autorská prezentace), které jsou zpravidla rozvrhovány v rámci magisterských studijních plánů, a absolvuje ji prezenční formou (obvykle 1x týdně 90 min.). Jedná se o studování a zkoumání podmínek nabývání psychosomatické kondice v té které konkrétní disciplíně. Toto studium je zejména empirické (zkušenostní), ale student se rovněž postupně učí sebereflexi a introspekci i teoretické reflexi. Na vlastní osobě hledá vztah mezi individuálním (autorským) záměrem a jeho sdělením skrze tělový bytostný výraz. Jde rovněž o hledání mezioborových souvislostí i specifického zaměření dle studijního zaměření studenta. V prvním ročníku se jedná především o základní tříbení tělového vnímání. Ve třetím ročníku se jedná již o tvořivé zacházení se získanými psychosomatickými dovednostmi.

Výsledky učení

Student se orientuje v oboru a konkrétní psychosomatické disciplíně na základě vlastní zkušenosti i teoretického studia (začátečník). Má komunikativní i tvůrčí dovednosti v konkrétní psychosomatické disciplíně, schopnost precizní reflexe, sebereflexe a analýzy, schopnost pedagogického působení v konkrétní psychosomatické disciplíně na asistentské úrovni (pokročilý).

Podrobný popis, viz jednotlivé psychosomatické disciplíny:

202AUN3 Autorské čtení 3

202DPN3 Dialogické jednání a jeho pedagogika 3

202IHN3 Individuální hlasová tvorba před skupinou 3

202VRM3 Výchova k řeči 3

202TPH4 Tělo v pohybu 3

202VVO3 Výchova k vědomému pohybu 3

202HTA2 Herecká tvorba 2

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Podmínkou zápisu na předmět 282APS3 je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět 282APS2

Literatura

Dialogické jednání s vnitřním partnerem:

ČUNDERLE, Michal – ROUBAL, Jan: Hra školou: dvakrát o Ivanu Vyskočilovi. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 2001.

KOLEKTIV: Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Praha: NAMU, 2011.

HONZÁK, Radkin. Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad, 2017.

ROUBAL, Jan: Divadlo jako neodhozený žebřík. Brno: JAMU, 2015.

RUT, Přemysl – ČUNDERLE, Michal (eds.): Nedivadlo Ivana Vyskočila. Praha: Brkola, 2016.

RUT, Přemysl: Vždyť přece létat je o hubu (rozhovory Přemysla Ruta s Ivanem Vyskočilem). Praha: Portál, 2000.

VYSKOČIL, Ivan a kol.: Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Praha: Brkola, 2012.

VYSKOČIL, Ivan: Ke studiu herectví (řeč ku přiznání profesury v oboru herectví), in Svět a divadlo 1–2/1992.

www.ivanvyskocil.cz

https://www.autorskeherectvi.cz

https://www.svetadivadlo.cz/cz/vyskocil

Výchova k řeči:

ČUNDERLE, Michal: Dialogy řeči. Praha: Brkola, 2013.

ČUNDERLE, Michal: O řeči. Praha: Brkola, 2012.

FRYNTA, Emanuel: Závratné pomyšlení (zejm. Odsouzeni k poezii, Hospodská historka, Zaříkadla, K čemu je verš, Slovesná umění a kniha). In týž: Eseje. Praha: 2013.

FRYNTOVÁ, Vítězslava: O podstatě přednesu. In Čunderle, Michal – Slavíková, Eva (eds.): Řeč, mluva, hlas. Praha: AMU, 2006. Viz také https://www.autorskeherectvi.cz

POTUŽÁKOVÁ, Markéta: Psáno ústy, čteno ušima. Praha: Brkola, 2013.

POTUŽÁKOVÁ, Markéta – RUT, Přemysl (eds.): Téměř vždycky trapným dojmem. Praha: NAMU, 2018.

PULICAROVÁ, Irena: K naplněnému sdělení. Praha: Brkola, 2013.

RAISOVÁ, Michaela: Vířivé kroužení, vynořování, zanořování: O výchově k řeči na KATaP [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/vířivé-kroužení-vynořování-zanořování-o-výchově-k-řeči-na-katap-2021

RUT, Přemysl: Parlando cantabile. Praha: Brkola, 2017.

SACKS, Oliver: Muž, který́ si pletl manželku s kloboukem. Praha: Portál, 2024.

VYSKOČIL, Ivan: Chvála přednesu [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/chvala-prednesu

Výchova k hlasu:

ČUNDERLE, Michal (ed.): Hlas, mluva, řeč / Řeč, mluva, hlas. Praha: AMU, 2006.

HANČIL, Jan: Hlas individuality, in Svět a divadlo 1993, č. 1.

LEWIS, Denis: Tao dechu. Praha: Pragma, 2000.

LUKAVSKÝ, Radovan: Kultura mluveného slova. Praha: AMU, 2000.

MARTIENSSENOVÁ-LOHMANOVÁ, Franziska: Vědomé zpívání. Praha: SNP, 1987.

OSWALDOVÁ, Petra: Feldenkrais, dech a hlas. Praha: Brkola, 2018.

ROGLOVÁ, Tereza: Výchova k hlasu: cesta k vědomé osobnosti. Disertační práce, Praha: AMU, 2015.

SCHIRNER, Marcus: Dechové techniky. Praha: Fontána, 2003.

SOVOVÁ, Pavla: Hlas jako psychosomatická disciplína. Disertační práce, Praha: AMU, 2009.

VÁLKOVÁ, Libuše – VYSKOČILOVÁ, Eva: Hlas individuality: psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: AMU, 2017.

VASILJEV, Jurij A.: Jevištní řeč. Praha: AMU, 2020.

Výchova k pohybu:

BARBA, Eugenio – SAVARESE, Nicola: Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, Divadelní ústav, 2000.

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra – RAISOVÁ, Michaela: Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína, ArteActa, 2023, roč. 6, č. 09, <https://arteacta.cz/okamzita-kompozice-jako-svebytna-umelecka-disciplina/> [cit. 13. 9. 2023].

HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT a AMU, 2011.

HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská scéna, 2000.

KRÖSCHLOVÁ, Eva: Jevištní pohyb. Praha: AMU, 2015.

KRÖSCHLOVÁ, Kröschlová, Eva: Ladění: psychosomatická příprava k výuce herectví, Praha: AMU, 2002.

LÖSSL, Jiří: Výchova vědomým pohybem v pedagogické a tvůrčí praxi. Habilitační práce, Praha: AMU, 2021.

TUFNELL, Miranda – CRICKMAY, Chris: Tělo, prostor, představa. Praha: NAMU, 2020.

VYSKOČIL, Ivan: Předmět: Jevištní improvizace [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 6. 1. 2021. Dostupné z: <https://www.autorskeherectvi.cz/post/předmět-jevištní-improvizace.

Herecká propedeutika:

BRECHT, Bertolt: Myšlenky. Praha: Československý spisovatel, 1958.

BROOK, Peter: Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.

BROOK, Peter: Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.

ČECHOV, Michail: O herecké technice. Praha: 1996, 2017.

DONNELLAN, Declan: Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.

GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999.

HANČIL, Jan: Mezi autorstvím a herectvím: k herecké propedeutice na Katedře autorské tvorby a pedagogiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze. In: Tendence v současném herectví a jeho pedagogice, Brno: JAMU, 2017.

HANČIL, Jan: Autorské herectví jako dialog. Praha: AMU, Ústav pro studium a výzkum autorského herectví, 2022.

HONZL, Jindřich: Mimický znak a mimický příznak. In týž: Základy a praxe moderního divadla. Praha: Orbis, 1963.

JOHNSTONE, Keith: Impro: improvizace a divadlo. Praha: AMU, 2014.

KEMP, Rick: Embodied acting: what neuroscience tells us about performance. London: Routledge, 2012. [online] Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=1024593 [cit. 2024-03-23].

LUKAVSKÝ, Radoslav: Stanislavského metoda herecké práce. Praha: SPN, 1978.

VOSTRÝ, Jaroslav: O hercích a herectví. Praha: KANT, 2014.

VOSTRÝ, Jaroslav (ed.): Stanislavskij: Od prožívání k jednání. Praha: KANT, 2022.

Autorské čtení a autorská prezentace:

EJCHENBAUM, Boris: Iluze skazu, in týž: Jak je udělán Gogolův Plášť a jiné studie. Praha: Triáda, 2012, s. 29–31.

FRISCH, Max: K lyrice, in týž: Deník 1946–1949. Praha: ERM, 1995, s. 163–169.

KOLEKTIV: Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Praha: Nakladatelství AMU, 2011 (zejm. texty věnované autorskému čtení: Čunderle, Rut, Vyskočil).

HAMZOVÁ PULICAROVÁ, Irena: Vyznání autorskému čtení, in Čunderle, Michal (ed.): Autor – autorství. Praha: AMU, 2010.

MACHKOVÁ, Markéta – RAISOVÁ, Michaela – ZAJÍČEK, Pavel: Po čtení ticho. In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). Almanach textů studentů autorské tvorby/2009–2014. Praha: MAKE*detail, 2014, s. 15–19.

RUT, Přemysl: O autorském čtení, In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). Almanach textů studentů autorské tvorby/2009–2014. Praha: MAKE*detail, 2014, s. 233–241.

RUT, Přemysl – ČUNDERLE, Michal (eds.): Nedivadlo Ivana Vyskočila. Praha: Brkola 2016.

TURGENĚV, Ivan Sergejevič: Gogol. In týž: Vzpomínky na literaturu. Praha: Odeon, 1985, s. 68–70.

VYSKOČIL, Ivan: Předmluva. In Pokorná, Jaroslava: Maminka není doma. Praha: Brkola, 2006.

ZEMAN, Vít: Jak se čte autor(sky)?: výzkum autorského čtení. Disertační práce, Praha: AMU, 2023

Výchova k pohybu:

BARBA, Eugenio – SAVARESE, Nicola: Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, Divadelní ústav, 2000.

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra – RAISOVÁ, Michaela: Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína, ArteActa, 2023, roč. 6, č. 09, <https://arteacta.cz/okamzita-kompozice-jako-svebytna-umelecka-disciplina/> [cit. 13. 9. 2023].

HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT a AMU, 2011.

HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská scéna, 2000.

KRÖSCHLOVÁ, Eva: Jevištní pohyb. Praha: AMU, 2015.

KRÖSCHLOVÁ, Kröschlová, Eva: Ladění: psychosomatická příprava k výuce herectví, Praha: AMU, 2002.

LÖSSL, Jiří: Výchova vědomým pohybem v pedagogické a tvůrčí praxi. Habilitační práce, Praha: AMU, 2021.

TUFNELL, Miranda – CRICKMAY, Chris: Tělo, prostor, představa. Praha: NAMU, 2020.

VYSKOČIL, Ivan: Předmět: Jevištní improvizace [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 6. 1. 2021. Dostupné z: <https://www.autorskeherectvi.cz/post/předmět-jevištní-improvizace.

Herecká propedeutika:

BRECHT, Bertolt: Myšlenky. Praha: Československý spisovatel, 1958.

BROOK, Peter: Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.

BROOK, Peter: Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.

ČECHOV, Michail: O herecké technice. Praha: 1996, 2017.

DONNELLAN, Declan: Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.

GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999.

HANČIL, Jan: Mezi autorstvím a herectvím: k herecké propedeutice na Katedře autorské tvorby a pedagogiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze. In: Tendence v současném herectví a jeho pedagogice, Brno: JAMU, 2017.

HANČIL, Jan: Autorské herectví jako dialog. Praha: AMU, Ústav pro studium a výzkum autorského herectví, 2022.

HONZL, Jindřich: Mimický znak a mimický příznak. In týž: Základy a praxe moderního divadla. Praha: Orbis, 1963.

JOHNSTONE, Keith: Impro: improvizace a divadlo. Praha: AMU, 2014.

KEMP, Rick: Embodied acting: what neuroscience tells us about performance. London: Routledge, 2012. [online] Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=1024593 [cit. 2024-03-23].

LUKAVSKÝ, Radoslav: Stanislavského metoda herecké práce. Praha: SPN, 1978.

VOSTRÝ, Jaroslav: O hercích a herectví. Praha: KANT, 2014.

VOSTRÝ, Jaroslav (ed.): Stanislavskij: Od prožívání k jednání. Praha: KANT, 2022.

Autorské čtení a autorská prezentace:

EJCHENBAUM, Boris: Iluze skazu, in týž: Jak je udělán Gogolův Plášť a jiné studie. Praha: Triáda, 2012, s. 29–31.

FRISCH, Max: K lyrice, in týž: Deník 1946–1949. Praha: ERM, 1995, s. 163–169.

KOLEKTIV: Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Praha: Nakladatelství AMU, 2011 (zejm. texty věnované autorskému čtení: Čunderle, Rut, Vyskočil).

HAMZOVÁ PULICAROVÁ, Irena: Vyznání autorskému čtení, in Čunderle, Michal (ed.): Autor – autorství. Praha: AMU, 2010.

MACHKOVÁ, Markéta – RAISOVÁ, Michaela – ZAJÍČEK, Pavel: Po čtení ticho. In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). Almanach textů studentů autorské tvorby/2009–2014. Praha: MAKE*detail, 2014, s. 15–19.

RUT, Přemysl: O autorském čtení, In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). Almanach textů studentů autorské tvorby/2009–2014. Praha: MAKE*detail, 2014, s. 233–241.

RUT, Přemysl – ČUNDERLE, Michal (eds.): Nedivadlo Ivana Vyskočila. Praha: Brkola 2016.

TURGENĚV, Ivan Sergejevič: Gogol. In týž: Vzpomínky na literaturu. Praha: Odeon, 1985, s. 68–70.

VYSKOČIL, Ivan: Předmluva. In Pokorná, Jaroslava: Maminka není doma. Praha: Brkola, 2006.

ZEMAN, Vít: Jak se čte autor(sky)?: výzkum autorského čtení. Disertační práce, Praha: AMU, 2023

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou udělovány především na základě vlastního zkoušení v hodinách psychosomatických disciplín (min. 75 %) a účasti na klauzurách (jsou-li vyhlášeny). Podmínkou úspěšného absolvování předmětu jsou alespoň dvě písemné reflexe zabývající se kromě praktického studentova zkoušení, také teoretickou a zejména pedagogickou stránkou předmětu. Povinná je také min. jedna konzultace nad četbou doporučené odborné literatury.

Rozvrh na akademický rok 2024/25:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů