Autorství a psychosomatika 3
Předmět není vypsán Zobrazit rozvrh
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
282APS3 | zápočet | 5 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Michal ČUNDERLE, Jan HANČIL, Tereza JANDA ROGLOVÁ, Hana MALANÍKOVÁ, Martina MUSILOVÁ, Jaroslava POKORNÁ, Markéta POTUŽÁKOVÁ, Michaela RAISOVÁ, Přemysl RUT, Eva SLAVÍKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Student si zvolí jednu ze sady psychosomatických disciplín (dialogické jednání s vnitřním partnerem, výchova k řeči, výchova k hlasu, výchova k pohybu, herecká propedeutika, autorské čtení a autorská prezentace), které jsou zpravidla rozvrhovány v rámci magisterských studijních plánů, a absolvuje ji prezenční formou (obvykle 1x týdně 90 min.). Jedná se o studování a zkoumání podmínek nabývání psychosomatické kondice v té které konkrétní disciplíně. Toto studium je zejména empirické (zkušenostní), ale student se rovněž postupně učí sebereflexi a introspekci i teoretické reflexi. Na vlastní osobě hledá vztah mezi individuálním (autorským) záměrem a jeho sdělením skrze tělový bytostný výraz. Jde rovněž o hledání mezioborových souvislostí i specifického zaměření dle studijního zaměření studenta. V prvním ročníku se jedná především o základní tříbení tělového vnímání. Ve třetím ročníku se jedná již o tvořivé zacházení se získanými psychosomatickými dovednostmi.
Výsledky učení
Student se orientuje v oboru a konkrétní psychosomatické disciplíně na základě vlastní zkušenosti i teoretického studia (začátečník). Má komunikativní i tvůrčí dovednosti v konkrétní psychosomatické disciplíně, schopnost precizní reflexe, sebereflexe a analýzy, schopnost pedagogického působení v konkrétní psychosomatické disciplíně na asistentské úrovni (pokročilý).
Podrobný popis, viz jednotlivé psychosomatické disciplíny:
202AUN3 Autorské čtení 3
202DPN3 Dialogické jednání a jeho pedagogika 3
202IHN3 Individuální hlasová tvorba před skupinou 3
202VRM3 Výchova k řeči 3
202TPH4 Tělo v pohybu 3
202VVO3 Výchova k vědomému pohybu 3
202HTA2 Herecká tvorba 2
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Dialogické jednání s vnitřním partnerem:
ČUNDERLE, Michal – ROUBAL, Jan: Hra školou: dvakrát o Ivanu Vyskočilovi. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 2001.
KOLEKTIV: Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Praha: NAMU, 2011.
HONZÁK, Radkin. Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad, 2017.
ROUBAL, Jan: Divadlo jako neodhozený žebřík. Brno: JAMU, 2015.
RUT, Přemysl – ČUNDERLE, Michal (eds.): Nedivadlo Ivana Vyskočila. Praha: Brkola, 2016.
RUT, Přemysl: Vždyť přece létat je o hubu (rozhovory Přemysla Ruta s Ivanem Vyskočilem). Praha: Portál, 2000.
VYSKOČIL, Ivan a kol.: Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Praha: Brkola, 2012.
VYSKOČIL, Ivan: Ke studiu herectví (řeč ku přiznání profesury v oboru herectví), in Svět a divadlo 1–2/1992.
www.ivanvyskocil.cz
https://www.autorskeherectvi.cz
https://www.svetadivadlo.cz/cz/vyskocil
Výchova k řeči:
ČUNDERLE, Michal: Dialogy řeči. Praha: Brkola, 2013.
ČUNDERLE, Michal: O řeči. Praha: Brkola, 2012.
FRYNTA, Emanuel: Závratné pomyšlení (zejm. Odsouzeni k poezii, Hospodská historka, Zaříkadla, K čemu je verš, Slovesná umění a kniha). In týž: Eseje. Praha: 2013.
FRYNTOVÁ, Vítězslava: O podstatě přednesu. In Čunderle, Michal – Slavíková, Eva (eds.): Řeč, mluva, hlas. Praha: AMU, 2006. Viz také https://www.autorskeherectvi.cz
POTUŽÁKOVÁ, Markéta: Psáno ústy, čteno ušima. Praha: Brkola, 2013.
POTUŽÁKOVÁ, Markéta – RUT, Přemysl (eds.): Téměř vždycky trapným dojmem. Praha: NAMU, 2018.
PULICAROVÁ, Irena: K naplněnému sdělení. Praha: Brkola, 2013.
RAISOVÁ, Michaela: Vířivé kroužení, vynořování, zanořování: O výchově k řeči na KATaP [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/vířivé-kroužení-vynořování-zanořování-o-výchově-k-řeči-na-katap-2021
RUT, Přemysl: Parlando cantabile. Praha: Brkola, 2017.
SACKS, Oliver: Muž, který́ si pletl manželku s kloboukem. Praha: Portál, 2024.
VYSKOČIL, Ivan: Chvála přednesu [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/chvala-prednesu
Výchova k hlasu:
ČUNDERLE, Michal (ed.): Hlas, mluva, řeč / Řeč, mluva, hlas. Praha: AMU, 2006.
HANČIL, Jan: Hlas individuality, in Svět a divadlo 1993, č. 1.
LEWIS, Denis: Tao dechu. Praha: Pragma, 2000.
LUKAVSKÝ, Radovan: Kultura mluveného slova. Praha: AMU, 2000.
MARTIENSSENOVÁ-LOHMANOVÁ, Franziska: Vědomé zpívání. Praha: SNP, 1987.
OSWALDOVÁ, Petra: Feldenkrais, dech a hlas. Praha: Brkola, 2018.
ROGLOVÁ, Tereza: Výchova k hlasu: cesta k vědomé osobnosti. Disertační práce, Praha: AMU, 2015.
SCHIRNER, Marcus: Dechové techniky. Praha: Fontána, 2003.
SOVOVÁ, Pavla: Hlas jako psychosomatická disciplína. Disertační práce, Praha: AMU, 2009.
VÁLKOVÁ, Libuše – VYSKOČILOVÁ, Eva: Hlas individuality: psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: AMU, 2017.
VASILJEV, Jurij A.: Jevištní řeč. Praha: AMU, 2020.
Výchova k pohybu:
BARBA, Eugenio – SAVARESE, Nicola: Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, Divadelní ústav, 2000.
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra – RAISOVÁ, Michaela: Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína, ArteActa, 2023, roč. 6, č. 09, <https://arteacta.cz/okamzita-kompozice-jako-svebytna-umelecka-disciplina/> [cit. 13. 9. 2023].
HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT a AMU, 2011.
HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská scéna, 2000.
KRÖSCHLOVÁ, Eva: Jevištní pohyb. Praha: AMU, 2015.
KRÖSCHLOVÁ, Kröschlová, Eva: Ladění: psychosomatická příprava k výuce herectví, Praha: AMU, 2002.
LÖSSL, Jiří: Výchova vědomým pohybem v pedagogické a tvůrčí praxi. Habilitační práce, Praha: AMU, 2021.
TUFNELL, Miranda – CRICKMAY, Chris: Tělo, prostor, představa. Praha: NAMU, 2020.
VYSKOČIL, Ivan: Předmět: Jevištní improvizace [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 6. 1. 2021. Dostupné z: <https://www.autorskeherectvi.cz/post/předmět-jevištní-improvizace.
Herecká propedeutika:
BRECHT, Bertolt: Myšlenky. Praha: Československý spisovatel, 1958.
BROOK, Peter: Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.
BROOK, Peter: Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.
ČECHOV, Michail: O herecké technice. Praha: 1996, 2017.
DONNELLAN, Declan: Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.
GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999.
HANČIL, Jan: Mezi autorstvím a herectvím: k herecké propedeutice na Katedře autorské tvorby a pedagogiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze. In: Tendence v současném herectví a jeho pedagogice, Brno: JAMU, 2017.
HANČIL, Jan: Autorské herectví jako dialog. Praha: AMU, Ústav pro studium a výzkum autorského herectví, 2022.
HONZL, Jindřich: Mimický znak a mimický příznak. In týž: Základy a praxe moderního divadla. Praha: Orbis, 1963.
JOHNSTONE, Keith: Impro: improvizace a divadlo. Praha: AMU, 2014.
KEMP, Rick: Embodied acting: what neuroscience tells us about performance. London: Routledge, 2012. [online] Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=1024593 [cit. 2024-03-23].
LUKAVSKÝ, Radoslav: Stanislavského metoda herecké práce. Praha: SPN, 1978.
VOSTRÝ, Jaroslav: O hercích a herectví. Praha: KANT, 2014.
VOSTRÝ, Jaroslav (ed.): Stanislavskij: Od prožívání k jednání. Praha: KANT, 2022.
Autorské čtení a autorská prezentace:
EJCHENBAUM, Boris: Iluze skazu, in týž: Jak je udělán Gogolův Plášť a jiné studie. Praha: Triáda, 2012, s. 29–31.
FRISCH, Max: K lyrice, in týž: Deník 1946–1949. Praha: ERM, 1995, s. 163–169.
KOLEKTIV: Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Praha: Nakladatelství AMU, 2011 (zejm. texty věnované autorskému čtení: Čunderle, Rut, Vyskočil).
HAMZOVÁ PULICAROVÁ, Irena: Vyznání autorskému čtení, in Čunderle, Michal (ed.): Autor – autorství. Praha: AMU, 2010.
MACHKOVÁ, Markéta – RAISOVÁ, Michaela – ZAJÍČEK, Pavel: Po čtení ticho. In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). Almanach textů studentů autorské tvorby/2009–2014. Praha: MAKE*detail, 2014, s. 15–19.
RUT, Přemysl: O autorském čtení, In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). Almanach textů studentů autorské tvorby/2009–2014. Praha: MAKE*detail, 2014, s. 233–241.
RUT, Přemysl – ČUNDERLE, Michal (eds.): Nedivadlo Ivana Vyskočila. Praha: Brkola 2016.
TURGENĚV, Ivan Sergejevič: Gogol. In týž: Vzpomínky na literaturu. Praha: Odeon, 1985, s. 68–70.
VYSKOČIL, Ivan: Předmluva. In Pokorná, Jaroslava: Maminka není doma. Praha: Brkola, 2006.
ZEMAN, Vít: Jak se čte autor(sky)?: výzkum autorského čtení. Disertační práce, Praha: AMU, 2023
Výchova k pohybu:
BARBA, Eugenio – SAVARESE, Nicola: Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, Divadelní ústav, 2000.
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra – RAISOVÁ, Michaela: Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína, ArteActa, 2023, roč. 6, č. 09, <https://arteacta.cz/okamzita-kompozice-jako-svebytna-umelecka-disciplina/> [cit. 13. 9. 2023].
HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT a AMU, 2011.
HYVNAR, Jan: Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská scéna, 2000.
KRÖSCHLOVÁ, Eva: Jevištní pohyb. Praha: AMU, 2015.
KRÖSCHLOVÁ, Kröschlová, Eva: Ladění: psychosomatická příprava k výuce herectví, Praha: AMU, 2002.
LÖSSL, Jiří: Výchova vědomým pohybem v pedagogické a tvůrčí praxi. Habilitační práce, Praha: AMU, 2021.
TUFNELL, Miranda – CRICKMAY, Chris: Tělo, prostor, představa. Praha: NAMU, 2020.
VYSKOČIL, Ivan: Předmět: Jevištní improvizace [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 6. 1. 2021. Dostupné z: <https://www.autorskeherectvi.cz/post/předmět-jevištní-improvizace.
Herecká propedeutika:
BRECHT, Bertolt: Myšlenky. Praha: Československý spisovatel, 1958.
BROOK, Peter: Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.
BROOK, Peter: Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.
ČECHOV, Michail: O herecké technice. Praha: 1996, 2017.
DONNELLAN, Declan: Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.
GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999.
HANČIL, Jan: Mezi autorstvím a herectvím: k herecké propedeutice na Katedře autorské tvorby a pedagogiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze. In: Tendence v současném herectví a jeho pedagogice, Brno: JAMU, 2017.
HANČIL, Jan: Autorské herectví jako dialog. Praha: AMU, Ústav pro studium a výzkum autorského herectví, 2022.
HONZL, Jindřich: Mimický znak a mimický příznak. In týž: Základy a praxe moderního divadla. Praha: Orbis, 1963.
JOHNSTONE, Keith: Impro: improvizace a divadlo. Praha: AMU, 2014.
KEMP, Rick: Embodied acting: what neuroscience tells us about performance. London: Routledge, 2012. [online] Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=1024593 [cit. 2024-03-23].
LUKAVSKÝ, Radoslav: Stanislavského metoda herecké práce. Praha: SPN, 1978.
VOSTRÝ, Jaroslav: O hercích a herectví. Praha: KANT, 2014.
VOSTRÝ, Jaroslav (ed.): Stanislavskij: Od prožívání k jednání. Praha: KANT, 2022.
Autorské čtení a autorská prezentace:
EJCHENBAUM, Boris: Iluze skazu, in týž: Jak je udělán Gogolův Plášť a jiné studie. Praha: Triáda, 2012, s. 29–31.
FRISCH, Max: K lyrice, in týž: Deník 1946–1949. Praha: ERM, 1995, s. 163–169.
KOLEKTIV: Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Praha: Nakladatelství AMU, 2011 (zejm. texty věnované autorskému čtení: Čunderle, Rut, Vyskočil).
HAMZOVÁ PULICAROVÁ, Irena: Vyznání autorskému čtení, in Čunderle, Michal (ed.): Autor – autorství. Praha: AMU, 2010.
MACHKOVÁ, Markéta – RAISOVÁ, Michaela – ZAJÍČEK, Pavel: Po čtení ticho. In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). Almanach textů studentů autorské tvorby/2009–2014. Praha: MAKE*detail, 2014, s. 15–19.
RUT, Přemysl: O autorském čtení, In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). In Bartoš, Kristýna et al. (eds.). Almanach textů studentů autorské tvorby/2009–2014. Praha: MAKE*detail, 2014, s. 233–241.
RUT, Přemysl – ČUNDERLE, Michal (eds.): Nedivadlo Ivana Vyskočila. Praha: Brkola 2016.
TURGENĚV, Ivan Sergejevič: Gogol. In týž: Vzpomínky na literaturu. Praha: Odeon, 1985, s. 68–70.
VYSKOČIL, Ivan: Předmluva. In Pokorná, Jaroslava: Maminka není doma. Praha: Brkola, 2006.
ZEMAN, Vít: Jak se čte autor(sky)?: výzkum autorského čtení. Disertační práce, Praha: AMU, 2023
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány především na základě vlastního zkoušení v hodinách psychosomatických disciplín (min. 75 %) a účasti na klauzurách (jsou-li vyhlášeny). Podmínkou úspěšného absolvování předmětu jsou alespoň dvě písemné reflexe zabývající se kromě praktického studentova zkoušení, také teoretickou a zejména pedagogickou stránkou předmětu. Povinná je také min. jedna konzultace nad četbou doporučené odborné literatury.
Rozvrh na akademický rok 2024/25:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi (Povinně volitelné předměty)
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi - na dostudování KVD a KATaP (Povinně volitelné předměty)