Pedagogická praxe 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
282PED1 | zápočet | 5 | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Povinný předmět Pedagogická praxe může mít podobu pravidelné výuky nebo může být realizován formou jednorázových dílen. Může mít podobu samostatné výuky v případě pedagogicky i odborně zkušených studentů, asistentské praxe se zkušeným pedagogem, týmové spolupráce na umělecko-pedagogických projektech apod. Podoba praxe se odvíjí od studentova zaměření, student ji volí po dohodě se školitelem – může být realizována na DAMU, jiné VŠ, ale i v jiných kontextech formálního i neformálního vzdělávání (školy, neziskové instituce, divadla, jiné kulturní instituce …). Rozsah povinné praxe by měl odpovídat 2 výukovým hodinám za semestr nebo tomu odpovídajícímu rozsahu jinak organizované praxe. Student si v průběhu praxe vede portfolio (případně pedagogický deník), kurz Pedagogická praxe 1 uzavře rozpravou nad ním. Předpokladem pro udělení zápočtu jsou i minimálně dvě reflektivní setkání případně konzultace praxe s pedagogem, který bude studentovu praxi mentorovat.
Výsledky učení
Student:
- plánuje svou výuku s oporou o oborové znalosti a dovednosti a s ohledem na potřeby skupiny,
- samostatně, v tandemu nebo v týmu vede pedagogický proces,
- reflektuje vlastní pedagogickou práci,
- vnímá a vyhodnocuje svou vlastní praxi ve vztahu k širším oborovým kontextům.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Úspěšná klasifikace předmětu 282PED1 je podmínkou pro následnou klasifikaci předmětu 282PED2
Literatura
PÍŠOVÁ, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 133 s. ISBN 978-80-7395-024-8.
SLAVÍK, Jan et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. svazky. ISBN 978-80-261-0920-4.
Další studijní literatura se odvíjí od zaměření studentovy praxe. Doktorandi mají k dispozici obsáhlou odbornou knihovnu DAMU i jednotlivých kateder, které jsou pro potřeby praxe využitelné.
Posluchačům jsou k dispozici diplomové práce, jejichž témata se vztahují k umělecko – pedagogické praxi, dokumentace samostatných tvůrčích projektů, katedra výchovné dramatiky spravuje obsáhlý videoarchiv, který obsahuje záznamy divadelních a přednesových vystoupení dětských, středoškolských a dalších souborů a divadel a množství pracovních záznamů interních lekcí dramatické výchovy a dalších projektů (včetně zahraničních).
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou udělení zápočtu je vedení praxe, její zaznamenávání v podobě portfolia studentovy praxe a rozprava nad ním. Portfolio obsahuje přípravné materiály pro výuku, poznámky a reflexi výuky, významnou dokumentaci a další pro studenta významné dokumenty a poznámky. Student v rámci rozpravy prokáže schopnost propojovat zkušenosti z praxe se širšími oborovými (teoretickými i praktickými) kontexty, případně i se svým výzkumem.
Požadavek: Portfolio praxe.
Rozvrh na akademický rok 2024/25:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Drama, psychosomatika a autorství v pedagogice a sociální praxi - na dostudování KVD (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)