Speciální pedagogika a antropologie 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
282SPA1 zkouška 5 česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky

Obsah

Cílem je teoretická příprava studenta na divadelní práci ve specifických skupinách. Studenti se seznámí se základní psychologickou a speciálně pedagogickou terminologií, s aplikací pojmů a teorií v rovině sociální práce a problematice lidí se znevýhodněním. A dále se základními divadelně antropologickými principy a antropologickými perspektivami divadla.

Výsledky učení

Student se orientuje v základní terminologii v oblasti speciální pedagogiky, pomáhajících profesí a antropologie, je schopen aplikovat pojmy a teze v praxi i odborných reflexích a pracích.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Úspěšná klasifikace předmětu 282SPA1 je podmínkou pro následnou klasifikaci předmětu 282SPA2

Literatura

BARBA, E., SAVARESE, N. Slovník divadelní antropologie. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 2000. ISBN 80-7008-109-0, ISBN 80-7106-369-X

BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1. vyd. Praha: Panorama, 1985.

JANEČKOVÁ Hana, VACKOVÁ Marie. Reminiscence (využití vzpomínek při práci se seniory). 1. vyd. Praha: Portál 2010.

KAPITAN, Lynn. Introduction to Art Therapy Research. 2. vyd. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018.

MIKEŠ, Vladimír. Herectví jako úvaha o smyslu současnosti. In Divadelní revue, číslo 1, ročník 2001.

PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3

VOJVODÍK, Josef; HRDLIČKA, Josef. Osoba a existence. 1. vyd. Brno: Host, 2009.

WEIZSÄCKER, Viktor von. Čtyři přednášky o zásadách psychagogie se zřetelem k jejím biologickým a ontologickým základům. In Bolest a naděje. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1971.

Hodnoticí metody a kritéria

  1. Aktivní účast na semináři (70 %).
  2. Odborné ověření zvládnutí základní terminologie a teorie ze speciální pedagogiky, specifického a sociálního divadla a antropologie proběhne formou konzultací na zadaným tématem s pedagogy předmětu či formou seminární práce (rozsah 4-5 stran).

Rozvrh na akademický rok 2024/25:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů