Scénologie 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
288SCE3 zkouška 12 42 hodiny SEMINÁŘŮ za celý akademický rok (45 minut), 269 až 329 hodin domácí příprava česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Obsahem tematického bloku Scénologie 1–3 je scéničnost a scénovanost v životě a v umění resp. v médiích a jejich vzájemná vazba, jak se jeví v různých oblastech (kulturního) života a v různých druzích umění včetně jejich vzájemného ovlivňování.

Pokud jde o vlastní pojem scéničnosti a scénování, pracuje se s ním s ohledem zejména na takové příbuzné pojmy jako divadelnost resp. dramatičnost, mimeze (s jejím původem v mimování) a na pojem v současné době tak hojně frekventovaný, jako je pojem performance a performativity.

Základ studia a oporu výzkumu v rámci tohoto tematického bloku představuje reflexe a uplatnění příslušných aspektů scéničnosti v dramatickém umění a jejich mimouměleckých a mediálních vazeb, jak se projevují i ve vlastní umělecké tvorbě doktorandů.

Další aspekty viz předměty volené v rámci projektu disertace a navržená témata disertačních prací jako Scéničnost a scénovanost, Scénování a vytváření obrazu, Scéničnost a vizuálnost (scénování a vizualizace), Vizuální resp. audiovizuální a vnitřně hmatové vnímání, Scénická umění a média atd.

TÉMATA pro jednotlivá setkání, která probíhají obvykle čtyřikrát během AR , zajišťuje garantka předmětu prof. MgA. Zuzana Sílová, Ph.D. s přizvanými pedagogy, doktorandy a hosty specializujícími se na problematiku scénologie.

Výsledky učení

Výstupy podle individuálního zaměření a charakteru doktorského projektu: samostatný umělecký a/či teoretický výzkum v podobě scénického produktu umělecké povahy (inscenace, původní dramatická tvorba) a jeho analýzy ze scénologického hlediska; výsledky teoretického výzkumu jsou předkládány formou komentovaných rešerší, analýz a dílčích studií k diskusi v doktorském semináři a následně mohou být zpracovány do konferenčních příspěvků a/či publikačních výstupů.

Předpoklady a další požadavky

Literatura

Uvedená literatura pro blok Scénologie 1–3 je zadávána průběžně i postupně podle tematického zaměření jednotlivých ročníků

Povinná literatura:

Hostinský, O. „O klasifikaci uměn“ (1890), in (týž) O umění, Praha 1956: 190–209

Benjamin, W. „Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti“, in (týž) Dílo a jeho zdroj, Praha 1979

Ejzenštejn, S. „Montáž 1938“ a „Vertikální montáž“, in Kamerou, tužkou i perem, Praha: Orbis 1961 (2., rozš. vydání)

Vojtěchovský, M. / Vostrý, J. Obraz a příběh (Scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění), Praha: KANT 2008

Vostrý, J. „Ke kořenům české scénologie“, Disk 9 (září 2004)

Vostrý, J. „Scéničnost a dramatičnost v Zichově Estetice dramatického umění“, in Miscellanea theatralia. Sborník Adolfu Scherlovi k osmdesátinám, Praha : DÚ 2005

Vostrý, J. Scénologie dramatu (Úvahy a interpretace), Praha: KANT 2010

Vostrý, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti. Úvod do scénologie, Praha: KANT 2012

Vostrý, J. Scénování a umění, Praha: KANT 2020

Zich, O. Estetika dramatického umění (1931) Praha: 1986

Doporučená literatura:

Baudrillard, J. Le Système des objets, Paris: Gallimard 1968

Böhme, G. Vorlesungen über Ästhetik als allgemeine Wahrnehmungslehre, 2001: Wilhelm Fink 2001

Carlson, L. Performance. A critical Introduction, London/New York: Routledge 1996

Damasio, A. Self coms to Mind, New York: Pantheon Books 2010

Debord, G. Společnost spektáklu, Praha 2007

Dücker, B. Rituale. Formen – Funktionen – Geschichte, Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler 2007

Fiebach, J. Inszenierte Wirklichkeit, Berlin 2007

Fischer-Lichte, E. / Horn, Ch. / Pflug, I. / Warstat, M. (Hg.) Inszenierung von Authentizität, Tübingen / Basel 2007

Fleckner, U. / Warnke, M. / Ziegler, H. Handbuch der politischen Ikonographie, München 2011 (Band I: Abdankung bis Huldigung; Band II: Imperativ bis Zwerg)

Früchtl, J. / Zimmermann, J. (Hg.), Ästhetik der Inszenierung, Frankfurt a. M. 2001

Goffman, E. Všichni hrajeme divadlo, Praha: Nakl. Studia Ypsilon 1999

Chrenov, N. A. Scénické útvary a človek, Bratislava 1985

Iacoboni, M. Mirroring People: The New Science of How We Connect with Others, New York 2009

Kandel, E. The Age of Insight. The Quest to Understand the Unconscious in Art, Mind and Brain from Vienna 1900 to the Present, New York: Random House 2012

Kolesch, D. / Lehmann, A. J. . „Zwischen Szene und Schauraum – Bildungsinszenierungen als Orte Performativer Wirklichkeitskonstitution“, in Wirth, U., Hg. Performanz, Frankfurt am Main 2002

Metz, M. / Seesslen, G. Kapitalismus als Spektakel oder Blödmaschinen und Econota-inment, Berlin 2012

McLuhan, M. Jak rozumět médiím, Praha: Odeon 1991

Mitchell, W. J. T. Iconology, Image, Text, Ideology, Chicago / London 1986

Nietzsche, F. Zrození tragedie, Praha: Alois Srdce 1923

Platon, Ústava, kn. III. a X., Praha: Svoboda – Libertas 1993 (překlad R. Hoška), resp. Praha: Jan Laichter 1921 (překlad F. Novotný)

Plessner, H. „K antropologii herce“ (1948), Disk 24 (červen 2008)

Postman, N. Ubavit se k smrti, Praha: Mladá fronta 1999, resp. 2010

Reckwitz, A. Die Erfindung der Kreativität. Zum Prozess gesellschaftlichen Ästhetisierung, Berlin: Suhrkamp 2012

Reckwitz, A. / Rosa, H. Late Modernity in Crisis: Why We Need a Theory of Society, Polity, 2023

Rizzolatti, G. / Sinigaglia, C. Empathie und Spiegelneurone. Die biologische Basis des Mit-gefühls, Frankfurt am Main 2008

Rousseau, J.-J. Dopis d’Alembertovi, Praha: KANT 2008

Schechner, R. Performance Studies, London/New York: Routledge 2002

Sennet, R. The Fall of Public Man, New York 1976

Turner, V. W. From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play, New York 2001

Turner, V. W. V. The Anthropology of Performance, New York 1987

Willems, H. / Jurga, M. (Hg.) Inszenierunggesellschaft, Opladen: VS 1998

Willems, H. Theatralisierung der Gesellschaft, Band 1 (Soziologische Theorie und Zeitdiagnose) u. Band 2 (Medientheatralität und Medientheatralisierung), Wiesbaden: VS (Verlag für Sozialwisschenschaften) 2009

Wulf, Ch. / Zirfas, J. (Hg.) Ikonologie des Performativen, München 2005

Další literatura (edice Disk):

Gajdoš, J. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci, Praha: KANT 2010

Gajdoš, J. Od techniky dramatu ke scénologii, Praha 2005

Lipus, R. Scénologie Ostravy, Praha 2006

Pácl, Š. Slovo v prostoru (Scénické řešení a divácký prožitek dramatu), Praha: KANT 2015

Pražák, A. Mezi (Stručná interpretace meziprostoru), Praha: KANT 2010

Šípek, J. Psychologické souvislosti scénické tvorby, Praha: KANT 2010

Valenta, J. Scénologie krajiny, Praha: KANT 2008

Valenta, J. Scénologie každodenního chování, Praha: KANT 2011

Vavříková, E. Mimesis a poiesis: Od etnoscénologického výzkumu k hereckému projevu v inscenaci Farmy v jeskyni, Praha: KANT 2009

Vostrá, D. Předpoklady japonské scéničnosti, Praha: 2015

Vostrý, J. „Od podívané k obrazu (Italský vynález scénografie a směry evropského divadla)“, Disk 2 (prosinec 2002) a 3 (březen 2003)

Vostrý, J. „Od prožívání k umění,“ in Od prožívání k jednání – Předpoklady a cíle Stanislavského reformy, Praha: KANT 2022

Vostrý, J. Sílová, Z. Je dnes ještě možné herecké umění? Příspěvek ke scénologii herectví, Praha: KANT 2008

Vostrý, J. Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti, Praha: KANT 2018

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou udělovány na základě zpracovaných rešerší, studia odborné literatury a dalších písemných, obrazových a audiovizuálních dokumentů vztahujících se k vytčenému tématu včetně aktivní účasti při diskusi na semináři.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů