Didaktická dílna 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300DD1 zápočet 2 30 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Tereza REICHOVÁ, Markéta VONDRÁŠKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tereza REICHOVÁ, Markéta VONDRÁŠKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Sebepoznání a rozvoj pedagogických dovedností

Předmět se zaměřuje na rozvoj sebepoznání studujících a uvědomění si jejich role pedagoga. Cílem je vytvořit prostor pro zážitky, které pomohou začínajícím pedagogům vnímat jejich osobnostní kvality jako důležitý zdroj výuky. Studenti budou prostřednictvím modelových situací a role-plays zkoumat komunikaci s žáky, identifikovat úskalí výuky a připravit se na její specifika. Důraz bude kladen na psychohygienu pedagogů a prevenci vyhoření. Na konci semestru si studenti formulují téma vlastního pedagogického projektu, který budou rozvíjet v dalších dílnách.

Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.

Výsledky učení

Cílem předmětu je prostřednictvím simulace, improvizace a her zvýšit povědomí o významu psychofyzické reaktivity pedagožek a pedagogů při samotné výuce, a tím jej formovat pro vlastní pedagogické působení. Studenti si osvojí pedagogické strategie pro akceptování diverzity žáků, vedení výuky na základě principů spolupráce a vzájemné akceptace všech aktérů. Výuka je zaměřena na prohlubování schopnosti komunikovat efektivně, organizovat výuku s ohledem na potřeby žáků, a vytvářet prostředí, které umožňuje participaci všech žáků včetně těch se speciálními potřebami. Součástí je také aplikace teoretických poznatků do praxe a reflexe vlastní pedagogické činnosti.

Studující:

pedagogických přístupů a výukových konceptů

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.

kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha – Sedmá generace, 2021.

kol. aut. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.

Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.

Hodnoticí metody a kritéria

Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují.

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
21.11.2025 13:00–18:00 Markéta VONDRÁŠKOVÁ
Tereza Reichová
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
19.12.2025 13:00–18:00 Markéta VONDRÁŠKOVÁ
Tereza Reichová
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
20.12.2025 10:00–18:00 Markéta VONDRÁŠKOVÁ
Tereza Reichová
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
09.01.2026 13:00–18:00 Markéta VONDRÁŠKOVÁ
Tereza Reichová
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů