Didaktická dílna 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 300DD1 | zápočet | 2 | 30 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Tereza REICHOVÁ, Markéta VONDRÁŠKOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tereza REICHOVÁ, Markéta VONDRÁŠKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Sebepoznání a rozvoj pedagogických dovedností
Předmět se zaměřuje na rozvoj sebepoznání studujících a uvědomění si jejich role pedagoga. Cílem je vytvořit prostor pro zážitky, které pomohou začínajícím pedagogům vnímat jejich osobnostní kvality jako důležitý zdroj výuky. Studenti budou prostřednictvím modelových situací a role-plays zkoumat komunikaci s žáky, identifikovat úskalí výuky a připravit se na její specifika. Důraz bude kladen na psychohygienu pedagogů a prevenci vyhoření. Na konci semestru si studenti formulují téma vlastního pedagogického projektu, který budou rozvíjet v dalších dílnách.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.
Výsledky učení
Cílem předmětu je prostřednictvím simulace, improvizace a her zvýšit povědomí o významu psychofyzické reaktivity pedagožek a pedagogů při samotné výuce, a tím jej formovat pro vlastní pedagogické působení. Studenti si osvojí pedagogické strategie pro akceptování diverzity žáků, vedení výuky na základě principů spolupráce a vzájemné akceptace všech aktérů. Výuka je zaměřena na prohlubování schopnosti komunikovat efektivně, organizovat výuku s ohledem na potřeby žáků, a vytvářet prostředí, které umožňuje participaci všech žáků včetně těch se speciálními potřebami. Součástí je také aplikace teoretických poznatků do praxe a reflexe vlastní pedagogické činnosti.
Studující:
- efektivně organizují výuku, zohledňují potřeby žáků a vyhodnocují individuální zkušenosti žáků s cílem přizpůsobit metody a formy výuky konkrétním podmínkám
- jsou obeznámeni se základními zákonitostmi pedagogické komunikace, které odpovídají sociální determinaci žáků a specifikům různých vzdělávacích systémů
- podporují vhodné klima ve školním kolektivu, a to zejména prostřednictvím skupinové spolupráce a poskytování prostoru žákům k formulaci jejich estetického a hodnotového cítění
- ovládají různé formy reflexe a hodnocení studentských prací s důrazem na proces tvorby a otevřené pojetí výsledků učení
- stanovují kritéria pro hodnocení vlastní pedagogické práce žáky a průběžně reflektují jejich podněty ve své pedagogické práci s možností proměny
pedagogických přístupů a výukových konceptů
- aktivně reflektují svou vlastní pedagogickou praxi a identifikují způsoby jejího zlepšení na základě sebereflexe a zpětné vazby od studentů
- prokazují porozumění teoriím učení a aplikují je při plánování a realizaci pedagogických aktivit
- pracují s nástroji a strategiemi pro zajištění inkluzivní výuky, respektují rozdílné schopnosti a potřeby žáků
- efektivně plánují výuku tak, aby podporovala nejen kognitivní, ale i emocionální a sociální rozvoj žáků
- aktivně pečují o své duševní zdraví a psychohygienu
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.
kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha – Sedmá generace, 2021.
kol. aut. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.
Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.
Hodnoticí metody a kritéria
Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 21.11.2025 | 13:00–18:00 | Markéta VONDRÁŠKOVÁ Tereza Reichová |
Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 1 | ||
| 19.12.2025 | 13:00–18:00 | Markéta VONDRÁŠKOVÁ Tereza Reichová |
Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 1 | ||
| 20.12.2025 | 10:00–18:00 | Markéta VONDRÁŠKOVÁ Tereza Reichová |
Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 1 | ||
| 09.01.2026 | 13:00–18:00 | Markéta VONDRÁŠKOVÁ Tereza Reichová |
Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven