Didaktická dílna 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300DD4 | zápočet | 2 | 20 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 35 až 45 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Lucie HLAVICOVÁ, Markéta MAGIDOVÁ, Tereza Reichová
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Předmět bude fungovat v úzkém napojení na předmět Oborové praxe, v jehož rámci studentky a studenti zrealizují svůj závěrečný didaktický projekt. Dílna IV bude v závěrečném semestru fungovat především jako ateliér/diplomní seminář, během něhož se studující konceptuálně i prakticky připraví na realizaci své vlastní didaktické aktivity. Následně se pak skrze skupinové a individuální konzultace bude jejich činnost analyzovat, zpracovávat a společně hledat řešení pedagogických alterací realizované výuky, tj. možnosti jejich zlepšení či rozšíření. Dílna IV se také bude soustředit na vypracování závěrečného portfolia coby průřezu činností za dva roky studia.
Vyučování bude probíhat vždy v dopoledních či odpoledních blocích. Předmět bude dále doplněn o přednášky hostek a hostů, kteří zvolená témata doprovodí zkušenostmi z praxe a přispějí k rozvoji schopností studentů coby osobností – pedagogů (například rétorická cvičení, psychologický kontext atd.).
Předmět bude zakončen prezentací závěrečného projektu realizovaného s vybranou skupinou žáků. Součástí hodnocení projektu bude také dokumentace projektu a závěrečné zhodnocení a veřejná prezentace.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.
Výsledky učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni obsahově i prakticky reflektovat vlastní závěrečný projekt, diskutovat jeho slabé i silné stránky a rozvíjet provedenou výuku prostřednictvím pedagogických alterací.
Studující:
• pracují s odbornou literaturou a case studies pro vytvoření potřebného kontextu k jejich realizovaným praxím
• znají své pedagogické předpoklady i limity, jsou schopni sebereflexe, kreativních příprav do výuky, práce s různými skupinami žáků a jsou připraveni do pedagogické praxe
• jsou připraveni realizovat a reflektovat výuku předmětu F/AV s ohledem na možnosti RVP a dispozice daného školského zařízení
• aktivně pracují se znalostí Rámce digitálních kompetencí učitele, které jsou schopni projektovat do výuky
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.
Kolektiv: Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha – Sedmá generace, 2021.
Jitka Géringová – Iva Mladičová. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.
Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.
Martin Buber. Řeči o výchově. Praha: Vyšehrad, 2017.
Konrad Paul Liessmann. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia, 2015.
Konrad Paul Liessmann. Vzdělání jako provokace. Praha: Academia, 2018.
Silva Macková. Divadlo a výchova. Brno: JAMU, 2016.
Bohumil Kartous. No future. Praha: 65. pole, 2019.
Silvie Šeborová. Nedělní párty s Piccasem. Brno: Jan Melvil Publishing, 2021.
McLeodovi, Myles, Greg. Objev svůj talent. Praha: Albatros – Edika, 2018.
Martin Thau. Škola scenáristiky. Praha: NAMU, 2021.
Tereza Czesany Dvořáková. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.
Tereza Czesany Dvořáková– Ondřej Beránek. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.
Tereza Czesany Dvořáková– Lucie Záhorová– René Melkus. Co byla a co je televize. Praha: Argo, 2020.
Will Bishop-Stewens. Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích. Praha: Svojtka, 2017.
Robert Čapek. Uč jako umělec. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020.
Marta Svobodová. Sociální digitalizace [online]. [cit. 25. 1. 2023] Disertační práce. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra výtvarné výchovy, 2012. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/hv1ws/Disertace_Marta_Svobodova_2012.pdf.
Hodnoticí metody a kritéria
Odevzdání portfolia, aktivní účast ve výuce, aktivní konzultace závěrečné práce.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
23.11.2024 | 10:00–13:00 | Lucie HLAVICOVÁ | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 1 | ||
06.12.2024 | 13:00–17:00 | Lucie HLAVICOVÁ | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 1 | ||
10.01.2025 | 13:00–17:00 | Lucie HLAVICOVÁ | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
Konzultace pedagogického portfolia | paralelka 1 | |
25.01.2025 | 10:00–17:00 | Lucie HLAVICOVÁ | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
Konzultace pedagogického portfolia | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven