Oborová didaktika filmové výchovy 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300ODFV1 | zkouška | 2 | 30 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Filmová a audiovizuální výchova představuje dynamicky se rozvíjející obor na pomezí umělecké a pedagogické praxe. V předmětu Oborová didaktika filmové výchovy I budou studenti seznámeni s principy utváření oborových metod, technik a průpravných cvičení. Principy didaktických transformací budou ve vztahu k filmovému umění uplatňovány ve čtyřech oblastech: produkci, recepci, reflexi a medialitě. Seminář bude věnován představení základních východisek oboru spočívajících ve využívání výrazových možností filmu pro pedagogické cíle a pojmenování forem didaktických transformací filmových principů do populárně-naučného rozměru. Semináře budou převážně koncipovány formou praktických ilustrací didaktických principů, do kterých se budou studenti zapojovat jako účastníci i spolutvůrci. V rámci „Oborové didaktiky filmové výchovy I“ bude důraz položen na představení základních oborových východisek, prezentaci metod a technik sesterských oborů dramatické výchovy a výtvarného oboru a realizaci společných průpravných cvičení.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální výchovy.
Výsledky učení
Studující:
• seznámí se se základními oborovými východisky a s procesem utváření oborové identity
• jsou schopni formulovat základní oborová východiska, teoreticky uchopit principy oborových didaktických transformací a prakticky je aplikovat při tvorbě jednoduchých průpravných cvičení
• replikují prověřené metody a techniky filmově-výchovné práce a kreativně uvažují o tvorbě původních průpravných cvičení, metod a technik
• osvojí si principy metodické analýzy učiva, do výuky integrují multimediální a interaktivní prostředky v souladu s oborovým potenciálem.
• osvojí si metodické postupy pro pedagogickou přípravu s ohledem na specifika utváření znalostního a dovednostního kontextu oboru
• zvládnou přizpůsobit výuku technologickému zázemí, časovým a prostorovým dotacím školského zařízení
• dokáží vytvářet učební jednotky se znalostí učiva a kompetenčních požadavků vyplývajících z RVP a ŠVP.
• jsou schopni koncipovat učební jednotky pro potřeby projektového vyučování, které může doplnit a rozvinout vzdělávacího obsahy dalších předmětů, ale také vytvářet obsah výuky pro samostatně koncipovaný předmět Filmové a audiovizuální výchovy
• pracují s dynamickým potenciálem školního kolektivu, v rámci skupinové práce žáků umějí plánovat, rozdělovat a vyhodnocovat učební zadání.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Jiří Forejt. Filmová výchova: úvod do oborového hledání. Disertační práce. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, 2022.
Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2021.
Alexandra F. Lipovská. Soudobé snahy o prosazení filmové/audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012.
Rudolf Adler– Markéta Pastorová– Barbora Holubová– Jiří Myslík– Jarmila Šlaisová. Podkladová studie: Filmová/audiovizuální výchova. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019.
Rudolf Adler. Vzdělávací obsah Filmová/Audiovizuální výchova. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a gymnázia [online]. 2008 [cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/k/film/10785/FILMOVAAUDIOVIZUALNI-VYCHOVA-PROC-A-JAK.html?rate=4.
Alain Bergala. The Cinema Hypothesis: Teaching Cinema in the Classroom and Beyond. Wien: Synema, 2016.
Irina Ulrychová. Drama a příběh. Praha: NAMU, 2016.
Eva Machková. Metodika dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2020.
Radek Marušák. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: NAMU, 2017.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen ústní zkouškou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje