Pedagogické předpoklady 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300PP2 zkouška 3 35 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 49 až 64 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Miloš MAKOVSKÝ

Obsah

Předmět připravuje studující pro vstup do samostatné pedagogické činnosti na 2. stupni základní školy a na střední škole (včetně odpovídajících ročníků víceletých gymnázií), získané znalosti a dovednosti ale může absolvent uplatnit také v systému základního uměleckého vzdělávání či v neformálním vzdělávání.

Ve druhém semestru se studující seznamuje příslušnými legislativními dokumenty pro oblast formálního vzdělávání, ale také s běžnou administrativou učitele. Získává teoretický základ v oblasti speciální pedagogiky, inkluzivních přístupů ve vzdělávání a v oblasti sociální pedagogiky, díky kterému může uplatnit zásady práce s heterogenní skupinou a cíleně individualizovat výuku během své pedagogické praxe. Prostřednictvím základů sociální psychologie získává praktické dovednosti v oblasti mezilidské (pedagogické) komunikace, uplatnitelné nejen ve vztahu k žákům, ale také v komunikaci pedagogických procesů školy a v komunikaci s rodiči. Stručně se seznamuje s rolí a metodami pedagogického výzkumu, s důrazem na prvky, využitelné v běžné praxi učitele Filmové a audiovizuální výchovy.

Výuka je koncipována formou přednášek, dialogických výukových metod i samostatné práce studujících. Prostřednictvím vybraných úkolů studující vstupuje do praxe výuky na výše uvedených typech a stupních škol, např. formou přípravy drobné výzkumné sondy, zpracováním dílčí části projektové výzvy nebo zpracováním dílčí části ŠVP.

Předmět Pedagogické předpoklady II. vybavuje studenta obecnými informacemi i praktickými dovednostmi, které tvoří východiska pro paralelně probíhající předmět Oborová didaktika II.

Výsledky učení

Studující:

● při projektování výuky uplatňuje znalost závazných kurikulárních dokumentů – efektivně pracuje s očekávanými výstupy z RVP a převádí je do roviny konkrétních výstupů vyučovacího předmětu v ŠVP a do roviny časově tematického plánu

● při projektování výuky využívá průřezových témat a mezipředmětových vztahů

● při plánování, realizaci a hodnocení výuky uplatňuje znalost příslušných legislativních dokumentů pro oblast školství a uplatňuje znalost základní pedagogické administrativy

● při plánování, realizaci a hodnocení výuky uplatňuje zásady práce s heterogenní třídou, včetně uplatnění zásad práce se žáky s konkrétními typy zdravotních postižení a vývojových poruch; cíleně podporuje individualizaci ve výuce

● identifikuje vybrané negativní a sociálně patologické jevy na pracovišti či ve školní třídě a navrhne způsob jejich korekce

● pojmenuje hlavní fáze a základní principy socializace, respektuje komplexnost dynamiky sociální skupiny, zná vybrané druhy sociální komunikace a dokáže v praxi identifikovat typické projevy kognitivního zkreslení

● stručně popíše metody kvantitativního, kvalitativního a smíšeného výzkumného designu a vysvětlí jejich výhody, nevýhody a možnosti uplatnění v pedagogické praxi

● uvede příklad konkrétního výzkumného projektu z oblasti Filmové a audiovizuální výchovy či dalších oborů ze vzdělávací oblasti Umění a kultura a navrhne možnosti aplikace výsledků projektu do své výuky

● navrhne a realizuje jednoduchou výzkumnou sondu, ve které sleduje a reflektuje vybraný aspekt své výuky

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Iva Stuchlíková et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

Miroslav Procházka. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.

Jaroslav Jeřábek et al. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007.

Jaroslav Jeřábek et al. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021.

Stanislava Krčková et al. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010.

Jan Průcha. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.

Jan Průcha – Eliška Walterová – Jiří Mareš. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013.

561/2004 Sb. ZÁKON ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) [online]. 2022 [cit. 5. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-1-2-2022

563/2004 Sb. ZÁKON ze dne 24. září 2004 o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů [online]. 2016 [cit. 5. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/zakon-o-pedagogickych-pracovnicich-1

Česká školní inspekce [online]. 2022 [cit. 5. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/.

Roman Švaříček – Klára Šeďová. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

Kateřina Vlčková – Kateřina Lojdová. „Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě“. Pedagogická orientace. 2016, roč. 26, č. 3, s. 482–511.

Nicky Hayesová. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2021.

David Guy Myers. Sociální psychologie. Praha: Edika, Albatros Media, 2016.

Milan Nakonečný. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009.

Zbyněk Vybíral. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005.

David Gruber. Zlatá kniha komunikace. Ostrava: Gruber – TDP, 2015.

Jak efektivněji komunikovat a jednat s využitím principů transakční analýzy [online]. 2022 [cit. 5. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.studiow.cz/detail-kurzu/jak-efektivneji-komunikovat-a-jednat-s-vyuzitim-principu-transakcni-analyzy-P046-20221-2022-08-18

Hodnoticí metody a kritéria

Písemný test, didaktická alterace výukové jednotky.

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
02.03.2024 10:00–17:00 Miloš MAKOVSKÝ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1
15.03.2024 10:00–12:30 Miloš MAKOVSKÝ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1
13.04.2024 10:00–17:00 Miloš MAKOVSKÝ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1
27.04.2024 10:00–17:00 Miloš MAKOVSKÝ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1
11.05.2024 10:00–17:00 Miloš MAKOVSKÝ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1
24.05.2024 14:30–17:00 Miloš MAKOVSKÝ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů