Projekce současného autorského filmu - filmová řeč 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302PAF2 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra režie
Obsah
Projekce katedry režie jsou zaměřeny na moderní autorský film, jeho nejvýraznější režijní osobnosti a tvůrčí postupy,
kterými filmovou řeč obohacují.
Rozbory promítaných filmů se dotýkají především dramaturgie a výstavby autorského filmu, práce s prostorem a
výtvarným klíčem, práce s hereckým projevem, práce se zvukem a hudební složkou, dále způsobu nazírání na
filmovou realitu a pozic autorského filmu v současném kontextu evropské kinematografie (distribuce, festivaly,
pitching, koprodukce, atd.)
Okruh filmů k projekcím vychází ze současných trendů a reflektuje světovou kinematografii posledních max. 30 let.
Jde převážně o tento okruh filmových tendencí: Rumunská nová vlna, berlínská škola, asijský současný film se
zaostřením na taiwanský filmový zázrak, íránskou kinematografii, francouzský film nové extremity, jihoamerický film
se zaměřením na argentinské nové kino a další.
Příklad harmonogramu promítaných filmů a probíraných témat:
Kasaba (1997), r. Nuri Bilge Ceylan – turecký nový film, zvuková dramaturgie, funkce postsynchronu v AV díle.
Zama (2017), r. Lucrecia Martel – jihoamerický film, adaptace literární předlohy Antonia di Benedetta, zvuková
dramaturgie a režijní pojetí audio složky filmového díla.
Little Joe (2020), r. Jessica Hausner – budování filmového napětí, zvuková gradace v AV díle.
Chlapci z Fengkuei (1983), r. Hou Hsiao Hsien – taiwanský filmový zázrak, autentický herecký projev ve vztahu k
filmovému záběru v AV díle.
Le Quattro Volte (2010), r. Michelangelo Frammartino – zobrazení krajiny v AV díle, funkce dlouhého záběru.
The Old Man and the Gun (2018), r. David Lowery – možnosti žánrové kinematografie, budování narativních
žánrových prvků a jejich hybridní podoby v AV díle.
Loveless (1981), r. Kathryn Bigelow – typologie postav v návaznosti na vývoj filmového žánru a tradici.
The Wild Boys (2018), r. Bertrand Mandico – tělesnost, gender, erotismus a funkce symbolu
The Wild Boys (2018), r. Bertrand Mandico – tělesnost, gender, erotismus a funkce symbolu a další.
Výsledky učení
● Student se seznámí s podoby současného autorského filmu
● Student v souvislosti se současným autorským filmem získává orientaci v prostředí, ve kterém vznikají
současné autorské evropské filmy (pitchingy, koprodukce, festivaly, distribuce)
● Student si osvojuje v rámci společných rozborů jednotlivých děl přemýšlení nad dominantními prvky a
specifiky v současném autorském filmu
Předpoklady a další požadavky
Před zapsáním předmětu je nutná orientace a základní znalosti z doporučené literatury, která je uvedena ve studijních materiálech.
Literatura
Jména doporučených režisérů a jejich filmy:
Rumunská nová vlna - Cristi Puiu (Aurora, Smrt pana Lazarecsu, Cigarety a káva, a další), Radu Muntean (Úterý po
Vánocích, Boogie), Cristian Mungiu (4 měsíce, 3 týdny a 2 dny, Na druhé straně kopců, Zkouška dospělosti, a další)
Radu Jude (Aferim!, Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři, a další)
Berlínská škola - Christian Petzold ( Yella, Fénix, Barbara, a další), Angela Schanelec (Marseille, Odpoledne, Orly, a
další)
Thomas Arslan (Dealer, Prázdniny, Světlé noci, a další)
Asijský film: Hou Hsiao Hsien (Město smutku, Millenium Mambo, Café Lumiere, Assassin, a další), Edward Yang
(Tajpejský příběh, Yi Yi, Jasnější letní den, a další), Tsai Ming Liang ( Kolik je tam hodin?, Toulaví psi, Sbohem
Dragon Inn, a další), Lav Diaz ( Norte, konec dějin, Tak, která odešla, Období ďábla, a další), Apichatpong
Weerasethakul (Tropická nemoc, Světlo století, Strýček Búnmí, Láska z Khon Kaen) a další.
Íránský film: Abbas Kiarostami (Kde je dům mého přítele?, Chuť třešní, Odnese nás vítr, a další), Forough
Farrokhzad (Dům je černý), Mohsen Makhmalbaf (Nevinný okamžik, Ticho, Gabbeh, Kandahar, a další), a další.
Francouzský film nové extremity: Claire Denis (Dobrá práce, Páteční večer, Vetřelec, a další), a další.
Jihoamerický film: Lucrecia Martel (Bažina, Žena bez hlavy, Zama, a další), Pablo Trapero (Svět jeřábů, Bílý slon,
Rodina na cestě), Lisandro Alonso (Svoboda, Mrtví, Liverpool, Jauja) a další.
a další:
Béla Tarr (Satanské tango, Werckmeisterovy harmonie, Turínský kůň, a další), Kornél Mundruczó (Delta, Bílý bůh,
Měsíc jupitera, a další), Szabolcs Hajdu (Bílé dlaně, Bibliotéka Pascal, Rodinné štěstí, a další), Benedek Fliegauf
(Dealer, Mléčná dráha, Je to jen vítr), Sharunas Bartas ( Vzpomínka na uplynulý den, Tři dny, Dům, a další), José
Luis Guérin (V Sylviině městě, Stavba, Akademie múz, a další), Alexander Sokurov (Druhý kruh, Matka a syn, Otec
a syn, Ruská archa, a další).
Seznam se dál doplňuje a rozvíjí podle promítaných titulů.
Další doporučená studijní literatura:
Jennifer M. Barker: The Tactile Eye: Touch and the Cinematic Experience
András Kovács: The Cinema of Béla Tarr: The Circle Closes
András Kovács: Screening Modernism
Sylviane Agacinski: Time Passing
Angela Dalle Vacche, Brian Price: Color, The Film Reader
Emre Caglayan: Poetics of Slow Cinema: Nostalgia, Absurdism, Boredom
Lutz Koepnick: The Long Take: Art Cinema and the Wondrous
Lutz Koepnick: On Slowness: Toward an Aesthetic of the Contemporary (Columbia Themes in Philosophy, Social
Criticism, and the Arts)
Lutz Koepnick: Berlin School Glossary: An ABC of the New Wave in German Cinema
Tiago De Luca: Slow Cinema
Jason Haladyn: Boredom and Art: Passions of the Will to Boredom
Erwin Panofsky: Perspective as Symbolic Form
Martine Beugnet: Cinema and Sensation (French Film and the Art of Transgression)
Thom Andersen: Slow Writing – T.A. on Cinema
Paul Cronin: Be Sand - Not Oil: The Life and Work of Amos Vogel
Marc Auge: Non-places - Introduction to an Anthropology of Supermodernity
Laura U. Marks: The Skin of Film, Intercultural Cinema, Embodiment and the Sences
Mark Cousins: The Story of Looking
Mark Cousins: The Story of Film
Pamela Cohn: Lucid Dreaming: Conversations with 29 Filmmakers
Vivian Sobchack: The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience
Danijela Kulezic-Wilson: Sound Design is the New Score: Theory, Aesthetics, and Erotics of the Integrated
Soundtrack
Danijela Kulezic-Wilson: The Musicality of Narrative Film
Ennio Moriccone: In His Own Words (Chyť ten zvuk)
Toru Takemitsu: Confronting Silence
Peter Burt: The Music of Toru Takemitsu
David Toop: Ocean of Sound
James A. Steintrager: Sound Objects
Byung Chul Han: The Scent of Time
Byung Chul Han: Saving Beauty
Byung Chul Han: Vyhořelá společnost
Byung Chul Han: The Disappearing of Rituals: The Topology of the Present
Patti Smith: Devotion (Oddanost)
Slavoj Žižek: Lacrimae Rerum
Abbas Kiarostami: In the Shadow of Trees
Abbas Kiarostami, Paul Cronin: Lessons with Kiarostami
Jeremi Szaniawski: The Cinema of Alexander Sokurov
David Lynch: Room to Dream
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou zápočtu je alespoň 80% účast na projekcích a aktivní zapojení v navazující debatě.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinné předměty)