Realizační dílna 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302RDV3 | zápočet | 2 | 3 hodiny DÍLEN týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jasmina BLAŽEVIČ, Marek BOUDA, Saša GEDEON, Tomáš JANÁČEK, David JAŘAB, Zuzana KIRCHNEROVÁ, Pavel MAREK, Petr MAREK, Barbora NÁMEROVÁ, Tereza Nvotová, Tomáš PAVLÍČEK, Bohdan SLÁMA
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra režie
Obsah
Cílem Realizační dílny 3 je příprava Scénáře bakalářského filmu (a to buď autorského, případně ve spolupráci se
scenáristou, či na interpretaci hotového textu). Student by si měl osvojit všechny fáze přípravy tohoto krátkého
filmového díla, což je základem pro profesionální samostatnou práci absolventa katedry režie. Součástí je rovněž
kultivace schopností týmové práce, schopností pojmenovat tvůrčí cíle a aktivně komunikovat v rámci dílen i vlastních
filmových štábů. Dokončení umělecké dílo je sice zásadním výstupem pro hodnocení studenta, ale k hodnoceným
dovednostem patří i schopnost projekt vyvíjet a měnit na základě konzultací.
Realizační dílna 3 se zaměřuje především na přípravu Bakalářského filmu a konkrétně na Scénář bakalářského
filmu. Specifikem Bakalářského filmu je, že narozdíl od Hraného filmu 2. ročníku (se zaměřením především na
rozvíjení dramatické situace a plnohodnotnost postav) jde již o krátkometrážní až středometrážní komplexní
autorské dílo s prvky výrazné autorské stylizace.
Náplň práce dílny
• Výběr a konzultace vhodného námětu Bakalářského filmu
• Dramaturgie námětu Bakalářského filmu - vede ke schválení námětu
• Dramaturgie a struktura bodového scénáře - vede ke schválení synopse a treatmentu
• Tvorba literárního Bakalářského scénáře na základě konzultací; tvorba základních postav a jejich
vzájemných vztahů; stavba dramatických situací / V případě existujícího scénáře nebo spolupráce se
scénáristou: interpretace textu a scenáristicko-režijní vstup do tvůrčího procesu vývoje scénáře.
• Schválení finální verze literárního scénáře Bakalářského filmu
• Příprava treatmentu a synopse jako základu pro veřejnou prezentaci
Metoda výuky
Prezentace domácí přípravy a konzultace jednotlivých fází práce na semestrálním filmovém cvičení. Probíhá každý
týden a je vyžadován kontinuální progres mezi jednotlivými dílnami.
Charakter studia
Po studentech je vyžadováno, aby byli kreativní a produktivní, plnili dílčí úkoly a realizovali v rámci časového plánu
všechny fáze přípravy krátkých filmových útvarů, respektovali určené termíny a byli kontinuálně zapojeni do tvůrčího
i výrobního procesu.
Princip dílen
V rámci bakalářského a magisterského oboru existuje několik paralelních dílen (nejčastěji 4), které zpravidla zajišťují
dva pedagogové. Pedagogové jsou vyhraněné autorské osobnosti, které v rámci jednotlivých dílen reprezentují
rozmanité pohledy na filmovou tvorbu. Dílen se společně účastní studenti 2. a 3. ročníků bakalářského programu
filmové režie (a studenti 1. a 2. ročníků oboru magisterského). Do konzultací a výuky se aktivně zapojují i studenti z
jiných ročníků, kteří v rámci svých studijních programů řeší svá cvičení. Studenti si tak osvojují uvažování nejen nad
problematikou vlastních látek, ale zlepšují své dramaturgicko-režijní přemýšlení nad látkami spolužáků ze stejného i
jiných ročníků. Studenti si svoji dílnu volí a mohou ji dle svých potřeb změnit. Případně požádat o konzultaci v
paralelní dílně.
Struktura práce v dílně je určená ročníkem i semestrem studenta a k tomu navázanými cvičeními. Přes odlišné
estetické preference a autorských přístupů jednotlivých pedagogů, student musí postupovat podle předem určených
kroků a vykazovat jednotlivé (výše popsané) fáze procesu přípravy a výroby konkrétních cvičení.
Výsledky učení
Student si osvojuje pokročilejší dramaturgické, koncepční a režijní uvažování
Student rozvíjí své osobité autorské uvažování
Student se seznamuje s různými přístupy ke tvorbě
Student na si cvičeních svých i svých spolužáků uvědomuje rozmanité požadavky autorsky pojatých
dramatickýc tvarů
Student se učí přijímat, reflektovat i dávat dramaturgickou zpětnou vazbu v jednotlivých fázích výroby a
přípravy filmového díla
Předpoklady a další požadavky
Student musí prokázat znalosti z oblasti filmu, divadla, literatury, hudby, výtvarného umění a zároveň osobní tvůrčí orientaci.
Literatura
aktuálně dodává pedagog
Hodnoticí metody a kritéria
● Na základě úspěšnosti realizace režijního konceptu a zapracování zpětných vazeb z týdenních konzultací
s pedagogy / na základě schopnosti pružně a tvůrčím způsobem reagovat na připomínky, které vznikly
v rámci dílny
● Na základě aktivní účasti na kreativní diskusi v rámci dílny
● Na základě docházky
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 13:10–15:35 | Jasmina BLAŽEVIČ Bohdan SLÁMA |
Ateliér KR 236 Lažanský palác |
paralelka 1 | ||
Po | 13:10–15:35 | Petr MAREK David JAŘAB |
Seminární místnost KR 240 Lažanský palác |
paralelka 2 | ||
Po | 13:10–15:35 | Pavel MAREK Tomáš PAVLÍČEK |
Seminární místnost KR 239 Lažanský palác |
paralelka 3 | ||
Po | 13:10–15:35 | Marek BOUDA Saša GEDEON |
Ateliér KR 236 Lažanský palác |
paralelka 4 | ||
Po | 13:10–15:35 | Tereza Nvotová Barbora NÁMEROVÁ |
Seminární místnost KR 239 Lažanský palác |
paralelka 5 | ||
Po | 13:10–15:35 | Zuzana KIRCHNEROVÁ Tomáš JANÁČEK |
Učebna 5 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 6 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie - bakalář_2021 (Povinné předměty)