Digitální snímání a reprodukce obrazu

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
304DSRO zkouška 2 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Martin BERNAS

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Martin BERNAS

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra kamery

Obsah

Cílem výuky je seznámit studenty s technickou problematikou elektronického snímání, zpracování a reprodukce barevného obrazu. Během všech přednášek bude kladen důraz na hodnocení vlivu technologických postupů na kvalitu obrazu.

Kolorimetrie snímacího a reprodukčního řetězu vychází z předmětu „Kolorimetrie“, podrobně bude řešena v následujícím předmětu „Reprodukce barev“

Přednášky budou zaměřeny na následující tematické okruhy:

1.Historie snímání a přenosu pohyblivého monochromatického obrazu, volba parametrů a způsoby rozkladu obrazu, prokládané a neprokládané řádkování, konstrukce videosignálu a jeho spektrum.

2.Kolorimetrie v televizi a kinematografii. Základní a přenosové signály pro barevnou televizi, základní princip soustav NTSC, PAL a SECAM.

3.Digitální videosignál – digitalizace videosignálu pro SD, HD a Ultra HD, kinematografické formáty podle specifikace DCI 2k a 4k, bitové toky, kódování, rozhraní (HDMI, podrobně SDI). Metody měření videosignálu (měření na SDI, vektorskop).

4.Metody a standardy komprese obrazu (JPEG, JPEG2000) a videosignálu

(MPEG-2,H.264, H.265). Základní principy, vliv na kvalitu obrazu v sou-

vislosti s vlastnostmilidského zraku, vývoj jednotlivých metod i standardů.

Rozhraní a formáty komprimovaného studiového videosignálu.

5.Objektivní i subjektivní metody hodnocení kvality obrazu ( MSE, PSNR, SSIM, ITU-R BT.500 – DSIS, DSCQS).

  1. Snímání obrazu. Digitální televizní a kinematografické kamera. Základní schéma a jeho popis. Metody automatického ostření a jejich porovnání. OLPF a jeho význam.

7.Metody realizace barvodělící soustavy – optický hranol a Bayerova maska, porovnání obou systémů, metody demosaicingu a jejich výsledky.

8.Digitální obrazové snímače – úvod, porovnání s filmem, snímače typu CCD a především CMOS, principy funkce a porovnání vlastností s důrazem na kvality obrazu.

  1. Zpracování obrazu podle blokového schématu kamery, měření přenosových parametrů, typické testovací obrazce.

10.Rekonstrukce barevného obrazu – úvod, vlastnosti. Moderní typy displejů LCD a OLED . Základní principy, vlastnosti, využití.

  1. Digitální projektory (LCD, DLP, LCoS a laserové projektory. Displeje typu Direct view LED. Principy, vlastnosti, využití.
  2. 3D displeje. Základní principy, vlastnosti, využití

Hodnocení vlastností digitálního snímání, záznamu a rekonstrukce obrazu a

porovnání s filmem. Výhled do blízké budoucnosti

Výsledky učení

Cílem výuky je seznámit studenty s technickou problematikou elektronického snímání, zpracování a reprodukce barevného obrazu.

Předpoklady a další požadavky

KOLORIMETRIE, VÝPOČETNÍ A DIGITÁLNÍ TECHNIKA

Literatura

1.Stump,D.: Digital Cinematography. Fundamentals, Tools, Techniques, and Workflows. Focal Press 2014, ISBN: 978-0-240-81791-0 (pbk), ISBN: 978-0-240-81792-7 (ebk)

2.Tooms M.S. .: Colour Reproduction in Electronic Imaging Systems. John Wiley&Sons, 2016, ISBN 987-1-119-02176-6

Doporučená:

3.Časopis FKT - Die Fachzeitschrift für Fernsehen, Film und elektronische Medien. Fachverlag Schiele&Schoen, ISSN1430-9947

Hodnoticí metody a kritéria

Zkouška.

Hodnocení studenta je odvozeno: z hodnocení písemné části zkoušky, která slouží jako podklad k ústní části.

Hodnocení: A (91-100 bodů), B (81-90 bodů), C (71-80 bodů), D (61-70 bodů), E (51-60 bodů), F (0-50 bodů).

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 225
Učebna B KK

(Lažanský palác)
BERNAS M.
15:40–17:15
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:40–17:15 Martin BERNAS Učebna B KK
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů