Digitální workflow 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
304DW2 zápočet 2 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 14 až 24 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra kamery

Obsah

Kurz se zaměřuje na pokročilé teoretické a praktické znalosti v oblasti zpracování digitálních obrazových dat, od pořízení obrazu až po jeho postprodukci a distribuci. Zvláštní pozornost je věnována realizaci vizuálních efektů - vfx a HDR produkci a udržování konzistence barevné gradace v celém produkčním procesu.

Důraz je kladen zejména na praktická cvičení i experimenty s následným vyhodnocením a porovnáním různých přístupů, např: ProRes 444 vs. RAW, REC.709 vs. Log, tradiční pracovní postup vs. pracovní postup ACES.

Součástí kurzu je seznámení a základní praktické zkušenosti s nástroji a softwarem pro on-set live-grade, digitální denní práce, color grading, DCP mastering, kalibraci projektoru a monitoru.

Celá oblast je nahlížena z pohledu kameramana, který tak může posoudit zvolený pracovní postup a být schopen komunikovat s ostatními účastníky produkce, dávat doporučení a rozhodovat se s ohledem na výslednou kvalitu díla i výrobní náklady.

Témata

  1. Rekapitulace základních pojmů - barevný prostor, gamut, RAW, kodeky, REC709, REC2020, P3, XYZ, ACES, datový formát EXR. HDR - gamma, EOTF, OETF, PQ, HLG
  2. Celkový pohled na digitální pracovní postup - předprodukce, natáčení, postprodukce a vfx, distribuce. Význam správy barev, vymezení jednotlivých kritických fází z pohledu kameramana pro zachování konzistence barev.
  3. Podrobnější pohled na ACES, ACES cc, ACES cct, ACES cg, ACES proxy a jejich aplikace.

4.Příklady současných profesionálních pracovních postupů. Tradiční přístup versus správa barev ACES.

Předprodukce, monitorování a grading na place, denní práce, střih, vxf, finální grading, deliveries, promítání.

  1. Práce kameramana při předprodukci, testování kamery, pregrading, příprava LUT a Look pro kameru, software pro přípravu a úpravu LUT, Arri Look creator, Lattice, 3DLUT Creator.

6.Monitorování během natáčení, nastavení monitoru na place, monitorování HDR.

7.Livegrade a digitální denní práce, barva ve střižně, CDL, software pro livegrade a digitální denní práce - CODEX

8.Roundtrip edit-grading. Davinci Resolve - AVID, PP - Davinci Resolve.

9.Vfx a CG pracovní postup, ACES VFX Roundtrip. Davinci Resolve - AVID, PP - Davinci Resolve.

10.Color grading podrobněji. Výběr pracovního barevného prostoru, ACEScc, ACES cct. Grading pro HDR.

  1. Deliveries pro digitální kino, UHDTV a HDR, nekomprimovaná data - DCDM, barevný prostor XYZ, DCP mastering.

12.Praktická cvičení - kamerové testy, monitoring, live grade, použití LUT a look souborů. Pracovní postup ACES. Natáčení kamerových testů. (Pronájem nebo studio FAMU, Klimentská).

13.Praktická cvičení - color grading - grading kamerových zkoušek. Praktické porovnání a vyhodnocení různých přístupů. Tradiční vs. ACES workflow. (Digitální laboratoř FAMU nebo studio FAMU, Klimentská).

14.Praktické cvičení - účast na color gradingu v profesionálním studiu - DavinciResolve, Baselight, Scratch, .... Porovnání teoretických a praktických přístupů profesionálního koloristy (postprodukční studio nebo studio FAMU, Klimentská).

15.Praktická cvičení - závěrečné vyhodnocení testů. Kontrola a vyhodnocení kamerových testů. (Komerční digitální kino nebo digitální kino studia FAMU, Klimentská).

Výsledky učení

Cílem kurzu je poskytnout studentům - budoucím kameramanům přehled o natáčení digitální kamerou, jejím základním technickém nastavení, digitální postprodukci a distribuci. Zaměřuje se na jednotlivé kritické fáze procesu, důslednost barevného podání od natáčení až po finální prezentaci a distribuci díla.

Studenti získají jasnější představu o rolích členů štábu a postprodukčních pracovníků zapojených do digitálního pracovního procesu, jako DIT - Digital Imaging Technician , Data Wrangler (datové oddělení), Digital Dailies. Technician (oddělení denního tisku), Assistant Editor, Colourist, vfx Compositor, final delivery a výstupní kontroly kvality nebo promítač digitálního kina. Pomůže jim pochopit jejich úlohu jako kameramana v celém procesu digitálního workflow a způsoby vzájemné komunikace.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

software věnující se problematice

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen základě aktivní účasti studenta při řešení zadaných úkolů během výuky a minimálně 80% účasti na seminářích.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů