Filmová technika a technologie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304FITE | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra kamery
Obsah
Předmět je kombinací výkladu a informací o technických prostředcích a technologiích, souvisejících s výrobou a předváděním kinematografických děl.
V úvodu předmět navazuje na znalosti středoškolské fyziky /fyzikální podstata světla, optika atd./ a v dalších lekcích se zabývá popisem a použitím jednotlivých technických prostředků a technologiemi při výrobě kinematografických děl a jejich předvádění.
Klade si za cíl přehledně seznámit posluchače s technickými prostředky a technologiemi (klasickými, hybridními propojujícími filmový fotochemický záznam s digitálními postupy) i čistě digitálními, využívanými ve filmové praxi.
Obsah jednotlivých kapitol:
- Úvod - vznik kinematografie
Historické předpoklady vzniku kinematografie, camera obscura, laterna magica, stroboskop, záznamová média, filmová kamera, projektor, první veřejné kinematografické představení.
- Princip záznamu pohybu v kinematografii
Fyziologické a psychologické základy kinematografie, technické základy záznamu pohybu, stroboskopické jevy při snímku a promítání.
- Světlo
Fyzikální podstata světla, jeho šíření, ohyb, lom, odraz; teplotní zdroje světelného záření, výbojkové zdroje světel. záření. Kvalitativní a kvantitativní parametry světla,
měřiče světelných veličin, teplota chromatičnosti, její měření, konverzní a korekční filtry.
- Světelné technika
Technické a výtvarné světlo, druhy světelných zdrojů a jejich charakteristika, geometrický charakter světla, typy svítidel, CRLS - Cine Reflect Lighting System
- Filmová kamera, digitální kamera kategorie DC
Části mechanické - závěrkové zařízení, zařízení pro pohyb filmu, zásobníky filmu, převodové zařízeni, obal kamery, pomocná kontrolní zařízení. Části optické a optickomechanické - objektivy, transfokátory, zařízení k pozorování snímaného obrazu /hledáčky/. Zdroje pohonu kamery - klička /ruční pohon/, pérový pohon, pohon elektromotorem.
Cesta filmu v kameře; rozdělení filmových kamer /podle formátu použitého materiálu, podle konstrukce, podle účelu použití/.
Digitální kamera – konstrukce kamery, obrazové senzory, základní požadavky na kvalitativní parametry, současné kamery s rozlišením 2K, 4K a vyšším
- Optika
Základy optického zobrazování. Objektivy, transfokátory – geometrické a fotometrické parametry, zvláštní optická zařízení.
- Obrazový snímek v kinematografii, formáty
Klasický formát 35mm, maskované formáty, širokoúhlé formáty, panoramatické formáty, cinemascope, 70mm film, l6mm film, druhy perforace, filmové atrakce.
- Filmový materiál
Filmový podklad, citlivá vrstva, kritéria hodnocení filmových materiálů – základy senzitometrie, druhy filmových materiálů /podle účelu/ podle obecné citlivosti/ podle spektrální citlivosti/ podle rozměrů/, manipulace s filmovou surovinou.
- Principy barevného zobrazení v kinematografii
Barevné vlastnosti světla, aditivní a subtraktivní míchání barev, uspořádání barev.
Historie vzniku barevného film. materiálu, různé způsoby vytvoření barevné reprodukce, současné druhy vícevrstvých materiálů.
- Digitální kinematografie
Vznik digitálního obrazu, 3 kroky digitalizace, Bayerova interpolace, Barevna (bitová) hloubka, Dynamický a tonální rozsah obrazu, Technologie hybridní a čistě digitální, digitální projekce, Digital Cinema Initiatives – specifikace, Digital Source Master, Digital Cinema Distribution Master, Digital Cinema Package, Super Hi-Vision 8K
- Kodeky, formáty, kontejnery
Kontejnery – AVI, MP4, Matroska; multimediální framework QuickTime; formát x kodek – MPEG-2, MPEG-4, MPEG-H; ProRes; MXF - Material Exchange Format
- Zvláštní efekty a triky
Triky scénické a kamerové
Triky optické, fotografické, laboratorní /kopírovací/, trikový ateliér.
Technologie výroby některých triků.
Digitální trikové technologie 2D, 3D
- AI (Artificial intelligence) v kinematografii
Počátky AI ve filmu, AI v jednotlivých fázích výroby – preprodukce, produkce, postprodukce, distribuce, nástroje AI pro filmovou tvorbu, Text-to-Video model od OpenAI – Sora, omezení modelu Sora, AI v propagaci filmových děl
14. 3D kinematografie
Binokulární vidění, diplopie, horopter, stereoskopická paralaxa.
Princip stereoskopického snímání, báze a konvergence optických os objektivů, zero rovina
3D systémy – anaglyf, polarizační, eclipse method, auto-stereoskopický
- Promítací technika, předváděcí technika
Psychofyziologické a fyzikální principy promítání, promítací stroj, filmová kopie, promítací plochy, projekční sál - požadavky na technické vybavení podle účelu využití, víceúčelové sály.
Problematika perspektivního zobrazení, iluze prostoru.
Digitální projekce – projektory, kvalitativní parametry dle DCI specifikace
- Technické prostředky pro pohyb kamery
Rozdělení pohybu podle směru a charakteru, kamerová jízda, jeřáby, stabilizační zařízení, FlyCam, SkyCam
- Shrnutí, diskuse
Přednášející: prof. Mgr. Jiří Myslík
Výsledky učení
Předmět si klade za cíl přehledně seznámit studenty s technickými prostředky a technologiemi (klasickými, hybridními i digitálními), které jsou využívané ve filmové praxi.
Předpoklady a další požadavky
Znalosti středoškolské fyziky a chemie.
Literatura
Prof. Jiří Myslík: Základy filmové techniky a technologie /CD ROM v knihovně FAMU/
Filmové technické minimum. Praha: Československý filmový ústav (Praha, Česko), 1982. 256 s.
BOUČEK, Vojtěch. Filmová technika I. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1972. 280 s. : il.
/kapitoly z výše uvedených témat/
BOUČEK, Vojtěch. Filmová technika II. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1974. 330 s. : il.
/kapitoly z výše uvedených témat/
LEVINSKÝ, Otto. Film a filmová technika. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1974. 353 s. : fot.
ŠMOK, Ján. Barevná fotografie. 2. vyd. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1978. 277 s. : fot.
URBAN, Miroslav. Filmová laboratoř. Praha: H+H, 1991. 56 s.: kres. a tab. ISBN 80-85467-11-9.
WILSON, Anton. Anton Wilson's cinem workshop. 4th ed. Hollywood: ASC Holding Corp, 1983. 295 s. :. ISBN 0-935578-26-9 fot.
The EDCF Guide to DIGITAL CINEMA MASTERING https://www.yumpu.com/en/document/read/8548003/the-edcf-guide-to-digital-cinema-mastering
Kodak: REFERENCE GUIDE FOR FILMMAKERS
DCI specifikace: https://www.dcimovies.com/specification/
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška skládající se z písemné přípravy (20%) a ústního pohovoru (80%).
Posluchač obdrží při zkoušce dvě témata, vypracuje stručnou písemnou přípravu a v diskusi prokáže své znalosti.
Poznámka
výuka distančně
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:00–10:35 | Jiří MYSLÍK | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)