Praktika oboru kamera

Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
304POK zápočet 1 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jiří MYSLÍK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiří MYSLÍK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra kamery

Obsah

Pedagogické vedení: prof. Mgr. Jiří Myslík a další pedagogové KK, asistenti: studenti 1. a 2.ročníku magisterského studia (odborná pomoc při natáčení v případě problémů s technikou)

Natáčení filmovou technologií 16mm na černobílý negativní materiál Kodak 7222. Základy práce s filmovou kamerou a základy praktické exponometrie.

Zadání: Natáčení filmovou technologií 16mm na černobílý negativní materiál Kodak 7222. Základy práce s filmovou kamerou a základy praktické exponometrie.

  1. KULEŠOVŮV EFEKT – student (ka) natočí přísně neutrální detail tváře, směr pohledu herce je přesně v ose objektivu kamery. Poté natočí v užším detailu tři různé emocionální reakce herce (např. úsměv, strach, zamilovanost) a to samé v celku a polocelku. K těmto pohledům herce natočí tři zcela různé protipohledy v celku, polocelku a detailu tak, aby odpovídaly světelnou atmosférou již natočeným detailům tváře. Ve střižně poté student (ka) kombinuje tyto protipohledy tak, aby dosáhl zcela jiného významového a emocionálního účinku výsledné situace.
  2. POSTAVA A PROSTOR – student (ka) natočí konfrontaci postavy a prostoru tak, aby samotný prostor působil jako druhá „jednající“ postava. Student (ka) snímá v různých velikostech postavu procházející prostorem a kombinací přímých pohledů herce v ose objektivu kamery a protipohledů samotného prostoru buduje emocionální a významový vztah mezi hercem a prostorem.
  3. PRÁZDNÝ PROSTOR – toto cvičení zkoumá dramatické možnosti samotného prostoru. Student (ka) natočí v různých úhlech a velkostech záběru prostor tak, aby kombinací těchto záběrů dosáhl co nejvyššího dramatického účinku.
  4. KONFRONTACE DVOU POSTAV – student (ka) natočí scénu konfrontace dvou postav tak, aby kombinací užití různých velikostí záběru dosáhl ve scéně několikrát změny subjektivity mezi jednajícími postavami. Student (ka) natočí celou scénu ve čtyřech velikostech (celek, polocelek, polodetail, detail) pro každou postavu. Kamera se nachází v ose situace, pohled herce je v ose objektivu. Změnu subjektivity dosahuje student (ka) změnou velikostí záběrů v průběhu scény.
  5. ČEKÁNÍ – KOMBINACE HRANÉHO A DOKUMENTÁRNÍHO FILMU – student (ka) natočí v několika velikostech (celek, polocelek, detail, velký detail) postavu, která stojí uprostřed prostoru plného lidí a někoho čeká. Směry pohledu v této hrané pasáži filmu směřují do osy objektivu kamery. Student (ka) poté postaví kameru na místo, kde stála čekající postava a snímá dokumentárně procházející lidi v různých velikostech a směrech. Ve střižně pak student (ka) kombinací těchto pohledů a protipohledů vytvoří scénu tak, aby vzrůstalo dramatické napětí situace čekání.
  6. POSTUP PRÁCE JAKO ZÁMINKA PRO ZVYŠOVÁNÍ DRAMTICKÉHO NAPĚTÍ – student (ka) natočí scénu, kde postava vykonává nějakou práci a netuší, že je v ohrožení. Samotnou práci natáčí student (ka) v různých velikostech a úhlech záběrů tak, aby v maximální míře zachytil plynoucí čas. Poté natočí student (ka) situaci ohrožení v přímých protipohledech mezi nic netušící postavou a ohrožujícím elementem. Ve střižně pak student(ka) vybuduje scénu tak, aby scéna dosáhla maxima dramatického napětí.

Výsledky učení

Cíl praktika: Praktické seznámení se základy jednoduchého kinematografického sdělení s důrazem na vazebnost záběrů, jejich velikost, kompozici a osové závislosti.

Předpoklady a další požadavky

Absolvování úvodního semináře na soustředění v Poněšicích a na katedře kamery před realizací cvičení.

Literatura

Josef Motejl: Filmové kamery značky Bolex

http://motion.kodak.com/DK/da/motion/Education/Publications/index.htm

http://motion.kodak.com/motion/uploadedFiles/US_plugins_acrobat_en_motion_education_sensitometry_workbook.pdf

Hodnoticí metody a kritéria

Prezentace a vyhodnocení natočeného materiálu.

Poznámka

Produkční štábu spolupracuje s Alenou Prokopovou ze Studia FAMU a odpovídá za odevzdání všech natočených rolí k vyvolání (do 12 hod). Každá krabička musí být očíslována podle pořadí studenta ve skupině (popsaná jménem, katedrou a telefonem autora). Je povinnost nasnímat 2 titulky: úvodní (s názvem cvičení a katedry a jménem autora/ky) a závěrečné (konec a copyright). Materiál musím být pečlivě zalepený, aby se neosvítil!

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů