Dějiny a teorie fotografie 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DATF1 zkouška 4 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Tomáš DVOŘÁK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA, Noemi PURKRÁBKOVÁ, Michal ŠIMŮNEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra fotografie

Obsah

16/10

Úvod: teorie a dějiny fotografie

Přehled struktury kurzu, požadavků na ukončení a studijních materiálů. Přehled hlavních přístupů ke zkoumání fotografie; historiografie fotografie a její vývoj. Povinná klasika:

Susan Sontag. O fotografii. Praha: Paseka 2002.

Vilém Flusser. Za filosofii fotografie. Praha: Fra 2013.

Roland Barthes. Světlá komora. Praha: Fra 2005.

23/10

Zrod technických obrazů

Mediální archeologie a historizace vnímání. Camera obscura a fotoaparát. Instrumentalizace vidění v první a druhé vědecké revoluci. Protokinematografické aparáty. Statické, pohyblivé a dynamické obrazy.

Povinná literatura:

Jonathan Crary. Modernizace vidění. Teorie vědy 2004, (26) 2, 25–39.

Doporučená literatura:

Jonathan Crary. Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge, Mass.: MIT Press 1990.

David Hockney. Tajemství starých mistrů. Praha: Slovart 2003.

Jussi Parikka. Co je to archeologie médií? Praha: NAMU 2022.

30/10

Fotografie a intermedialita

Stará a nová média. Médium, aparát, dispozitiv. Diorama, panorama, panoptikon. Přenos a kódování obrazů. Niépce, Daguerre, Bayard.

Povinná literatura:

Geoffrey Batchen. Zviditelnění elektřiny. In T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, 215–232.

Doporučená literatura:

Nicoletta Leonardi – Simone Natale (eds). Photography & Other Media in the Nineteenth Century. University Park: Penn State University Press 2018.

Lisa Gitelman – Geoffrey B. Pingree (eds.). New Media 1740–1915. Cambridge, Mass.: MIT Press 2003.

Louis Daguerre. Historical and Descriptive Account of the Various Processes of the Daguerréotype and the Diorama. London: McLean 1839.

Jacques Aumont. Proměnlivé oko aneb Mobilizace pohledu. In P. Szczepanik (ed.). Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, 167–189.

6/11

Replikace

Substituční model obrazu. Indexálnost. Pantograf. Grafické techniky (dřevořez a dřevoryt, mědiryt, litografie, fotomechanické reprodukce). Grafické a fotografické reprodukce uměleckých děl.

Povinná literatura:

Walter Benjamin. Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti. In Dílo a jeho zdroj, Praha: Odeon 1979, 17–47.

Doporučená literatura:

Siegfried Kracauer. Fotografie. In Ornament masy: Eseje. Praha: Academia 2008, 43–57.

André Malraux. Imaginární muzeum. Praha: NAMU 2024.

John Berger. Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016, 6–27.

13/11

Reprodukce

Fotografie v tisku (knihy, noviny, časopisy). Atkins, Talbot, Henneman, Archer. Pencil of Nature. Reprodukování a skenování. Fotoskulptury a fotogrammetrie.

Povinná literatura:

William Henry Fox Talbot. Pencil of Nature. London: Longman, Brown, Green & Longmans 1844–1846.

Doporučená literatura:

Geoffrey Batchen. Obraz a diseminace: Za novou historii pro fotografii. Praha: NAMU 2016.

Carol Armstrong. Scenes In a Library: Reading the Photograph in the Book, 1843–1875. Cambridge, Mass.: MIT Press 1998.

Geoffrey Belknap. From a Photograph: Authenticity, Science and the Periodical Press, 1870–1890. London: Bloomsbury 2016.

27/11

Vědecká fotografie a vizualizace

Objektivita, přesnost, fakticita jako epistemické ideály. Virtuální a materiální svědectví. Forenzní estetika. Fotografie a pohyb. Muybridge, Marey, Edgerton.

Povinná literatura:

Bruno Latour. Poznání a vizualizace aneb jak myslet očima a rukama. In T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, 267–307.

Doporučená literatura:

Joel Snyder. Visualization and Visibility. In C. A. Jones & P. Galison (eds.), Picturing Science, Producing Art. London: Routledge 2013, 379–397.

Kelley Wilder. Photography and Science. London: Reaktion Books 2009.

Lorraine Daston – Peter Galison. Objectivity. New York: Zone Books 2007.

Thomas Keenan – Eyal Weizman. Mengeleho lebka: Zrod forenzní estetiky. Praha: NAMU 2022.

4/12

Fotografický portrét a problém moderní individuality

Portrétní miniatury, siluety, karikatury. Fyziognomie, typologie a charakterologie. Nadar, Disdéri, Rejlander, Cameron, Sander, Sherman.

Povinná literatura:

Gisèle Freund. Photography & Society. Boston: David R. Godine 1980, 9–51.

Doporučená literatura:

John Stauffer – Zoe Trodd – Celeste-Marie Bernier. Picturing Frederick Douglass: An Illustrated Biography of the Nineteenth Century’s Most Photographed American, New York – London: W. W. Norton & Co. 2015.

Nathan Jurgenson. Sociální fotografie: O fotografii a sociálních médiích. Praha: Karolinum 2022.

Rosalind Krauss – Norman Bryson. Cindy Sherman, 1975–1993. New York: Rizzoli 1993.

11/12

Fotografie, normalita a patologie

Obraz a archiv. Fotografie a statistika. Kriminologie, medicína, sociologie. Galton, Bertillon.

Povinná literatura:

Allan Sekula. Tělo a archiv. Praha: NAMU 2024.

Doporučená literatura:

Rosalind Krauss. Diskursivní prostory fotografie. In K. Císař (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové 2004, 151–169.

Lila Lee-Morrison. A Portrait of Facial Recognition: Tracing a History of a Statistical Way of Seeing. Philosophy of Photography 2018, (9)2, 107–130.

Georges Didi-Huberman. Invention of Hysteria. Cambridge, Mass.: MIT Press 2003.

Josh Ellenbogen. Reasoned and Unreasoned Images. University Park: Penn State University Press 2012.

18/12

konzultace témat seminárních prací

Výsledky učení

Student získá znalosti z dějin fotografie, umění a vizuální kultury 19. století, naučí se pracovat s odbornou literaturou, provádět rešerše, analyzovat fotografické obrazy a prezentovat své znalosti formou kritické eseje.

Předmět uvádí do dějin a teorie fotografie, umění a vizuální kultury, učí základním výzkumným metodám a technikám kritického psaní. Věnuje se primárně následujícím tematickým oblastem: zrod technických obrazů; fotografický portrét a problém moderní individuality; realismus 19. století; fotografie a intermadialita; technologická a sémiotická specifičnost fotografie; reprodukce umění; piktorialismus; fotografie v přírodních a sociálních vědách; kreativní zneužití technologií a hra proti aparátům; bezkamerová fotografie.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

https://drive.google.com/drive/folders/1BAl0Lq3nB6paYWdvVtVBuh0xB-vXrFL6?usp=share_link

doporučené přehledy:

Josef Maria Eder. History of Photography (4th edition, 1932). New York: Columbia University Press 1945.

Helmut Gernsheim – Alison Gernsheim. The History of Photography: From the Camera Obscura to the Beginning of the Modern Era. London: Thames and Hudson 1969.

Beaumont Newhall. The History of Photography: From 1839 to the Present (5th edition). New York: The Museum of Modern Art 1982.

Naomi Rosenblum. A World History of Photography (3rd edition). New York: Abbeville Press 1997.

Michel Frizot (ed.). A New History of Photography. Köln: Könemann 1998.

Robert Hirsch. Seizing the Light: A Social & Aesthetic History of Photography (3rd edition). London and New York: Routledge 2017.

Mary Warner Marien. Photography: A Cultural History (5th edition). London: Laurence King Publishing 2021.

Liz Wells (ed.). Photography: A Critical Introduction (6th edition). London and New York: Routledge 2021.

Hodnoticí metody a kritéria

Předmět je zakončen klasifikovanou zkouškou. Podmínkou absolvování kurzu je jednak splnění docházky (tolerovány jsou maximálně 2 absence za semestr), jednak odevzdání dvou psaných výstupů:

  1. referát v rozsahu 1-2 normostrany popisuje a interpretuje vybranou fotografii 19. století, odeslat do 25.11.2024 ve formátu PDF na tomdvorak@famu.cz
  2. semestrální práce v rozsahu 5-10 normostran na předem domluvené téma, odeslat do 10.1.2025 ve formátu PDF na tomdvorak@famu.cz

Bez potvrzujícího emailu o přijetí považujte práce za neodevzdané.

Zkouška má formu rozpravy nad oběma texty.

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 112
Učebna KF 112

(Lažanský palác)
DVOŘÁK T.
14:50–16:25
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 14:50–16:25 Tomáš DVOŘÁK Učebna KF 112
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů