Forma a obsah uměleckého díla 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307FOUD1 | zkouška | 2 | 24 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra fotografie
Obsah
Předmět - Forma a obsah uměleckého díla je koncipován jako předmět v prvním ročníku bakalářského studia, v němž si studenti osvojují koncepční přístupy ve vlastní tvorbě, učí se formulovat svůj záměr v rámci zadání a prohlubují propojení své tvorby v rámci historického kontextu.
První semestr pracuje s obecnými pojmy – kvalita /charakteristika uměleckého díla vs. kýč vs. banalita, s kterými posluchači pracují při ztvárňování archetypů, tvorbě fiktivní postavy, asociativních postupů a tvorbě manuálu. Učí se pracovat a vytvářet pozitivní kritický přístup. V teoretické části zpracovávají formou prezentace vybrané kapitoly z historie vizuálního umění od druhé poloviny 20-tého století do současnosti, přičemž je kladen důraz na historicko-politický kontext.
Hlavní témata
1/ interaktivní hra na téma archetypy
2/ definice kvalit umění / definice kvalit kýče
3/ rozbor interaktivní hry – role archetypů, jejich pojetí v umění a v kýči
4/ kvalita autentičnosti – deník
5/ rozbor kýče v myšlení
6/ stereotypy– jejich odraz v humoru
7/ smysl vtipu v umění – myšlenková zkratka – myšlení v kulturně historickém kontextu
8/ prezentace vybraných uměleckých směrů a slohů v historicko-politickém kontextu a na pozadí konkrétních událostí
9/ asociativní myšlení
10/ vytváření příběhů založených na asociacích
11/ tradice v myšlení
12/ návod vs rituál
Výsledky učení
Po absolvování kurzu uchazeč vnímá svoji tvorbu v souvislostech svého kreativního procesu, je si vědom svých aspirací, stereotypů a kýčovité složce kreativního procesu. Kultivuje svoji tvorbu na základě vlastní analýzy a na základě feedbacku pedagoga a spolu studujících. Učí se kritickému přístupu a kritické diskusi.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná:
Kundera Milan: Unbearabe lightness of being, Harpes Collins Publisher, 2019
Reclam Philipp: Kitsch – Gruter, 2012
Olalquiaga Celeste: Thi Artificial Kingdom, Panthon books 2018
Jung K. G.: The Archetypes and the collective Unconscious, 1958
Doporučená:
Tomáš Kulka: Umění a kýč
Václav Bělohradský: Mezi světy a mezisvěty
Christian Norberg-Schulz: Genius Loci
Milan Kundera: Nesnesitelná lehkost bytí
Paul Johnson: Dějiny 20-tého století
José Pichoán: Dějiny umění 9 – 12
Miroslav Petříček: Myšlení obrazem
Stéphane Pincas a Marc Loiseau: Dějiny reklamy
Karel Císař: Signatury všech věcí
Karel Císař: Abeceda věcí
Tomáš Pospiszyl: Asociativní dějepis umění
Hodnoticí metody a kritéria
80% docházka, včasné plnění zadaných úkolů, povinná účast na závěrečné společné prezentaci výsledků
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 12:20–13:55 | Štěpánka ŠIMLOVÁ | Učebna KF 111 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)