Film a život 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
308FAZ1 | zápočet | 1 | 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby
Obsah
Osnova semináře:
- Film: obraz, nebo vyprávění?
Do sporu o povahu filmu Deleuze zasáhl velmi vyhraněně a originálně. Film podle něj není jazyk, dokonce ani řeč, je to obraz, obrazové umění. Velké a významné věci v kinematografii nemají nic společného s vyprávěním, ale zato mají mnoho styčných bodů s myšlením. Film je především myšlení, tedy obrazový vnitřní monolog, signalizační látka, která se až později, při utváření jazyka, formuje lingvisticky. Film tedy primárně nemluví, ale myslí. Jazyk je jen složka obrazu či jiný typ obrazu.
- Filozofie filmu, nebo film-filozofie?
Jaký je přesně vztah mezi filozofií a filmem? Nikoli vztah teorie a praxe, ale dvou různých praxí, praxe pojmů a praxe obrazů. Deleuze filmy neinterpretuje, pouze v nich hledá obraz-myšlení, tedy imanentní předpoklady myšlení dvacátého století. Film je podle něj nejlepší, nikoli však jedinou odpovědí na otázku, co dnes znamená myslet.
- Film a Bergson
Film je realizací bergsonismu, především jeho teoprie čistého vnímání z první kapitoly Hmoty a paměti. Na této ryze filozofické hodině bude nezbytné objasnit, co je čisté vnímání, co je obraz o sobě, v čem se bergsonismus liší od fenomenologie a jak mu film dává za pravdu.
- „Vertov je Bergsonem kinematografie“
V této tezi je mnoho Deleuzovského humoru, protože Bergson je spiritualista a Vertov materialista. V jistém ohledu je to však prašť jako uhoď. V jakém přesně, se pokusím objasnit. Každopádně platí, že Vertov je jediný filmař, který dokázal uvést na plátno samotný obraz-pohyb.
- Film a Kant
Kant jako první ve filozofii osvobodil čas z podřízenosti pohybu. Čas je u něj out of joint (ano, Kant byl Hamletem filozofie). Stejné osvobození zažívá kinematografický čas při přechodu od klasického amerického k modernímu evropskému filmu.
Výsledky učení
Na začátku semináře objasním vztahy mezi filmem a Bergsonem, důvody, proč fenomenologie nechápe film a proč film sám dává za pravdu Bergsonovi v jeho sporu s Husserlem, a pak již rovnou přejdu k revoluci, kterou v kinematografii způsobila poválečná evropská tvorba.
Předpoklady a další požadavky
Povinné filmy:
De Sica, Umberto D.; Mankiewicz, Dopis třem manželkám; Welles, Občan Kane; Resnais, Loni v Marienbadu
Literatura
Deleuze – Film 1 a 2
Bergson – Hmota a paměť
Hodnoticí metody a kritéria
Zájem o téma, aktivní přístup, docházka.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 18:10–19:45 | Pavel BARTOŠEK | Učebna 5 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)