Sound Design Techniques

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
308MSDT zápočet 2 14 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava anglicky letní

Garant předmětu

Vojtěch ZAVADIL

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Vojtěch ZAVADIL

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby

Obsah

• Výuka ve filmové škole se na konvenční zvukové designové prvky a jejich tvorbu příliš nezaměřuje. I když by jejich využití ve většině filmů produkovaných ve škole bylo minimální, získání znalostí o jejich tvorbě by pro začínajícího zvukového designéra mohlo být užitečné a hlavně zábavné.

• Dotkneme se zvuku pro hry, protože je úzce spjat s tímto odvětvím zvukového designu, a použijeme jednu slavnou herní kinematografii jako rámovací zařízení, které pomalu vkládá námi vytvořené prostředky a provádí částečné nebo úplné přepracování.

• Probereme vrstvení zvuku a manipulaci na jedné straně a potenciální využití a vliv na diváka/posluchače na straně druhé.

• Tento modul se bude skládat ze 4 kapitol/sekcí rozdělených podle různých typů nástrojů, jako je granulární zpracování nebo tvorba whoosh. Tato témata budou nejprve ukázána na audiovizuálním příkladu, po kterém bude následovat diskuse a experimentování. Budeme používat domácí terénní nahrávky, úryvky, které jsme si sami nahráli, generovat zvuky od začátku a znovu používat zvuky z bank:

o Whoosh, rise, and Impact – základ moderního zvukového designu

 Proč se používají a jak je vyrobit vrstvením, tvarováním nebo syntézou.

o Zvuk ohybu se standardními nástroji

 Jak dosáhnout specifických sci-fi, hororových nebo fantasy prvků pomocí vrstvení a použití standardních efektů, jako je filtr, reverb, zkreslení…

 Možné metody a přístupy pro syntézu skutečných nebo nereálných zvuků.

o Granulované a spektrální zpracování

 Použití granulárního zpracování nebo syntézy k získání jinak nedosažitelných zvuků nebo resyntézy zvuků do vhodnějších verzí sebe sama.

 Použití spektrálního zpracování k odečtení a přidání jinak nepřístupných částí daného zvuku nebo vytvoření zcela nových ve spektrální doméně.

o Randomizace a hlas

 Vysvětlení potřeby randomizace v kontextu her i filmů.

 Použití Krotos

 Zvukové částice

 Hlasová manipulace – design zvuku tvorů

• Každý účastník bude muset prezentovat jeden úryvek zvukového designu svého výtvoru.

Výsledky učení

• Dotkneme se různých technik zvukového designu a podělíme se o experimenty a tipy, které jsme cestou našli.

Předpoklady a další požadavky

• Studenti musí být zběhlí ve výběru D.A.W., schopní vytvořit úryvek zvukového designu.

Literatura

není určena

Hodnoticí metody a kritéria

• Účast a prezentace krátkého úryvku zvukového designu.

Poznámka

pouze pro KZT FAMU a APP FI - uzávěrka 9.4.; v případě volné kapacity po tomto datu bude přihlašování zpřístupněno dalším zájemcům

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Vojtěch ZAVADIL
25.4.2025 10-15.00, 16.5. 10-15.00, Studio Mr. Wombat, Branická 107, Praha 4 paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů