Teorie zvukové tvorby 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
308TZT3 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby
Obsah
Úvodní soubor přednášek Teorie audiovize bude zaměřen na vymezení základních tektonických složek zvukové stopy audiovizuálního díla, diskutována bude jejich funkce, způsoby jejich tvorby a koncepce jejich realizace. Diskuse se bude dále zabývat základními modely postavení zvuku vůči obrazu, pojmy a problematikou diagetického, negatického zvuku i způsoby využití mluveného slova v audiovizuálním díle.
V druhé části úvodního souboru přednášek věnované Teorii audiovize se budeme zabývat strategiemi organizace a kontroly zvukového materiálu z hlediska jejich využití v různých fázích zvukové postprodukce. Ačkoli tyto procesy byly dlouho považovány za primárně technické nebo intuitivní procesy, dnes je zřejmé, že metody a strategie správy médií nebo organizace projektu v DAW mají neodmyslitelný vliv na plynulost pracovního postupu a zásadní dopad na výběr a organizaci zvukového materiálu nebo na kontrolu komplexních skupin zvukových složek a realizaci dramaturgického záměru, čímž zásadně přispívají k výsledné podobě a recepci audiovizuálního díla. Důležitým tématem v tomto kontextu bude diskuse věnovaná procesům střihu zvukového materiálu, toto téma bude probíráno z pohledu využití střihu jako korektivního, tvůrčího či restaurátorského procesu . Žhavým aspektem současné zvukové produkce jsou strategie přípravy díla (mix a mastering) pro streamovací platformy a tzv. „nekontrolovaná prostředí“. Závěrečná část naší diskuse bude věnována analýze současného stavu této problematiky z technického i estetického hlediska.
Audiovizuální teorie (1) : Zvuk v audiovizuálním díle
- Tvůrci zvukové složky audiovizuálního díla
- Druhy zvuku v audiovizuálním díle
- Způsoby mluveného slova v kinematografii
- Úloha pohybové a hlasové postprodukce
- Postavení zvuku ve vztahu k obrazu
- Správa médií, střih a mixáž
- Strategie a organizace zvukové postprodukce a zvukového designu
- Zvuková stopa v kontextu streamingu a nekontrolovaného prostředí
- Mixáž, mastering a distribuční úprava audiovizuálního díla
Výsledky učení
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Povinná literatúra:
M.Filimowicz (ed.) (2019) Foundations in Sound Design for Linear Media (2019)
Murray, L,(2019) Sound Design Theory and Practice
Collins, K (2020) Studying Sound: A Theory and Practice of Sound Design
CH.COX, D. Warner (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music (2017, 2nd edition )
Odporúčaná literatúra:
CH.COX, D. Warner (2017): Audio Culture: Readings in Modern Music (2017, 2nd edition ) N.Collins, J. D’Escrivan, The Cambridge Companion to Electronic Music (2017, 2nd edition) Truax. B (1983) - Acoustic Communication
Gabriel Paiuk (2013). Tactility, Traces and Codes: Reassessing timbre in electronic media. Organised Sound
Nyman, M. (2009) - Experimental Music
Kelly, C (2009) Cracked Media
Truax,B (200 Soundscape Composition as Global Music: Electroacoustic music as soundscape McHugh,S. (2016) How podcasting is changing the audio storytelling genre
Brandon LaBelle (2015) - Background Noise: Perspectives on Sound Art
Hodnoticí metody a kritéria
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 14:00–15:35 | Martin OŽVOLD | Seminárka KZT Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
Čt | 15:40–17:15 | Martin OŽVOLD | Seminárka KZT Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)