Přehled dějin české kinematografie 2

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373DCEK2 zkouška 3 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 12 až 27 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jindřiška BLÁHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jakub JIŘIŠTĚ

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

První část přehledového kurzu obsáhne dějiny české kinematografie od počátku 60. let do současnosti a zaměří se na vazby mezi společenským a estetickým vývojem filmové tvorby. V jejich průsečíku hrají klíčovou roli samotní filmoví tvůrci, kteří v odlišných obdobích reagují na specifické podmínky a systém kinematografie – ať už jde o nutnost se přizpůsobit, vzdorovat či je využít k novým impulsům. Pro zvolený výklad dějin tak bude klíčová bezprostřední perspektiva tvůrců a otisky dobových možností, příležitostí i dilemat v jejich dílech, které formovaly stylistické a tematické směřování našeho filmu. Pozice filmařů byla v daném časovém úseku velmi proměnlivá a občas i paradoxní – od vyzývavého zkoumání hranic vlastních výpovědí v ne vždy uvolněném ovzduší 60. let, přes nutnost obhájit či obětovat svou tvůrčí existenci po roce 1968, čelit nejrůznějším kompromisům, naučit se manévrovat v ostražitém, leč hodnotově vyprázdněném období normalizace a překonat důsledky další prudké proměny tvůrčích podmínek po roce 1989 v souvislosti s transformací kinematografie a diktátem volného trhu. Cyklus přednášek nebude zaměřovat pozornost pouze na hraný film, ale nabídne i exkursi do oblasti dokumentárního filmu, animovaného filmu či do tvůrčího prostředí Československé televize. Jednotlivé přednášky budou doprovázeny projekcí a následnou reflexí snímků, které jsou pro představované etapy dějin české kinematografie příznačné.

Harmonogram kurzu v LS 2024/25:

12. 2.- Podmínky vzepětí filmové kultury a tvorby v 60. letech /projekce: Každý den odvahu (1964), režie: Evald Schorm/

19. 2. – Impulsy nové tvůrčí generace v kinematografii 60. let /projekce: O slavnosti a hostech (1966), režie: Jan Němec/

26. 2. – Obrození starší generace filmařů v 60. letech /projekce: Romance pro křídlovku (1967), režie: Otakar Vávra/

5. 3. – Dilemata filmových tvůrců po srpnové invazi /projekce: Ucho (1970), režie: Karel Kachyňa/

12. 3. – Jak se normalizuje kinematografie /projekce: …a pozdravuji Vlaštovky (1972), režie: Jaromil Jireš/

19. 3. – Tvůrčí a zastírací manévry v mantinelech znormalizované kinematografie /projekce: Džusový román (1984), režie: Fero Fenič/

26. 3. – Vzdor, neklid a vůle: opevněná pozice Věry Chytilové navzdory dobovým obratům /projekce: Panelstory aneb jak se rodí sídliště (1979), režie: Věra Chytilová/

2. 4. – Vývoj dokumentárního filmu po roce 1945 (přednáší Lea Petříková) /projekce: Spřízněni volbou (1968), režie: Karel Vachek/

9. 4. – Imaginace a doba: peripetie animovaného filmu v 60. – 80. letech /projekce: Krysař (1986), Jan Barta + Zaniklý svět rukavic (1982), Jan Barta + Možnosti dialogu (1982), Jan Švankmajer/

16. 4. – Filmový underground 80. let (přednáší Lea Petříková) /projekce: Čaroděj OZ: Pokušení sv. Antonína aneb Víkend starého mistra, Pigi: Pohádka pro šílence a Pablo de Sax, Tomáš Mazal: My žijeme v Praze/

23. 4. – Čerstvý vítr z východu: československá kinematografie pod vlivem perestrojky /projekce: Proč? (1987), režie: Karel Smyczek/

30. 4. – Televize nebude stát v koutě: konfrontace pozice a impulsů televizních tvůrců /projekce: Šach mat (1963), režie: Alfred Radok/

7. 5. – Dopady transformace kinematografie – začátky, otřesy a konce tvůrčích kariér /projekce: Requiem pro panenku (1991), režie: Filip Renč/

14. 5. - Ztracené a nalézané jistoty české kinematografie - 90. a nultá léta /projekce: Návrat idiota (1999), režie: Saša Gedeon/

Výsledky učení

Cyklus přednášek umožní studentům zorientovat se v hlavních tendencích vývoje domácí kinematografie. Seznámí se díky zapojení perspektivy a proměnlivé pozice konkrétních tvůrců bezprostřednější formou s jejími podmínkami v jednotlivých etapách a způsoby, jak specifické podmínky ovlivňovaly kreativní a tematické směřování kinematografie. Přednáška si klade za cíl rozvíjet schopnost přemýšlet o filmových dílech v širších souvislostech a s ohledem na dobově zakotvené vnímání role filmového média, reflektovat pozici tvůrců danou různorodými okolnostmi a vnímat její otisky v konkrétních dílech.

Předpoklady a další požadavky

Žádoucím předpokladem pro absolvování kurzu je přehled v dějinách světové kinematografie.

Literatura

Doporučená literatura:

BAREŠOVÁ Marie, CZESANY DVOŘÁKOVÁ Tereza. Generace normalizace. Ztracená naděje českého filmu? Praha: NFA, 2017, 254 s. ISBN 978-80-7004-184-0

BLAŽEJOVSKÝ Jaromír. Normalizační film. Cinepur, Praha: Sdružení přátel Cinepuru, XI., 21, s. 6-11.

BUCHAR Robert, Sametová kocovina. Brno: Host, 2001. 170 s. ISBN 80-7294-040-6

CIESLAR Jiří, PŘÁDNÁ Stanislava, ŠKAPOVÁ Zdena. Démanty všednosti: Český a slovenský film 60. let. Praha: Pražská scéna, 2002. 387 s. ISBN 80-86102-17-3

HAMES, Peter. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008. 344 s. ISBN 978-80-7309-580-2

HULÍK, Štěpán. Kinematografie zapomnění: Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968–1973). Praha: Academia, 2011. 476 s. ISBN 978-80-200-2041-3

LUKEŠ, Jan. Diagnózy času. Praha: Slovart, 2013. 480 s. ISBN 978-80-7391-712-8

LUKEŠ, Jan. Orgie střídmosti aneb Konec české státní kinematografie (Kritický deník 1987-1993). Praha: NFA, 1993, 328 s. ISBN 80-7004-006-8

SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov: svět filmařů a politická moc 1945-1970. Vydání první. Praha: Národní filmový archiv, 2016. 419 s. ISBN 978-80-7004-177-2.

KOPAL, Petr a kol. Film a dějiny 4: Normalizace. Praha: Casablanca, ÚSTR, 2014. 664 s. ISBN 978-80-87292-26-6, 978-80-87912-13-3

KOPAL, Petr a kol. Film a dějiny 5: Perestrojka/přestavba. Praha: Casablanca, ÚSTR, 2016. 352 s. ISBN 978-80-87292-33-4, 978-80-87912-51-5

KRUML, Milan. Televize? Televize! Praha: Česká televize, 2013. 296 s. ISBN 978-80-7404-165-5

LIEHM, Antonín J. Ostře sledované filmy. Československá zkušenost. Praha: NFA, 2001, 470 s. ISBN 80-7004-100-5

SKUPA, Lukáš. Vadí – nevadí: Česká filmová cenzura v 60. letech. Praha: NFA, 2016. 263 s. ISBN 978-80-7004-172-7

Užitečné odkazy

Filmový přehled (filmová databáze Národního filmového archivu) – vč. Revue Filmového přehledu (tematické články z historie české kinematografie) - https://www.filmovyprehled.cz/cs

Hodnoticí metody a kritéria

Vyžadována je prezence na všech přednáškách/projekcích s max. 4 absencemi během semestru, v případě vyšší absence je zadáván speciální úkol pro přípravu na zkoušku.

Atestace bude probíhat formou ústního kolokvia v rámci menší skupiny studentů. Každý z nich v něm zaujme pozici odpovídající získané představě o přiděleném období kinematografie. Klíčové bude ve vzájemné diskuzi prokázat základní orientaci v podmínkách kinematografie, které přinášely jednotlivé časové etapy a schopnost tyto etapy vzájemně konfrontovat, reflektovat skrze pozici tvůrců a tvůrčí vývoj kinematografie. Vedení diskuze rovněž zahrne konkrétní tvůrčí osobnosti a díla, jimž bude v kurzu věnována stěžejní pozornost.

Poznámka

žádná

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 107
Učebna 1 (FAMU)

(Lažanský palác)
JIŘIŠTĚ J.
09:00–11:25
(přednášková par. 1)
místnost 124
Projekce FAMU

(Lažanský palác)
JIŘIŠTĚ J.
11:30–13:05
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 09:00–11:25 Jakub JIŘIŠTĚ Učebna 1 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1
St 11:30–13:05 Jakub JIŘIŠTĚ Projekce FAMU
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů