Dějiny audiovizuálních teorií 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DFT1 | zkouška | 3 | 12 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 12 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Centrum audiovizuálních studií
Obsah
Kurz se zaměřuje na významné pojmy a osobnosti v rámci audiovizuálních teorií především druhé poloviny 20. století a raného 21. století (Karl Marx, Mark Fisher, Michel Foucault, Bruno Latour, Harun Farocki a operační obrazy, spekulativní myšlení, postdigitalita) v historické perspektivě. Skládá se z přednášek, které dané teoretiky/teoretičky a jejich koncepty zařadí do dobového kontextu a nastíní jejich další pohyb v návazném teoretickém uvažování, a seminářů, které vychází z close reading vybraného textu či audiovizuálního materiálu, který daného teoretika či směr nejlépe charakterizuje.
Výuka předmětu probíhá každoročně - kurz společný pro 2. a 3. ročník studia.
Výsledky učení
Student bude po absolvování kurzu schopen postihnout vývoj myšlení o audiovizuálním umění v druhé polovině 20. století, přiřadit jednotlivé autority a jejich texty k příslušným směrům a definovat projevy jejich uvažování v současné umělecké praxi i teoretické reflexi. Zároveň si osvojí schopnost abstrahovat základní teze z teoretických textů a kriticky je interpretovat v souvislosti nejen dobového, ale i aktuálního společenského a politického kontextu. V neposlední řadě bude schopen promyšleněji uchopit a konceptualizovat vlastní uměleckou tvorbu.
Předpoklady a další požadavky
Přednáška je určena pro studenty bakalářského stupně katedry Audiovizuálních studií, ale je otevřena i zájemcům z jiných kateder.
Literatura
Mark FISHER. Kapitalistický realismus. Rybka publishers, Praha 2010.
Harun Farocki - Phantom Images
Kim Cascone - The Aesthetics of Failure: „Post-Digital“ Tendencies in Contemporary Computer Music
Michel Foucault - vybraný text
Shaviro, Steven, The Universe of Things. On Speculative Realism, Minneapolis: University of Minnesota Press 2014, s. 108–128.
Hodnoticí metody a kritéria
Studenti dostávají ke každé přednášce texty či audiovizuální materiály k domácímu prostudování a následně je diskutují s vyučujícím v rámci semináře. Účast na těchto seminářích je povinná, s maximálním počtem 2 absencí za semestr. Kurz je uzavřen zkouškou, která kromě látky probrané na přednáškách ověřuje i znalost zadaných textů.
Poznámka
SYLABUS - ZS 2023
2. 10. Fabuš - Karel Marx, Mark Fisher
Představení základních pojmů z marxismu, zhodnocení jejich aktuálnosti v dnešní situaci a propojení s kritikou kapitalistického realismu a dalšími myšlenkovými proudy sociologické reflexe.
9. 10. Fabuš - analýza zadaného textu
16. 10. Fabuš - Farocki - operační obrazy
Případová studie jednoho pojmu („operační obrazy“) v jeho mediálně-filosofických souvislostech. Reflexe technologického agens, role umělce v teoretickém diskurzu, forem uměleckého výzkumu a jeho provázanosti s uměleckou praxí.
23. 10. Fabuš - analýza zadaného textu
30. 10. Fabuš - Postdigitalita
Technická, společenská a kulturní rozprava o příslibu a osudu digitality, její historické, kreativní naivity, ale o tom, „co zbývá“, a jak rozumět postdigitální či postinternetové perspektivě, v níž je revoluční temperováno zevšednělým.
6. 11. Fabuš - analýza zadaného textu
13. 11. Dita Malečková - Michel Foucault
Jak říká Peter Sloterdijk, Foucaul byl první, kdo rozpletl složitý uzel pojmu moc. Jeho pojetí moci svrchované, biopolitické či disciplinární je představeno jako imanentní, metafyzická kategorie poznání a praxe.
20. 11. Dita Malečková - analýza zadaného textu
27. 11. Dita Malečková - Pojmy asambláž a Actor Network Theory
Představení pojmů asambláž a ANT v jejich příbuznosti i odlišnosti coby teoreticky fundovaných přístupů k pojímání skutečnosti utvářené polykauzálně, mnohostně a nestabilně.
4. 12. Dita Malečková - analýza zadaného textu
11. 12. Purkrábková/Sirůček - Spekulativní myšlení
Představení myšlenek spekulativního realismu v jejich společenském a uměleckém kontextu coby perspektivy, která počítá s nelidskými aktéry a neproniknutelné cizostí jejich jednání.
18. 12. Purkrábková/Sirůček - analýza zadaného textu
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 11:30–13:05 | Pavol FABUŠ Anežka BARTLOVÁ |
Učebna 7 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinné předměty)