Imaginární světy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
376IS | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
V cyklu přednášek Imaginární světy se budeme zabývat imaginací ve věku umělé inteligence (AI). Jaké jsou fantazie vztahující se k tématu technologie v okamžiku, kdy se veřejně mluví o “posledním vynálezu lidstva”. Je potřeba posunou hranice naší představivosti, abychom dokázali vidět budoucnost, v níž lidé a stroje fungují v novém typu uspořádání tak, aby jejich spolupráce byla přínosná pro celek - celek lidstva, přírody, planety? Jaké možnosti nabízí současná i starší filosofie, jaké spisovatelé SF? Jak vypadají experimenty s LLM (Large Language Models, velkými jazykovými modely)?
Harmonogram kurzu v ZS 2024/25:
Kurz bude koncipován ve formě přednášek, následující diskuze a praktických příkladů
využití AI, typicky ve formě konverzace s různými modely. Témata konkrétních přednášek budou upřesněna.
Plán přednášek:
- Úvod. Imaginace a AI: Hranice a potenciál
- Prozkoumání základních pojmů imaginace a umělé inteligence. Co je AI, z jaké perspektivy ji lze jako fenomén zkoumat.
Zdroje:
Kate Crawford: Atlas of AI
Matteo Pasquinelli: The Eye of the Master
Erich Davis: TechGnosis
- Poslední vynález lidstva? Fantazie a skutečnost
- Analýza konceptu „posledního vynálezu lidstva“ v kontextu AI. Diskuze o obavách a nadějích spojených s touto technologií.
Zdroje: Eliezer Yudkowsky / Ray Bradbury / Sean Cubitt
- Budoucnost lidsko-strojové spolupráce
- Představy o harmonickém soužití lidí a strojů. Koncept kyborga. Alternativy k mainstreamu: ekologické myšlení. Non-human agencies.
Zdroje: Bruno Latour / Donna Haraway / David Abram
- AI a imaginace: filozofické perspektivy
- Přehled filozofických teorií, které se zabývají vztahem mezi AI a lidskou myslí.
Zdroje: Gilles Deleuze / Bruno Latour / Luciana Parisi
- Experimenty s Velkými Jazykovými Modely (LLM)
- Představení a analýza experimentů s LLM.
Zdroje: Douglas Hofstadter / Joscha Bach / Uživatel Janus (https://generative.ink/)
- Technologická utopie versus dystopie
- Srovnání utopických a dystopických vizí budoucnosti v kontextu AI.
Zdroje: Současné narativy vs mýty (utopie a dystopie v současné kinematografii)
- Vliv AI na umění a kreativitu
- Zkoumání toho, jak AI ovlivňuje tvůrčí procesy a uměleckou tvorbu.
Zdroje: Současná generativní tvorba a její recepce (N. Chomsky vs P. Norvig)
- Etika a odpovědnost v éře AI
- Diskuse o etických otázkách, které AI přináší.
Zdroje: S. Zuboff / Kate Crawford / James Bridle / Cathy O'Neil
- Imaginace pro nový svět: Výzvy a příležitosti
- Jak můžeme posunout hranice naší představivosti, aby odpovídala potřebám budoucnosti? (otevřená diskuze)
Výsledky učení
ÞStudent/studentka získá přehled v oblasti AI a různých generativních modelů, ale především bude pracovat se svou imaginací.
ÞZíská potřebné informace z kulturní historie a umělecké tvorby.
ÞBude motivována prozkoumat možnosti, které se teprve rýsují.
ÞZíská povědomí o základním teoretickém a pojmovém aparátu ve vztahu k AI.
Předpoklady a další požadavky
Požadované znalosti nebo předchozí absolvování vybraných předmětů, dále možné současné zapsání jiného předmětu, další požadované předpoklady atd.
Literatura
Seznam literatury a studijních materiál, které pedagog považuje za klíčové, řazené abecedně dle příjmení autora nebo názvu díla, nejméně 3 tituly
Budeme pracovat s klasickými filozofickými texty (Deleuze&Guattari, F. Kittler a další, literaturou týkající se explicitně AI (M. Pasquinelli, J. Bridle) ale i ekologickou filozofií - D. Abram, S. Cubitt a krásnou literaturou, především SF (Ch. Stross, W. Gibson, N. Stephenson, B. Sterling), a internetovými zdroji.
Hodnoticí metody a kritéria
Detailní informace o postupu, metodách a kritériích vedoucích k úspěšnému složení zkoušky nebo k získání zápočtu
Podmínkou splnění je vysoká účast (80%), aktivita během diskuzí a závěrečná práce.
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 17:20–18:55 | Dita MALEČKOVÁ | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Povinné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)