Hra na housle 8
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HRH8 | zkouška | 10 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 229 až 279 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Leoš ČEPICKÝ, Štěpán JEŽEK, Pavel KUDELÁSEK, Bohuslav MATOUŠEK, Jiří PANOCHA, Jindřich PAZDERA, Matouš PĚRUŠKA, Ivan ŠTRAUS
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra strunných nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
V tomto semestru přistupuje pedagog ke studentovi jako k výrazné hudební osobnosti, která nemá zjevné problémy ve hře na nástroj. Vlastní tvůrčí činnost studenta, precizně zvládnutou prstovou techniku, kvalitní tón a intonaci posouvá stále výše se snahou dosáhnout dokonalého provedení co největšího počtu skladeb, a to především z repertoáru mezinárodních soutěží. Je akceptován příklon některých studentů k interpretaci skladeb současníků a mnohdy experimentátorů s nástroji. Předmět vychází z nejnáročnějších požadavků na studentovu přípravu. Skladby jsou voleny po technické stránce, ale i po interpretační co možná nejnáročněji. V souvislosti s volbou repertoáru je také často vybíráno zajímavé téma diplomové práce, které by erudovaně doplnilo a rozvinulo dosavadní vědomosti o daném oboru.
Tematické okruhy:
- Maximální rozvíjení a posílení předností studenta především v oblasti tónové kultury a vlastní muzikálnosti
- Hledání nových výkladů moderního kompozičního jazyka v souvislosti s moderními technikami hry na hudební nástroje
- Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
- Studium soutěžního a koncertního repertoáru
- Volba tématu diplomové práce
Výsledky učení
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.
Student vykazuje šíři a/nebo hloubku odborných znalostí a dokládá zběhlost v řadě různých stylů a/nebo má výrazné a individuální vyjádření v jednom konkrétním stylu.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Stupnice, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice, nástrojová cvičení.
Etudy:
PAGANINI, Niccolò. Caprices op. 1
WIENIAWSKI, Henryk. Caprices op. 10, op. 18
ERNST, Heinrich Wilhelm. 6 etud
ODNŘÍČEK, František. Umělecké etudy
ad.
Díla pro sólové housle:
BACH, Johann Sebastian. Sonáty a Partity
TELEMANN, Georg Philipp. 12 Fantasií pro housle sólo
REGER, Max. Sonáty, Preludia a fugy
YSAYE, Eugene. Sonáty pro sólové housle
ad.
Houslové koncerty:
BACH, Johann Sebastian. Koncert a moll, Koncert E dur
MOZART, Wolfgang Amadeus. Koncert G dur, Koncert A dur, Koncert D dur
ERNST, Heinrich Wilhelm. Koncert fis moll
LALO, Edouard. Španělská symfonie
DVOŘÁK, Antonín. Koncert a moll
SIBELIUS, Jean. Koncert d moll
BRAHMS, Johannes. Koncert D dur
BEETHOVEN, Ludwig van. Koncert D dur
BRITTEN, Benjamin. Koncert č. 1 a č. 2
PROKOFJEV, Sergej Sergejevič. Koncert č. 1 a č. 2
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Koncert D dur, op. 35
ad.
Sonáty s klavírem: W. A. Mozart, J. S. Bach, G. F. Händel, J. Brahms, L. van Beethoven, E. Grieg, R. Schumann
Virtuózní skladby:
KREISLER, Fritz. Recitativ a Scherzo
MILSTEIN, Nathan. Paganiniana
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Valse - Scherzo
WIENIAWSKI, Henryk. Scherzo - Tarantella, Variace na originální téma
ŠEVČÍK, Otakar. Holka modrooká
SARASATE, Pablo de. Cigánské melodie, Introdukce a Tarantella
SAINT SAËNS, Camille. Havanaise, Introdukce a Rondo capriccioso
DVOŘÁK, Antonín. Mazurek e moll
RAVEL, Maurice. Tzigane
CHAUSSON, Ernest. Poème op. 25
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení atestace: aktivní účast na výuce, aktivní účast na seminářích v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb před pedagogy KSN – 2 etudy, z toho jedna musí být Paganini, op.1, virtuózní skladba (buď pro housle sólo nebo s klavírem), houslový koncert 19. nebo 20. století. Hra zpaměti je podmínkou, provedení ročníkového recitálu.
Zkouška před komisí sestavenou vedoucím katedry.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- String Instruments - Violin (MA) from 2023/24 (Povinné předměty hlavní)
- Strunné nástroje - Housle (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty hlavní)
- Strunné nástroje (Mg) - Housle - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty hlavní)