Dějiny a teorie fotografie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307DATF2 | zkouška | 4 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA, Noemi PURKRÁBKOVÁ, Michal ŠIMŮNEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra fotografie
Obsah
Dějiny a teorie fotografie 2
12/2
Úvod do letního semestru
Přehled struktury kurzu, požadavků na ukončení a studijních materiálů.
Perspektivy: vernakulární fotografie, každodennost, fotografie-praktiky, empirická zkoumání fotografie.
Povinná literatura:
Pro první týden výuka není stanovena.
Doporučená literatura:
Campt, Tina et al. eds. 2019. Imagining Everyday Life. Engagements with Vernacular Photography. Göttingern, New Your, Neu-Ulm: Steidl, The Walther Collection.
Gómez Cruz, Edgar, and Asko Lehmuskallio, eds. 2016. Digital Photography and Everyday Life: Empirical Studies on Material Visual Practices. London; New York: Routledge.
19/2
Sémiotika fotografie
Fotografie jako znak a materiální objekt. Referent, označující, označované, denotace, konotace, mýtus. Index, performativní index. Zrakové a taktilní vnímání fotografie. Obraz a kon/text, paratexty. Re-, de- a od-kontextualizace. Metaobrazy.
Povinná literatura:
Barthes, Roland. „Rétorika obrazu“. In: Karel Císař (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004, s. 51–61.
Doporučená literatura:
Barthes, Roland. 2004. Mytologie. Praha: Dokořán.
Mitchell, W. J. T. 2017. Teorie Obrazu: Eseje o Verbální a Vizuální Reprezentaci. Praha: Karolinum.
Olin, Margaret. 2012. Touching Photographs. Chicago London: The University of Chicago Press.
Sonesson, Göran. 1989. Semiotics of Photography – On Tracing the Index. Lund: Lund University.
26/2
Populární (rodinná, turistická a každodenní) fotografie
Dějiny a ikonografie rodinné fotografie. Materialita fotografie, zmnožená indexikalita. Ideologie a sociální funkce rodinné fotografie. Turistická fotografie. Archiv a nalezené fotografie.
Povinná literatura:
Batchen, Geoffrey. 2004. Forget Me Not: Photography & Remembrance. Amsterdam, New York: Van Gogh Museum ; Princeton Architectural Press.
Doporučená literatura:
Beil, Kim. 2020. Good Pictures: A History of Popular Photography. Stanford, California: Stanford University Press.
Cross, Karen. 2015. “The Lost of Found Photography.” Photographies 8 (1): 43–62. https://doi.org/10.1080/17540763.2014.974285.
Urry, John, and Jonas Larsen. 2011. The Tourist Gaze 3.0. Los Angeles ; London: SAGE.
Zuromskis, Catherine. 2013. Snapshot Photography: The Lives of Images. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
5/3
Fotožurnalismus a dokumentární fotografie
Manipulace obrazu, manipulace obrazem. Etika zobrazování událostí. Nová média a nové dokumentární přístupy. Kritické dokumentární strategie, post-dokumentární fotografie. Antropocén a jiné katastrofy bez událostí.
Povinná literatura:
Sandbye, Mette. “New Mixtures: Migration, war and cultural differences in contemporary art-documentary photography”. Photographies 2018, 11:2–3: 267-287
Doporučená literatury:
Azoulay, Ariella. 2008. The Civil Contract of Photography. New York, Cambridge, Mass: Zone Books .
Demos, T. J. 2013. The Migrant Image: The Art and Politics of Documentary during Global Crisis. Durham ; London: Duke University Press.
Nash, Kate. 2021. Interactive Documentary: Theory and Debate. Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge.
Horn, Eva, and Valentine A. Pakis. 2018. The Future as Catastrophe: Imagining Disaster in the Modern Age. New York: Columbia University Press.
12/3
Technické obrazy v sociálních vědách
Fotografie v sociálních vědách, sociální vědy ve fotografii. Fotografie jako objekt sociologického zkoumání. Fotografie jako nástroj sběru dat v sociálních vědách. Fotografie jako reprezentace poznání v sociálních vědách.
Povinná literatura:
Harper, Douglas A. 2023. Visual Sociology. New York, NY: Routledge.
Doporučená literatura:
Pauwels, L. 2015. Reframing Visual Social Science: Towards a More Visual Sociology and Anthropology. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
Gómez Cruz, Edgar, Shanti Sumartojo, and Sarah Pink, eds. 2017. Refiguring Techniques in Digital Visual Research. Cham: Springer International Publishing.
19/3
Imperfekce
Kreativní zneužití technologie, hraní proti aparátu, chyba, náhoda a autenticita. Ubohé obrazy. Praktiky imperfekce. Metamedialita a proceduralita imperfekce.
Povinná literatura:
Steyerl, Hito (2009), ‘In Defence of the Poor Image’, e flux, 10. Available at: https://www.e-flux.com/journal/10/61362/in-defense-of-the-poor-image/
Doporučená literatura:
Cheyne, Peter, ed. 2023. Imperfectionist Aesthetics in Art and Everyday Life. New York: Routledge.
Geimer, Peter, and Gerrit Jackson. 2018. Inadvertent Images: A History of Photographic Apparitions. Chicago, London: The University of Chicago Press.
Lenot, Marc. “Flusser and Photographers, Photographers and Flusser.” Flusser Studies 2017, 24. Dostupné na. http://www.flusserstudies.net/sites/www.flusserstudies.net/files/media/attachments/marc-lenot-flusser-photographers-photographers-flusser.pdf
Kelly, Caleb, Jakko Kemper, and Ellen Rutten, eds. 2022. Imperfections: Studies in Mistakes, Flaws, and Failures. New York: Bloomsbury Academic.
26/3
Bezkamerová fotografie
Techniky, estetika a politika bezkamerové fotografie. Experimentální fotografie, otisky objektů a procesů. Screenshot a in-game fotografie.
Povinná literatura:
Christian, Margareta Ingrid. 2018. “Cameraless Photography and Its Imponderable Media.” History of Photography 42 (4): 319–37. https://doi.org/10.1080/03087298.2018.1540182.
Doporučená literatura:
Batchen, Geoffrey. 2016. Emanations: The Art of the Cameraless Photograph. Munich ; New York: DelMonico Books, Prestel.
Gerling, Winfried. 2018. “PHOTOGRAPHY IN THE DIGITAL: Screenshot and in-Game Photography.” Photographies 11 (2–3): 149–67. https://doi.org/10.1080/17540763.2018.1445013.
Seers, Lindsay. 2007. Human Camera. Birmingham: Article Press.
2/4
plenér Ateliéru klasické fotografie, výuka se nekoná
9/4
Ne-lidská fotografie, automatizace a autonomie aparátu
Automatizace a autonomie aparátu, aparáty bez spouště, operativní obrazy, AI a jiné generované obrazy.
Povinná literatura:
Altaratz, Doron. 2023. “The Human Tripod: Computational Photography, Automated Processes, and Professional Identity.” Photographies 16 (2): 291–311. https://doi.org/10.1080/17540763.2023.2194878.
Doporučená literatura:
Crawford, Kate – Trevor Pagnel. 2019. Excavating AI. The Politics of Images in Machine Learning Training Seets. [online]. New York: The AI Now Institute, 2019. Dostupné z: https://excavating.ai.
Parikka, Jussi. 2023. Operational Images: From the Visual to the Invisual. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Toister, Yanai. 2019. “PHOTOGRAPHY: Love’s Labour’s Lost.” Photographies 12 (1): 117–33. https://doi.org/10.1080/17540763.2018.1501726.
16/4
Fotografie a self
Fotografie a sebeprezentace. Selfie. Rozšířené self. Druhé self. Kvantifikované self. Kvalifikované self. Uspořádané self. Algoritmické self.
Povinná literatura:
Murray, Derek Conrad, ed. 2022. Visual Culture Approaches to the Selfie. Routledge History of Photography. New York, NY: Routledge.
Doporučená literatura:
Simanowski, Roberto. Facebook society: Losing ourselves in sharing ourselves. Columbia University Press, 2018.
Lupton, Deborah. The Quantified Self. John Wiley & Sons, 2016.
Humphreys, Lee. The Qualified Self: Social media and the accounting of everyday life. MIT press, 2018., ISBN 0262037858
Tifentale, Alise, Lev Manovich. 2014. Selfiecity: Exploring Photography and Self-Fashioning in
Social Media. Available at: https://manovich.net/index.php/projects/selfiecity-exploring.
23/4
Rozhraní fotografie
Hybridní médium. Staré a nové. Pomalé a rychlé. Nedokonalé a perfektivní. Autentické a umělé. Lidské a ne-lidské. Nespoutané. Undigital.
Povinná literatura:
Magaudda, Paolo, and Sergio Minniti. 2019. “Retromedia-in-Practice: A Practice Theory Approach for Rethinking Old and New Media Technologies.” Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 25 (4): 673–93. https://doi.org/10.1177/1354856519842805.
Doporučená literatura:
Henning, Michelle. 2018. Photography: The Unfettered Image. Directions in Cultural History. London, New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Koepnick, Lutz P. 2014. On Slowness: Toward an Aesthetic of the Contemporary. Columbia Themes in Philosophy, Social Criticism, and the Arts. New York: Columbia University Press.
Zylinska, Joanna. 2023. The Perception Machine: Our Photographic Future between the Eye and AI. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
30/4
konzultace témat seminárních prací
Výsledky učení
Výsledky učení: student získá znalosti z dějin fotografie, umění a vizuální kultury 20. století, naučí se pracovat s odbornou literaturou, provádět rešerše, analyzovat fotografické obrazy a prezentovat své znalosti formou kritické eseje a interpretace.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Literatura:
Viz seznam literatury u jednotlivých témat. Uvedené knihy a články jsou k dispozici v knihovně FAMU nebo na https://tinyurl.com/3ec9jsth.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocení:
Podmínkou absolvování kurzu je jednak splnění docházky (tolerovány jsou maximálně 2 absence za semestr), jednak dodání obou požadovaných výstupů (nebude-li odevzdán jen jeden z referátů v zadaném termínu, celkové hodnocení kurzu je F).
Výsledná známka je určena souhrnem hodnocení obou výstupů (100-90% = A, 90-80% = B, 80-70% = C, 70-60% = D, 60-50% = E, 50-0% = F).
40% - 1. psaný referát v rozsahu 2-3 normostrany, kriticky interpretuje vybraný odborný text (výběr textu konzultujte s M. Šimůnkem)
termín odevzdání: 14.04.2025
60% - 2. semestrální práce v rozsahu 5-10 normostran na předem domluvené téma musí být odevzdána nejpozději 31.05.2023
(oba texty ve formátu pdf posílejte na simunek.michal@gmail.com, neobdržíte-li mailem potvrzení o jejich přijetí, považujte texty za neodevzdané)
zkouška spočívá v diskusi nad oběma texty
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:50–16:25 | Tomáš DVOŘÁK | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinné předměty)