Dějiny a teorie fotografie 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DATF2 zkouška 4 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Tomáš DVOŘÁK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA, Noemi PURKRÁBKOVÁ, Michal ŠIMŮNEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra fotografie

Obsah

Dějiny a teorie fotografie 2

12/2

Úvod do letního semestru

Přehled struktury kurzu, požadavků na ukončení a studijních materiálů.

Perspektivy: vernakulární fotografie, každodennost, fotografie-praktiky, empirická zkoumání fotografie.

Povinná literatura:

Pro první týden výuka není stanovena.

Doporučená literatura:

Campt, Tina et al. eds. 2019. Imagining Everyday Life. Engagements with Vernacular Photography. Göttingern, New Your, Neu-Ulm: Steidl, The Walther Collection.

Gómez Cruz, Edgar, and Asko Lehmuskallio, eds. 2016. Digital Photography and Everyday Life: Empirical Studies on Material Visual Practices. London; New York: Routledge.

19/2

Sémiotika fotografie

Fotografie jako znak a materiální objekt. Referent, označující, označované, denotace, konotace, mýtus. Index, performativní index. Zrakové a taktilní vnímání fotografie. Obraz a kon/text, paratexty. Re-, de- a od-kontextualizace. Metaobrazy.

Povinná literatura:

Barthes, Roland. „Rétorika obrazu“. In: Karel Císař (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004, s. 51–61.

Doporučená literatura:

Barthes, Roland. 2004. Mytologie. Praha: Dokořán.

Mitchell, W. J. T. 2017. Teorie Obrazu: Eseje o Verbální a Vizuální Reprezentaci. Praha: Karolinum.

Olin, Margaret. 2012. Touching Photographs. Chicago London: The University of Chicago Press.

Sonesson, Göran. 1989. Semiotics of Photography – On Tracing the Index. Lund: Lund University.

26/2

Populární (rodinná, turistická a každodenní) fotografie

Dějiny a ikonografie rodinné fotografie. Materialita fotografie, zmnožená indexikalita. Ideologie a sociální funkce rodinné fotografie. Turistická fotografie. Archiv a nalezené fotografie.

Povinná literatura:

Batchen, Geoffrey. 2004. Forget Me Not: Photography & Remembrance. Amsterdam, New York: Van Gogh Museum ; Princeton Architectural Press.

Doporučená literatura:

Beil, Kim. 2020. Good Pictures: A History of Popular Photography. Stanford, California: Stanford University Press.

Cross, Karen. 2015. “The Lost of Found Photography.” Photographies 8 (1): 43–62. https://doi.org/10.1080/17540763.2014.974285.

Urry, John, and Jonas Larsen. 2011. The Tourist Gaze 3.0. Los Angeles ; London: SAGE.

Zuromskis, Catherine. 2013. Snapshot Photography: The Lives of Images. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

5/3

Fotožurnalismus a dokumentární fotografie

Manipulace obrazu, manipulace obrazem. Etika zobrazování událostí. Nová média a nové dokumentární přístupy. Kritické dokumentární strategie, post-dokumentární fotografie. Antropocén a jiné katastrofy bez událostí.

Povinná literatura:

Sandbye, Mette. “New Mixtures: Migration, war and cultural differences in contemporary art-documentary photography”. Photographies 2018, 11:2–3: 267-287

Doporučená literatury:

Azoulay, Ariella. 2008. The Civil Contract of Photography. New York, Cambridge, Mass: Zone Books .

Demos, T. J. 2013. The Migrant Image: The Art and Politics of Documentary during Global Crisis. Durham ; London: Duke University Press.

Nash, Kate. 2021. Interactive Documentary: Theory and Debate. Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge.

Horn, Eva, and Valentine A. Pakis. 2018. The Future as Catastrophe: Imagining Disaster in the Modern Age. New York: Columbia University Press.

12/3

Technické obrazy v sociálních vědách

Fotografie v sociálních vědách, sociální vědy ve fotografii. Fotografie jako objekt sociologického zkoumání. Fotografie jako nástroj sběru dat v sociálních vědách. Fotografie jako reprezentace poznání v sociálních vědách.

Povinná literatura:

Harper, Douglas A. 2023. Visual Sociology. New York, NY: Routledge.

Doporučená literatura:

Pauwels, L. 2015. Reframing Visual Social Science: Towards a More Visual Sociology and Anthropology. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.

Gómez Cruz, Edgar, Shanti Sumartojo, and Sarah Pink, eds. 2017. Refiguring Techniques in Digital Visual Research. Cham: Springer International Publishing.

19/3

Imperfekce

Kreativní zneužití technologie, hraní proti aparátu, chyba, náhoda a autenticita. Ubohé obrazy. Praktiky imperfekce. Metamedialita a proceduralita imperfekce.

Povinná literatura:

Steyerl, Hito (2009), ‘In Defence of the Poor Image’, e­ flux, 10. Available at: https://www.e-flux.com/journal/10/61362/in-defense-of-the-poor-image/

Doporučená literatura:

Cheyne, Peter, ed. 2023. Imperfectionist Aesthetics in Art and Everyday Life. New York: Routledge.

Geimer, Peter, and Gerrit Jackson. 2018. Inadvertent Images: A History of Photographic Apparitions. Chicago, London: The University of Chicago Press.

Lenot, Marc. “Flusser and Photographers, Photographers and Flusser.” Flusser Studies 2017, 24. Dostupné na. http://www.flusserstudies.net/sites/www.flusserstudies.net/files/media/attachments/marc-lenot-flusser-photographers-photographers-flusser.pdf

Kelly, Caleb, Jakko Kemper, and Ellen Rutten, eds. 2022. Imperfections: Studies in Mistakes, Flaws, and Failures. New York: Bloomsbury Academic.

26/3

Bezkamerová fotografie

Techniky, estetika a politika bezkamerové fotografie. Experimentální fotografie, otisky objektů a procesů. Screenshot a in-game fotografie.

Povinná literatura:

Christian, Margareta Ingrid. 2018. “Cameraless Photography and Its Imponderable Media.” History of Photography 42 (4): 319–37. https://doi.org/10.1080/03087298.2018.1540182.

Doporučená literatura:

Batchen, Geoffrey. 2016. Emanations: The Art of the Cameraless Photograph. Munich ; New York: DelMonico Books, Prestel.

Gerling, Winfried. 2018. “PHOTOGRAPHY IN THE DIGITAL: Screenshot and in-Game Photography.” Photographies 11 (2–3): 149–67. https://doi.org/10.1080/17540763.2018.1445013.

Seers, Lindsay. 2007. Human Camera. Birmingham: Article Press.

2/4

plenér Ateliéru klasické fotografie, výuka se nekoná

9/4

Ne-lidská fotografie, automatizace a autonomie aparátu

Automatizace a autonomie aparátu, aparáty bez spouště, operativní obrazy, AI a jiné generované obrazy.

Povinná literatura:

Altaratz, Doron. 2023. “The Human Tripod: Computational Photography, Automated Processes, and Professional Identity.” Photographies 16 (2): 291–311. https://doi.org/10.1080/17540763.2023.2194878.

Doporučená literatura:

Crawford, Kate – Trevor Pagnel. 2019. Excavating AI. The Politics of Images in Machine Learning Training Seets. [online]. New York: The AI Now Institute, 2019. Dostupné z: https://excavating.ai.

Parikka, Jussi. 2023. Operational Images: From the Visual to the Invisual. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Toister, Yanai. 2019. “PHOTOGRAPHY: Love’s Labour’s Lost.” Photographies 12 (1): 117–33. https://doi.org/10.1080/17540763.2018.1501726.

16/4

Fotografie a self

Fotografie a sebeprezentace. Selfie. Rozšířené self. Druhé self. Kvantifikované self. Kvalifikované self. Uspořádané self. Algoritmické self.

Povinná literatura:

Murray, Derek Conrad, ed. 2022. Visual Culture Approaches to the Selfie. Routledge History of Photography. New York, NY: Routledge.

Doporučená literatura:

Simanowski, Roberto. Facebook society: Losing ourselves in sharing ourselves. Columbia University Press, 2018.

Lupton, Deborah. The Quantified Self. John Wiley & Sons, 2016.

Humphreys, Lee. The Qualified Self: Social media and the accounting of everyday life. MIT press, 2018., ISBN ‎0262037858

Tifentale, Alise, Lev Manovich. 2014. Selfiecity: Exploring Photography and Self-Fashioning in

Social Media. Available at: https://manovich.net/index.php/projects/selfiecity-exploring.

23/4

Rozhraní fotografie

Hybridní médium. Staré a nové. Pomalé a rychlé. Nedokonalé a perfektivní. Autentické a umělé. Lidské a ne-lidské. Nespoutané. Undigital.

Povinná literatura:

Magaudda, Paolo, and Sergio Minniti. 2019. “Retromedia-in-Practice: A Practice Theory Approach for Rethinking Old and New Media Technologies.” Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 25 (4): 673–93. https://doi.org/10.1177/1354856519842805.

Doporučená literatura:

Henning, Michelle. 2018. Photography: The Unfettered Image. Directions in Cultural History. London, New York: Routledge, Taylor & Francis Group.

Koepnick, Lutz P. 2014. On Slowness: Toward an Aesthetic of the Contemporary. Columbia Themes in Philosophy, Social Criticism, and the Arts. New York: Columbia University Press.

Zylinska, Joanna. 2023. The Perception Machine: Our Photographic Future between the Eye and AI. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

30/4

konzultace témat seminárních prací

Výsledky učení

Výsledky učení: student získá znalosti z dějin fotografie, umění a vizuální kultury 20. století, naučí se pracovat s odbornou literaturou, provádět rešerše, analyzovat fotografické obrazy a prezentovat své znalosti formou kritické eseje a interpretace.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Literatura:

Viz seznam literatury u jednotlivých témat. Uvedené knihy a články jsou k dispozici v knihovně FAMU nebo na https://tinyurl.com/3ec9jsth.

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnocení:

Podmínkou absolvování kurzu je jednak splnění docházky (tolerovány jsou maximálně 2 absence za semestr), jednak dodání obou požadovaných výstupů (nebude-li odevzdán jen jeden z referátů v zadaném termínu, celkové hodnocení kurzu je F).

Výsledná známka je určena souhrnem hodnocení obou výstupů (100-90% = A, 90-80% = B, 80-70% = C, 70-60% = D, 60-50% = E, 50-0% = F).

40% - 1. psaný referát v rozsahu 2-3 normostrany, kriticky interpretuje vybraný odborný text (výběr textu konzultujte s M. Šimůnkem)

termín odevzdání: 14.04.2025

60% - 2. semestrální práce v rozsahu 5-10 normostran na předem domluvené téma musí být odevzdána nejpozději 31.05.2023

(oba texty ve formátu pdf posílejte na simunek.michal@gmail.com, neobdržíte-li mailem potvrzení o jejich přijetí, považujte texty za neodevzdané)

zkouška spočívá v diskusi nad oběma texty

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 107
Učebna 1 (FAMU)

(Lažanský palác)
DVOŘÁK T.
14:50–16:25
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 14:50–16:25 Tomáš DVOŘÁK Učebna 1 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů