Současná fotografie a umění 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307SOFU2 zkouška 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Tomáš DVOŘÁK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA, Noemi PURKRÁBKOVÁ, Michal ŠIMŮNEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra fotografie

Obsah

10. 2. (jl)

DEEPFAKE!!! / Mezi epistemickou bdělostí a paranoiou

McKenzie-McHarg, Andrew. “Experts versus eyewitnesses. Or, how did conspiracy theories come to rely on images?”. Word & image. 35, no. 2 (2019): 141-158.

17. 2. (np)

Gamifikace (v) umění

Wark, McKenzie. Gamer Theory, Harvard University Press, 2007, především kapitola AGONY (on The Cave) (odstavce 001–025)

Doporučená četba:

– Nguyen, C. Thi. Games. Agency As Art, Oxford University Press, 2020

– Bown, Alfie. Playstation Dreamworld, Polity Press, 2017

– Galloway, Alexander. Gaming: Essays on Algorithmic Culture, University of Minnesota Press, 2006

24. 2. (jl)

Politika a estetika zastaralosti: Analogová fotografie v digitální době

Iversen, Margaret. “Analogue: On Zoe Leonard and Tacita Dean”. In Photography, Trace, and Trauma. University of Chicago Press, 2019.

3. 3. (np)

Poetika a politika Infrastruktur

Zylinska, Joanna. Nelidská fotografie, Karolinum, 2023, především kapitola 2

Doporučená četba:

– Weizman, Eyal. Forensic Architecture. Violence at the Threshold of Detectability, Zone Books, 2017

– Graae, Andreas, Immanuel and Maurer, Kathrin. Drone Imaginaries: The Power of Remote Vision, Manchester University Press, 2021

– Easterling, Keller. Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space, Verso, 2014

10. 3. (jl)

Řád, forma, pattern / Nahodilost, bezforemnost, chaos

Bois, Yve-Alain, and Rosalind Krauss. Formless: A User's Guide. Zone Books, 1997. (zejména úvodní kapitola The Use Value of "Formless”, s. 13-40)

17. 3. (np)

Ironie vs. upřímnost: Postmoderní povrch, metamoderní kyvadlo, postironie a emocionalita v současném umění

Vermeulen, Timotheus. “The New Depthiness”, E-flux journal, 2015, accessible at: https://www.e-flux.com/journal/61/61000/the-new-depthiness/

Doporučená četba:

– Vermeulen, Timotheus and Van den Akker, Robin, Gibbons, Alison (eds.). Metamodernism: Historicity, Affect, Depth After Postmodernism, Rowma & Littlefield, 2017

– Jameson, Frederic. Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism, Duke University Press, 1991

– Hutcheon, Linda. Politics of Postmodernism, Routledge, 1989

24. 3. (jl)

Dědictví avantgard: otázka autonomie a instrumentality uměleckého díla

Bürger, Peter. Theory of the Avant-Garde. Translated by Michael Shaw. Manchester University Press, 1984.

(zejména kapitola On the Problem of the Autonomy of Art in Bourgeois Society, s. 35-54)

31. 3. (np)

Současné umění a budoucnost: Konce budoucnosti, akceleracionismus a nové futurismy

Srnicek, Nick and Williams, Alex. The Accelerationist Manifesto, in: #Accelerate. The Accelerationist Reader, Urbanomic, Merve, 2014

Doporučená četba:

– Berardi, Franco. After the Future, AK Press, 2009

– Fisher, Mark. Capitalist Realism: Is There No Alternative?. John Hunt, 2022

– Hameed, Ayesha, Gunkel, Henriette, and O’Sullivan, Simon (eds.). Futures and Fictions, Repeater, 2017

7. 4. (jl)

Umění a antropocén: případ Plasty

Kane, Carolyn L. “Plastic Shine: From Prosaic Miracle to Retrograde Sublime”. E-flux Journal 65, May, 2015. https://www.e-flux.com/journal/65/336456/plastic-shine-from-prosaic-miracle-to-retrograde-sublime/.

14. 4. (np)

Dekolonizace a postkoloniální myšlení v současném umění

Demos, T. J. Return to the Postcolony, Specters of Colonialism in Contemporary Art, Sternberg Press, 2013, Introduction (pp. 7–18) + The Haunting: Renzo Martens’ Enjoy Poverty (pp. 97–123)

Doporučená četba:

– Fanon, Frantz. Psanci této země, Tranzit.cz, 2014, především esej O násilí

– Said, Edward. Orientalismus, Paseka, 2006

21. 4.

Velikonoční pondělí – výuka se nekoná

28. 4. (np)

Vztah a proces: Umělecké dílo jako pole interakcí

Nail, Thomas. Theory of the Image, Oxford University Press, 2019, kapitola 3: The Field of Art (p. 69–95),

Doporučená četba:

– Bourriaud, Nicolas. Relational Aesthetics, les presses du réel, 2002

– Bishop, Claire. Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship, Verso, 2012

– Barad, Karen. “On Touching – The Inhuman that Therefore I Am”, differences 23:3, 2012 (p. 206–223)

Výsledky učení

Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Hodnoticí metody a kritéria

Ke splnění předmětu je požadována pravidelná účast (maximálně 3 absence za semestr). Dále je třeba odevzdat dvě písemné práce – jednu krátkou (2-3 ns.) v půli semestru (do 23. března) a druhou v podobě závěrečné seminární práce (5 – 10 ns, do 25. května) na jeho konci (normostrana = 1800 znaků včetně mezer). Následuje ústní zkouška ve formě diskuse nad oběma odevzdanými texty.

Práce zasílejte na josef.ledvina@famu.cz a noemi.purkrabkova@famu.cz (prosím, zasílejte na obě uvedené adresy).

Instrukce k písemným výstupům:

Pro *kratší písemný úkol* si studující vybere jedno současné umělecké dílo, výstavu, fotografii, popř. jiný alternativní umělecký formát, ke kterému se analyticky a/nebo kriticky vztáhne. *Závěrečná seminární práce* by se měla přímo vztahovat k tématu budoucí bakalářské práce. Podmínkou je použití odborné literatury a relevantních zdrojů, stejně jako formální úprava odpovídající standardům bakalářské práce. Téma práce doporučujeme před napsáním textu nejprve konzultovat s jedním z pedagogů.

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 112
Učebna KF 112

(Lažanský palác)
LEDVINA J.
09:50–11:25
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 09:50–11:25 Josef LEDVINA Učebna KF 112
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů