Současná fotografie a umění 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307SOFU2 | zkouška | 4 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA, Noemi PURKRÁBKOVÁ, Michal ŠIMŮNEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra fotografie
Obsah
10. 2. (jl)
DEEPFAKE!!! / Mezi epistemickou bdělostí a paranoiou
McKenzie-McHarg, Andrew. “Experts versus eyewitnesses. Or, how did conspiracy theories come to rely on images?”. Word & image. 35, no. 2 (2019): 141-158.
17. 2. (np)
Gamifikace (v) umění
Wark, McKenzie. Gamer Theory, Harvard University Press, 2007, především kapitola AGONY (on The Cave) (odstavce 001–025)
Doporučená četba:
– Nguyen, C. Thi. Games. Agency As Art, Oxford University Press, 2020
– Bown, Alfie. Playstation Dreamworld, Polity Press, 2017
– Galloway, Alexander. Gaming: Essays on Algorithmic Culture, University of Minnesota Press, 2006
24. 2. (jl)
Politika a estetika zastaralosti: Analogová fotografie v digitální době
Iversen, Margaret. “Analogue: On Zoe Leonard and Tacita Dean”. In Photography, Trace, and Trauma. University of Chicago Press, 2019.
3. 3. (np)
Poetika a politika Infrastruktur
Zylinska, Joanna. Nelidská fotografie, Karolinum, 2023, především kapitola 2
Doporučená četba:
– Weizman, Eyal. Forensic Architecture. Violence at the Threshold of Detectability, Zone Books, 2017
– Graae, Andreas, Immanuel and Maurer, Kathrin. Drone Imaginaries: The Power of Remote Vision, Manchester University Press, 2021
– Easterling, Keller. Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space, Verso, 2014
10. 3. (jl)
Řád, forma, pattern / Nahodilost, bezforemnost, chaos
Bois, Yve-Alain, and Rosalind Krauss. Formless: A User's Guide. Zone Books, 1997. (zejména úvodní kapitola The Use Value of "Formless”, s. 13-40)
17. 3. (np)
Ironie vs. upřímnost: Postmoderní povrch, metamoderní kyvadlo, postironie a emocionalita v současném umění
Vermeulen, Timotheus. “The New Depthiness”, E-flux journal, 2015, accessible at: https://www.e-flux.com/journal/61/61000/the-new-depthiness/
Doporučená četba:
– Vermeulen, Timotheus and Van den Akker, Robin, Gibbons, Alison (eds.). Metamodernism: Historicity, Affect, Depth After Postmodernism, Rowma & Littlefield, 2017
– Jameson, Frederic. Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism, Duke University Press, 1991
– Hutcheon, Linda. Politics of Postmodernism, Routledge, 1989
24. 3. (jl)
Dědictví avantgard: otázka autonomie a instrumentality uměleckého díla
Bürger, Peter. Theory of the Avant-Garde. Translated by Michael Shaw. Manchester University Press, 1984.
(zejména kapitola On the Problem of the Autonomy of Art in Bourgeois Society, s. 35-54)
31. 3. (np)
Současné umění a budoucnost: Konce budoucnosti, akceleracionismus a nové futurismy
Srnicek, Nick and Williams, Alex. The Accelerationist Manifesto, in: #Accelerate. The Accelerationist Reader, Urbanomic, Merve, 2014
Doporučená četba:
– Berardi, Franco. After the Future, AK Press, 2009
– Fisher, Mark. Capitalist Realism: Is There No Alternative?. John Hunt, 2022
– Hameed, Ayesha, Gunkel, Henriette, and O’Sullivan, Simon (eds.). Futures and Fictions, Repeater, 2017
7. 4. (jl)
Umění a antropocén: případ Plasty
Kane, Carolyn L. “Plastic Shine: From Prosaic Miracle to Retrograde Sublime”. E-flux Journal 65, May, 2015. https://www.e-flux.com/journal/65/336456/plastic-shine-from-prosaic-miracle-to-retrograde-sublime/.
14. 4. (np)
Dekolonizace a postkoloniální myšlení v současném umění
Demos, T. J. Return to the Postcolony, Specters of Colonialism in Contemporary Art, Sternberg Press, 2013, Introduction (pp. 7–18) + The Haunting: Renzo Martens’ Enjoy Poverty (pp. 97–123)
Doporučená četba:
– Fanon, Frantz. Psanci této země, Tranzit.cz, 2014, především esej O násilí
– Said, Edward. Orientalismus, Paseka, 2006
21. 4.
Velikonoční pondělí – výuka se nekoná
28. 4. (np)
Vztah a proces: Umělecké dílo jako pole interakcí
Nail, Thomas. Theory of the Image, Oxford University Press, 2019, kapitola 3: The Field of Art (p. 69–95),
Doporučená četba:
– Bourriaud, Nicolas. Relational Aesthetics, les presses du réel, 2002
– Bishop, Claire. Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship, Verso, 2012
– Barad, Karen. “On Touching – The Inhuman that Therefore I Am”, differences 23:3, 2012 (p. 206–223)
Výsledky učení
Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Hodnoticí metody a kritéria
Ke splnění předmětu je požadována pravidelná účast (maximálně 3 absence za semestr). Dále je třeba odevzdat dvě písemné práce – jednu krátkou (2-3 ns.) v půli semestru (do 23. března) a druhou v podobě závěrečné seminární práce (5 – 10 ns, do 25. května) na jeho konci (normostrana = 1800 znaků včetně mezer). Následuje ústní zkouška ve formě diskuse nad oběma odevzdanými texty.
Práce zasílejte na josef.ledvina@famu.cz a noemi.purkrabkova@famu.cz (prosím, zasílejte na obě uvedené adresy).
Instrukce k písemným výstupům:
Pro *kratší písemný úkol* si studující vybere jedno současné umělecké dílo, výstavu, fotografii, popř. jiný alternativní umělecký formát, ke kterému se analyticky a/nebo kriticky vztáhne. *Závěrečná seminární práce* by se měla přímo vztahovat k tématu budoucí bakalářské práce. Podmínkou je použití odborné literatury a relevantních zdrojů, stejně jako formální úprava odpovídající standardům bakalářské práce. Téma práce doporučujeme před napsáním textu nejprve konzultovat s jedním z pedagogů.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:50–11:25 | Josef LEDVINA | Učebna KF 112 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)