Dějiny a analýza novodobých akustických umění 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101DANA3 | zápočet | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Martin KLUSÁK, Michal RATAJ, Jan TROJAN
Obsah
Studenti jsou formou přednášky seznámeni s aktuálními trendy a koncepty v oblasti akustických umění jak na úrovni tvůrčí, tak estetické, filozofické a intermediální. Formou analýzy partitur a nahrávek se seznamují s klíčovými díly z oblasti akustických umění a intermediální tvorby posledních dekád, studiem a analýzou textů pronikají do reflexe diskurzů v poli hudby a technologií.
Výsledky učení
Schopnost kontextuálního analytického pohledu na tvorbu ostatních autorů, porozumění teoretickým textům a aplikace získaných poznatků do oblasti vlastní tvůrčí praxe. Vlastní písemná reflexe klíčových témat.
Předpoklady a další požadavky
Znalosti na úrovni absolvovaného bakalářského studia
Literatura
COX, Christoph ed. Audio Culture: reading in modern music. New York, London: Continuum, 2004. 454 s. ISBN 978-0826416155.
RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu: problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. 1. vyd. V Praze: KANT pro AMU, 2007. 160 s. Disk. Malá řada; sv. 3. ISBN 978-80-86970-31-8.
RATAJ, Michal. Zvukem do hlavy: sondy do současné audiokultury. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. 175 s. ISBN 978-80-7331-229-9.
HERZOGENRATH, Bernd ed. Sonic thinking: a media philosophical approach. New York: Bloomsbury Academic, 2017. 344 s. ISBN 978-1501327209.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v diskusi na přednáškách, znalost repertoáru.
Zhotovení kvalitního texty v délce max 10 normostran reflektujícího danou problematiku.
Poznámka
materialy pro cely semestr
3. 10. Lazlo Moholy Nagy - New Vision. The New Bauhaus. Diskuse po 90 letech
četba: L. Maholy.Nagy. Introduction to: The New Vision (pdf)
video: https://youtu.be/7HUe9FTkbCE
10. 10.K. Saariaho - vize nové harmonie
poslech, analýza: Noa Noa, Verblendungen
četba: Kaia Saariaho. Timbre and harmony (pdf)
17. 10.Score follower - nová technologie pro real-time electronics
A není attack lepší detekce?
poslech: Philippe Manoury: Pluton
24. 10.prof. Leigh Landy: Making Sound-based Music Relevant
9:00 - 12:00
31. 10.Michal Rataj: Floating
autorská přednáška o skladbě z koncertu v Galerii HAMU 21. 10.
zvuk a prostor
7. 11.Gestrument - gestures for structures
poslech: Jesper Nordin - Calm Like a Bomb
14. 11.prof. Július Fujak: Priesvitné zvukové sochy (hostující přednáška)
9:00 - 12:00
21. 11.Trubka mezi světy
Ian Maresz: Metalics
Michal Rataj / Oskar Török - Letters From Sounds
28. 11.Zvuk za zvukem
Mark Andre: üg
https://www.youtube.com/watch?v=cJDXzWbMB3o
5. 12.Karlax - mrtvý hudební nástroj
Tom MAYS - Le Patch Bien Tempéré III
četba: Yolande Harris: Inside-out instrument (pdf)
12. 12.Počítač jako virtuální orchestr
Martin Matalon: Traces I.
19. 12.Louis Glücková: Nov věrnosti a ctnosti
Michal Rataj / Souzvuk - vánoční poslech
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (povinný předmět hlavní)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)