Dějiny a analýza novodobých akustických umění 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101DANA4 | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Martin KLUSÁK, Michal RATAJ, Jan TROJAN
Obsah
materialy ke studiu pro LS 2023
DANAII-2-LS2023
syllabus
13. 2. Návštěva Kunsthalle Prague s komentovanou prohlídkou
Gregor Hildebrandt: A Blink of an Eye and the Years are Behind Us
20. 2.Post-akusmatické. Uzlové body současné hudby
Radiohead, P. A. Tremblay a Arve Henriksen
četba: Post-Acousmatic Practice: Re-evaluating Schaeffer’s heritage (pdf)
27. 2.Miguel Azguime
text - sound - visual
četba: rozhovor s M. Azguimem
6. 3.Dr. Mathew Goodheart, Rensselaer Polytechnic Institute USA,
guest composer's talk
13. 3.Heiner Goebbels - Estetika absence
Mezi hudbou, divadlem a scénickou instalací
četba: Heiner Goebbels. FIGURY PSANÍ: ČERNÉ NA BÍLÉM (pdf)
20. 3NIME New Interfaces for musical expression
Laetitia Sonami, ImmogenHeap a Reactable & Björk
doporučené texty:
Problems and Prospects for Intimate Musical Control of Computers
One Knob To Rule Them All: Reductionist Interfaces for Expansionist Research
Control parameters for musical instruments: a foundation for new mappings of gesture to sound
27. 3.Michal Rataj - live concert interface
ukázky interaktivní instrumntace a gestických kontrolerů z živých koncertů
3. 4. Soundscape - Music Of The Environment
R. M. Schaffer
četba: Schafer-TheMusicOfThe Environment.
10. 4.Za radiem. Zvuk mezi prostory
Bill Fontana, Andreas Ammer, Chantal Dumas
četba: Akustické (mediální) umění: Ars acustica a myšlenka původního umění pro rozhlas – průzkum historických rámcových podmínek v Německu
17. 4.Alvin Curran: Un altro ferragosto
Polyfonie mezi akusmatickou hudbou, soundscapem a dramaty vzdáleností
24. 4.prof. Julius Fujak, UKF Nitra, SK: Priesvitné zvukové sochy (hostující přednáška)
1. 5.státní svátek
8. 5. státní svátek(náhradní výuka po vzájemné domluvě)
Výsledky učení
Více teoreticky zaměřené dvousemestrální studium se orientuje na celkový,
základní i pokročilý vhled do problematiky vztahů technologie a umění v širokém
slova smyslu, zejména pak partikulárních vztahů technologie a hudby v perspektivě
historických reálií přibližně posledních 120 let.
Silný akcent je kladen na čtení textů z oblasti rozmanitých vztahů hudby a
technologie digitálního věku a to jak z aktuální, tak historiských perspektiv.
Dalším akcentem je zorientování se v problematice probíhajících tvůrčích
i teoretických diskurzů napříč druhy a žánry, které je možné považovat za sónické.
Vedle soudobé vážné hudby v tradičním slova smyslu se jedná o vhled do světa
soundartu (zvukové instalace apod.), net-artu (digitální umění v globálních sítích) a
dalších forem současého umění, v nichž tradiční estetická i historiografická měřítka
ztrácejí svůj pojmový aparát.
Předpoklady a další požadavky
Znalosti na úrovni absolvovaného bakalářského studia
Literatura
Bude doporučena na základě vlastní práce během semestru.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška na základě vypracované eseje v délce min. 10 normostran na téma spojené s diskurzem přednášky.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (povinný předmět hlavní)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)