Dějiny a literatura zpěvu 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
103DLIZ1 | zápočet | 2 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Poskytnout studentům přehled o dějinách pěvecké literatury, vokální interpretace, inscenačních postupech nejvýznamnějších režisérů, historii operní scénografie a dějinách divadla od antiky až po současnost. V zimním semestru se výuka převážně soustřeďuje na opakování dějin hudby s hlavním důrazem na světovou a domácí vokální literaturu.
Tematické okruhy:
Periodizace dějin vokální hudby, opakování dějin hudby od 1600-2000 s přihlédnutím k vokální literatuře:
- vznik opery ve Florencii
- Claudio Monteverdi
- Georg Friedrich Händel
- opera seria (Alessandro Scarlatti)
- Gluckova reforma
- operní a kantátové dílo W. A. Mozarta
- záchranné opery (Luigi Cherubini: Vodař, L. van Beethoven: Fidelio)
- romantismus – Franz Schubert, C. M. Weber, Heinrich Marschner
- vrcholní belcantisté: Gioacchino Rossini, Gaetano Donizetti, Vincenzo Bellini
- dva základní pilíře operní literatury: Giuseppe Verdi a Richard Wagner, Gesamtkunstwerk,
- druhá vídeňská škola
- novoklasicismus
- aleatorika (K. Penderecki: Die schwarze Maske)
- minimalismus (P. Glass: Einstein na pláži)
Výsledky učení
Znalosti studenta zahrnují základní operní díla, vývojové zvraty a pěvecké styly z období hudební historie od baroka až po současnost.
Student zná základní operní a vokální díla v dějinném kontextu, dovede vyjmenovat dramatické postavy podle pěveckých oborů, orientuje se v hudebních stylech, dokáže překládat z cizích jazyků názvy hudebně dramatických děl světového repertoáru, např. Götterdämmerung (Soumrak bohů), La forza del destino (Síla osudu), La Sonnambula (Náměsíčná), La fille du régiment (Dcera pluku), Tiefland (Nížina).
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha: Lidové noviny,1999, ISBN 978-80-87950-66-1.
HOSTOMSKÁ, Anna a kol. Opera – Průvodce operní tvorbou. Praha: Svoboda, 1999, ISBN 978-80-205-0637-5.
NEJEDLÝ, Zdeněk. Dějiny opery ND I. a II. díl. Praha: Práce, 1949.
WARRACK, John a Ewan WEST. Oxfordský slovník opery. Praha: Iris, Knižní klub 1998, ISBN 80-85893-14-2.
Doporučená literatura:
BATTA, Andras a Sigrid NEEF, ed. Opera: composers, works, performers. H F Ullmann, 2009, ISBN 978-0841603844.
BRANBERGER, Jan. Svět v opeře. Praha: Orbis, 1948.
BURNEY, Charles. Hudební cestopis 18. věku. Praha: SHN, 1966.
CELETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000, ISBN 80-7185-284-8.
ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1964.
Československý hudební slovník osob a institucí I a II. Praha: SHN, 1965.
FISCHER, Ludwig, ed. Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Bärenreiter, 1994.
HOLEČKOVÁ-DOLANSKÁ, Jelena. Vývoj a literatura zpěvu. Praha: AMU a Státní pedagogické nakladatelství, 1964.
KUDĚLKA, Viktor. Perly paní O: úvod do studia české operety. Praha: Supraphon, 1976.
RACEK, Jan. Česká hudba. Praha: SNKLU, 1958.
ROLLAND, Romain. Hudebníci minulosti. Praha: SHV, 1962.
SADIE, Stanley, ed. The New Grove Dictionary of Opera. London: Macmillan Reference Limited, 1992.
SMOLKA, Jaroslav a kol. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001, ISBN 80-902912-0-1.
ŠAFRÁNEK, Miloš. Divadlo B. Martinů. Praha: Supraphon, 1979.
ŠÍP, Ladislav. Česká opera a její tvůrci. Praha: Supraphon, 1983.
TROJAN, Jan. Dějiny opery, II. Romantismus (19. století). Brno: JAMU, 1981.
TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum 1992, ISBN 80-900314-1-2.
Televizní dokumenty: Nebeské hlasy (kastráti), Bel canto – tenoři z dědečkova gramofonu, Žena svéhlavá (Eliška Krásnohorská), Velká noc v opeře (vystoupení Callasové v Paříži), V řeči rázná tělem cudná (Smetanova Libuše), První česká operetta (Prodaná nevěsta)
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: Požaduje se 75 % účast na přednáškách, omluva se přijímá na základě lékařského osvědčení nebo doložitelného uměleckého úkolu, který mu zadal pedagog hlavního předmětu (koncert, představení, účast v interpretační soutěži). Při nedostatečné docházce je oprávněn přednášející studenta přezkoušet z probrané látky příslušného semestru nebo zadat samostatnou seminární práci.
Studenti s dostatečnou docházkou jsou prozkoušeni průběžně během přednášek zimního semestru.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zpěv (Bc) - od 2022/23 (povinný předmět)