Dějiny a literatura akordeonu 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DLA2 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Obsah předmětu vychází z historické posloupnosti a studia akordeonové literatury, od jeho vynálezu po současnost. Za využití literatury, historických i současných nahrávek a vlastních ukázek je pozornost zaměřena na poznání akordeonové literatury, národních škol, výběru repertoáru, stavby programu a získání povědomí o akordeonových interpretech zabývajících se zmíněným obdobím i osobnostmi působícími v minulosti na Katedře klávesových nástrojů HAMU.
Tematické okruhy:
- Akordeon v německy mluvících zemích
- Akordeon v Itálii, Francii a USA
- Ruská a skandinávská akordeonová škola
- Stručný přehled nových technik hry v originální literatuře akordeonu od r. 1950 včetně konkrétních příkladů
- Čeští skladatelé a literatura pro sólový akordeon po roce 1960
- Akordeon součástí orchestrálních děl a jeho užití
- Nejvýznamnější koncerty pro akordeon s doprovodem orchestru
Výsledky učení
- student je seznámen s dějinami a literaturou akordeonu
- student má solidní znalost teoretických a historických kontextů, v nichž se hudba praktikuje a prezentuje, včetně řady hudebních stylů a odpovídajících uměleckých tradic
- student je seznámen s běžnými i specializovanými technikami hry na akordeon
-student má obsáhlé znalosti v interpretaci sólové i komorní (v různých nástrojových obsazeních s akordeonem)
- student má komplexní znalost relevantního reprezentativního repertoáru ve svém hudebním oboru, a je schopen vytvářet a poskytovat ucelené hudební zážitky a interpretaci
- student čerpá ze znalostí a zkušeností se známým repertoárem a styly, dovede prozkoumat a osvojit si nové a náročné repertoáry a styly
- student je schopen shromažďovat a využívat relevantní informace nalezené v knihovnách, internetových úložištích, muzeích, galeriích a dalších relevantních zdrojích a zná příslušné instituce
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HERMOSA, Gorka. Rediscovering the 19th Century Repertoire for Reed Keyboard Instrument. Dostupné z:
MAURER, Walter. Accordion. Wien: Edition Harmonia, 1983.
RATHOUSKÁ, Eva. Akordeonové orchestry a ansámbly v českém prostředí od 2. poloviny 20. století. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy, 2008. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/epjz5/bakalarska_prace.pdf
ŠMAHELOVÁ, Klára. Akordeon ve tvorbě moravských skladatelů od konce 20. století do současnosti. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy, 2011. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/x9p5t/Bakalarska_diplomova_prace.pdf
VIČAR, Jan. Akordeon a jeho hudební uplatnění. Praha: Panton, 1981.
Studijní materiály poskytnuté pedagogem.
Doporučená literatura:
Notový materiál
Audio nahrávky: CD, mp3, Spotify, YouTube, LP desky
Hodnoticí metody a kritéria
Známka je udělena na základě docházky minimálně 80 %, aktivity ve výuce, přípravy dílčích referátů k zadaným tématům a prověření znalostí formou testu.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje