Hra na violoncello 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HNV5 | zápočet | 10 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 232 až 282 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Hra na violoncello je klíčovým studijním předmětem specializace Violoncello v rámci studijního programu Strunné nástroje. V pátém semestru se veškerá práce se studentem soustředí na absolventský koncert a diplomovou práci. Student dopracovává technické suverenity a vlastního, originálního, přesvědčivého uměleckého přednesu. Zdokonalovány jsou zdravé fyziologické a psychologické návyky spojené s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby.
Tematické okruhy:
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
- rozvoj virtuózní techniky s ohledem na její adekvátní použití v konkrétních skladbách
- příprava bakalářského koncertu
- příprava bakalářské písemné práce
Výsledky učení
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek.
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem.
- student se uvědoměle vyrovnává s náporem stresu, nachází vlastní metodu jeho překonávání a snaží se najít individuální řešení.
- student vykazuje pokročilou míru samostatnosti při nácviku studovaných skladeb; je schopen analyzovat technické a interpretační problémy.
- identifikuje celou řadu uměleckých kontextů a prostředí a odpovídajícím způsobem na ně reaguje.
- student je vybaven technickou zdatností a interpretační vyspělostí, která podmiňuje zvládnutí náročného, rozsáhlého a stylově různorodého repertoáru a která umožňuje vstup do hudební profese nebo do navazujícího magisterského studia.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Stupnice určí profesor, tercie, sexty a oktávy v tóninách podporujících tóniny přednesových skladeb
Etudy:
BATTANSCHON, Felix: Nr. 11
GRUTZMACHER, Friedrich: č. 9 a 14
PIATTI, Alfredo: Op. 25 Capriccio Nr. 7 a 8
POPPER, David: Höhe Schule des Violoncellospiels op. 73 č.10, 12 a 20
Díla pro sólové violoncello:
BACH, Johann Sebastian: Suita č. 3 C dur Sarabande, Bourée I a II, Gigue
CASSADÓ, Gaspar: Suita pro sólové violoncello Danza – Intermezzo e Danza Finale
Skladby s klavírem:
DVOŘÁK, Antonín: Polonéza A dur
MARTINŮ, Bohuslav: Sonáta č. 2, Allegro, Largo, Allegro commodo; Variace na Rossiniho téma
ŠOSTAKOVIČ, Dmitrij: Sonáta op. 40 d moll – Allegro non troppo, Allegro, Largo, Allegro
Koncerty:
BOCCHERINI, Luigi: Koncert B dur (Allegro moderato, Adagio non troppo, Rondo Allegro)
DVOŘÁK, Antonín: Koncert h moll op. 104, 1. věta Allegro
Oblast malých forem:
DVOŘÁK, Antonín: Klid op. 68
SAINT-SAËNS, Camille: Labuť
POPPER, David: Der Elfentanz op. 39
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce, přehrávka skladeb zvolených pro bakalářský koncert formou vystoupení na Semináři strunných nástrojů a schopnost obhájit své interpretační názory a řešení v diskuzi se spolužáky a pedagogy.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Strunné nástroje - Violoncello (Bc) od 2022/23 (povinný předmět hlavní)