Základy taneční produkce a dramaturgie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KTPD1 | zápočet | 2 | 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět je koncipován jako úvod do základní problematiky dramaturgie produkce v tanečním umění. Tato dvě odvětví spolu úzce souvisejí a budoucí pedagogové tance by měli získat alespoň vhled do jejich problematiky a zákonitostí. Výkonné umělce, tvůrce, pedagogy i vedoucí týmů v oblasti pohybového divadla seznamuje s terminologií a metodami plánování, vedení a organizace uměleckého projektu.
Témata jednotlivých přednášek jsou zaměřena na základní souhrn znalostí vedoucí ke schopnosti tvorby plánu a harmonogramu akcí:
-terminologie, historie a současnost umělecké dramaturgie, produkce a managementu
-struktura vzdělávacích tanečních subjektů v ČR, management tanečního studia
-zaměstnanecké pozice v oboru, profese tanečníka v ČR, profesní organizace, kulturní politika, fungování příspěvkových organizací, řízení uměleckého souboru ve vícesouborovém divadle
-spolupráce (konzultace) na vytváření a zajišťování celkového zázemí a chodu souboru
podle konkrétního místa působení jako kompilace informatiky (centrum vnitřních a vnějších informací a dialogů), spoluřízení a manažerství, konzultace, atd.
-tvorba umělecké značky, vize; SWOT analýza, strategické plánování umělecké organizace
-tvorba dramaturgického plánu – výběr a sestava repertoáru, kontinuálního titulového plánu podle kritérií vyplývajících z vyhledávání témat a „sběru“ současných uměleckých proudů a jejich fúze s tradičními postupy
Výsledky učení: Na konci semestru se student dokáže orientovat na současné taneční scéně, má vhled do aktuálního systému vzdělání i profesního zázemí oboru, rozumí obsahu práce produkčního při přípravě jednoduchého projektu, potřeby týmu a kooperace. Umí vytvořit dramaturgický plán na základě analýzy potřeb a strategie umělecké organizace.
Výsledky učení
Výsledky učení: Na konci semestru se student dokáže orientovat na současné taneční scéně, má vhled do aktuálního systému vzdělání i profesního zázemí oboru, rozumí obsahu práce produkčního při přípravě jednoduchého projektu, potřeby týmu a kooperace. Umí vytvořit dramaturgický plán na základě analýzy potřeb a strategie umělecké organizace.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Doporučená literatura:
BAČUVČÍK, Radim. Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM, 2012. ISBN 978-80-87500-17-0
DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo, aneb, O divadle jinak: kapitoly k tématu realizace divadla. 2. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. Teatrologie. ISBN 80-86102-53-X.
KOLDA, Martin: Problematika tanečního managementu. Magisterská práce HAMU, 2013
NÁVRATOVÁ, Jana: Tanec v datech 3, Současný tanec. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2017. ISBN 978-80-7008-405-2 ISSN 2570-8384
VAŠEK, Roman: Tanec v datech 1, Vzdělávání. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2017. ISBN 978-80-7008-381-9 ISSN 2570-8384
VAŠEK, Roman: Tanec v datech 2, Balet. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2017. ISBN 978-80-7008-396-3 ISSN 2570-8384
VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění: Arts management. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-402-4.
Hodnoticí metody a kritéria
plnění dílčích zadaných úkolů, seminární práce – tvorba dramaturgického plánu
Další požadavky: Docházka 80%, aktivita v hodinách
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (soc. sítě, internet. aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
- nastudování vybrané literatury k daným tématům
- vyhledávání a mapování sítě vzdělávacích i profesních tanečních institucí v daném regionu
- analýzy repertoárové dramaturgie zadaného profesionálního tělesa, jeho činnosti a strategií
- přípravy dramaturgického plánu, vize a strategie uměleckého tělesa
- přehledu o financování tanečního umění v blízkosti vlastního působiště
Doporučenou složkou studia je účast na workshopech a seminářích dramaturgie a produkce organizovaných AMU i jinými institucemi, návštěvy kulturních institucí a observace, rozhovory a konzultace ohledně jejich fungování.
Studentovi je udělen zápočet na základě zpracování zadaných dílčích úkolů a analýz a písemné přípravy dramaturgického plánu, vize a strategie daného uměleckého tělesa.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)