Základy taneční estetiky
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KZTE | zápočet | 2 | 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět obsahuje problematiku obecné estetiky aplikované do speciální taneční estetiky. Studenti poznávají některé estetické kategorie a pojmy týkající se pohybu a těla (v tanci).
Předmět navazuje a rozšiřuje předmět Dějiny umění pro taneční obory, který je vyučován v předchozím semestru.
Výuka je založena na schopnosti výstavby myšlení a chápaní pojmů, které jsou konzultovány s vyučujícím. Tyto průběžné konzultace vedou studenta k sebereflexi a napomáhají k efektivitě řešení zadaných úkolů. Odborné vedení zajišťuje kvalitu chápání problematiky estetiky a osvojení si odborného diskurzu, v němž student využívá nabytých znalostí a dovedností oboru a prokazuje schopnost aplikovat je osobitým způsobem.
Cílem studia je osvojení si znalosti o estetických jevech, vztazích, dále teorii vnímání, pozorování a poznávání. Studenti se seznamují s estetickou funkcí, principem tvorby úsudku, estetickým zážitkem a pojetím krásy těla a krásy pohybu.
Témata přednášek
-Smysl pohybu a jeho „zjevování“
-Úvahy o fenoménu a estetice těla a tělesnosti
-Krása lidského těla a krása pohybu (adorace, provokace…)
-Vkus, vznešeno, estetické vzdělání, postoj a názor
-Estetická tvořivost
-Mimoumělecké a umělecké estetično a kýč
-Apollinský a Dionýský princip
-Estetická hodnotovost tance
Výstupem znalostí a dovedností jsou:
-orientace v teorii určující profil tanečního oboru
-znalost postupů chápání a zpracování vlastních postupů v praktické a duchovní rovině
-přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností adekvátní estetickému chápání světa
-znalosti z dějin estetiky dovede student chápat v kontextu s ostatními zadanými semestrálními úkoly
-chápání dobové i nadčasové hodnoty uměleckého díla
-dosažení znalosti a dovednosti, umí aplikovat v prezentaci svojí pedagogické a umělecké působnosti
-schopnost samostatně rozvíjet vlastní kreativní myšlení
-ovládání schopnosti rozvíjet své komunikační, interakční, pedagogické a tvůrčí kompetence
-umění vysvětlit a popsat svůj pedagogický přístup nebo umělecký záměr díla po stránce koncepční
-dovednost pracovat se základní a rozšiřující literaturou
-veřejně prezentovat svou práci
-mít schopnosti, potřebné k dokumentaci vlastní tvůrčí práce a dovede vytvořit a archivovat materiály pro tvorbu uměleckého portfolia s důrazem na systémovost
Vyučovací metody:
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody písemných akcí
- Individuální výuka
- Instruktáž
- Řízené studium
- Kritické myšlení
Výsledky učení: Student prokáže schopnost výstavby myšlení a chápání probíraných pojmů z estetiky, umí vysvětlit pojmy estetiky, zvolené postupy práce a rozvažování, obsahové a formální znaky probíraných témat, dovednost formou veřejné obhajoby, během diskuze kultivovaným způsobem sebevědomě a přesvědčivě představit výsledky svého myšlení a řešení daného zadání.
Výsledky učení
Výsledky učení: Student prokáže schopnost výstavby myšlení a chápání probíraných pojmů z estetiky, umí vysvětlit pojmy estetiky, zvolené postupy práce a rozvažování, obsahové a formální znaky probíraných témat, dovednost formou veřejné obhajoby, během diskuze kultivovaným způsobem sebevědomě a přesvědčivě představit výsledky svého myšlení a řešení daného zadání.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Dějiny umění
Literatura
Povinná literatura:
ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5.
Encyklopedie estetiky. Praha: Victoria Publishing, 1994. 939 s. ISBN 80-85605-8-X.
HENCKMANN, Wolfhart a Konrad LOTTER. Estetický slovník. Praha: Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0478-8.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Evropa a umění. Praha: Torst, 2005. ISBN 80-7215-264-5.
JANEČEK, Václav. Tělo a tanec. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 1997. 103 s. ISBN 80-85883-23-6.
LENDEROVÁ, Milena. Dějiny těla: prameny, koncepty, historiografie. 1, vydání. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. 261 stran. ISBN 978-80-7465-068-0.
Základní pojmy divadla: teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri Národní divadlo, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931. 408 s.
ZUSKA, Vlastimil. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001. 132 s. ISBN 80-7254-194-3.
Doporučená literatura:
Royce Peterson, A.: The Antropology of Dance Vyd. 1. Indiana University Press 1977.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, prověření znalostí a schopností, písemná práce (2-3NS)
Další požadavky – docházka 100%, aktivita ve výuce, zpracování dílčích úkolů
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (soc. sítě, internet. aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z
-nastudování vybrané literatury k daným tématům
-práce s uměleckým dílem, jeho analýzy, reflexe a filozofie
-aplikace informací z internetových zdrojů
-přípravy prezentace příkladů praktické aplikace k daným okruhům na zadání pedagoga
-nácviku a vytváření dovedností komunikačních/jazykových
-vypracování portfolia umělecké a pedagogické činnosti a výstupů
Tematické okruhy:
1)krása a antická estetika
2)nejvýraznější znaky estetična
-smyslové přijetí
-rozvíjení fantazie a obraznosti
3)otázka mnoho funkčnosti významu vyplývající z mnohotvárnosti světa
4)společenská kultivace a rozvíjení lidské osobnosti
5)vkus: vlastní dispozice, názory, záliby, vzdělání, vlivy, zkušenosti
Student podle tematických okruhů vypracuje písemnou analýzu a reflexi daného tématu (2 – 3 NS).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)