Lidový tanec 1 (pedagogika tance)
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107LTP1 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Základní taneční kroky: teoretické, praktické i technické zvládnutí tanečních kroků, jež jsou svým pohybovým základem společné pro většinu etnografických oblastí. Různé způsoby spojení a kombinací těchto kroků vycházející ze zápisů ve sbírkách lidových tanců.
Kroky 2/4 rytmu: chůze, polkový krok, poskočný krok, hladký obkročák, poskočný obkročák, dvoukrok a dvoukročák, kroky jihočeských koleček, „koloběžka“
Kroky 3/4 rytmu: trojkrok, dělený trojkrok, mazurka (na tři kroky, na dva kroky, na jeden krok), sousedská vyšlapávaná, sousedská hladká, sousedská přísunná, trojdobé kroky jihočeských koleček , zadržovaný - dvouhupý.
Všechny kroky jsou prováděny jednotlivě, pak v páru, nejprve rovně, v natáčení a v otáčení
Rozdělení tanců podle historie a jednotlivých typů: Historické rozdělení tanců na tance s nepevnou vazbou na hudební doprovod (tzv. vířívé, kolečkové tance), tance procesionální (chorovody, obřadní tance, mužské skoky). Mladší vrstva tanců s pevnou vazbou na hudební doprovod (tzv. figurální tance).
Tance s pevnou vazbou na hudební doprovod dále dělíme na menší skupiny podle jejich obsahu. Například tance s pracovní tematikou (Švec, Kadlec, Mlynářský), dvojtance (Šátečkový, Rejdovák a Rejdovačka, Zahradník), běžné tance snazší a méně snadné, Furiant a tance s proměnlivým taktem (mateníky, latováky, směsky...).
U vybraných tanců praktické sledování shodných znaků ? text písně, taneční kroky, struktura tance, jako například u tance Švec, Kalamajka, Dupák, Řezanka.
Výuka základních kroků a tanců probíhá v praktických seminářích, kde je kladen důraz na technické zvládnutí jednotlivých tanců a jejich základních kroků.
Výsledky učení
Cílem studia je praktické zvládnutí tanečního materiálu (kroků, způsobů držení apod.) českých a moravských lidových tanců, pochopení variability lidového tance.
Předpoklady a další požadavky
Předmět předpokládá taneční zkušenost, základní znalost lidových tanců.
Literatura
Vycpálek, Josef: České tance, Praha 1921
Seidl, Jan; Špičák, Josef: Zahrajte mi do kola Praha 1945
Bonuš, František: Tance, písně a hudba Plzeňského kraje, Praha 1955
Kos, Bohumil: Lidové tance ve školní tělesné výchově, SPN Praha 1983
Drdácký, František: Lidové tance, Praha 1974
Hodnoticí metody a kritéria
Přímá aktivní účast na lekcích, znalost nejméně dvou tanců, zadání rozcvičení k lekci lidových tanců.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (volitelný předmět)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (volitelný předmět)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (volitelný předmět)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - moderní tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (volitelný předmět)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (volitelný předmět)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (volitelný předmět)