Pedagogická psychologie II 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PPII2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Psychologie učení
2.Pedagogicko psychologická diagnostika
3.Žák a pojetí jeho osobnosti - seberozvoj
4.Utváření sebepojetí - dispoziční schéma (procesy - vývoj, zrání, učení)
5.Sebepojetí - kategorie osobnosti
6.Motivace
7.Frustrace a stres
8.Osobnost učitele
9.Úkolová situace
10.Tvořivost
11.Teorie osobnosti
12.Vývojová psychologie
Výsledky učení
Anotace
Pedagogická psychologie rozvíjí kompetence vzdělávajíciho tak, aby psychologické směřování přesahovalo pedagogické dovednosti ve smyslu individuálního vnímáni jednotlivých studentů (žáků), jejich způsobů uvažování a zároveň vlastního seberozvojového procesu.
Na základě postupného seznamování s psychologickými tématy, jako součástí vzdělávacích obsahů, se mohou studenti lépe kotvit v úvahách nad konkrétními otázkami a problémy současné humanizace školství a celoživotního vzdělávání.
Předmět by měl studenty provést odbornou terminologií, klíčovými tématy k praktickému využití ve své odborné praxi a k budování svého referenčního rámce profesní i osobnostní identity.
Současné trendy na poli učebního procesu akcentují plánování a realizaci výuky v rámci aktivního dialogu a vzájemné interakce mezi vzdělávajícím a vzdělávaným. Tento přístup vede nejen k metakognitivnímu rozvoji, ale i k formování odpovědnějšího přístupu k problémům, tvořivého postoje jedince, k větší adaptabilitě na nové podmínky, ke schopnosti se více flexibilně a kreativně rozhodovat, ke kultivaci emočního prožívání. Vede k posilování aktivity v týmové i samostatné práci, k respektování ostatních i sebe.
Ve zkratce vychází nové pojetí vzdělávání z humanističtějšího přístupu a psychologické analýzy výukových situací s důrazem na vyváženost poznávacího i osobnostního rozvoje jedince a jeho aktivního učení.
Cíle předmětu
Seznámit studenty s konkrétními psychologickými tématy ukotvenými ve vzdělávacích obsazích.
Naučit studenty používat odbornou terminologii pro jejich psychologické směřování v pedagogické praxi.
Probudit u studentů psychodidaktickou citlivost, která vede k psychologickému uvažování a jednání ve smyslu pozitivního formování během edukace.
Dovést studenty k chápání možných pedagogickopsychologických jevů, předpokládaných příčin a dalších faktorů.
Vést studenty v rámci zážitkové výuky k aktivnímu dialogu, tvořivým interakcím a tvoření vlastního rámce na profesním poli.
Seznámit studenty s vývojem psychologického směřování uvnitř pedagogického procesu v rámci současného paradigmatu.
Podpořit u studentů jejich celostně osobností i profesní rozvoj.
Upevňovat ve studentech vlastní autentický přístup k přemýšlení nad aktuálními i budoucími otázkami předmětu pedagogické psychologie, vyvážeností poznávacího a osobnostního rozvoje jedince ve výuce.
Nabídnout studentům východiska, nástroje a možnosti klasických či alternativních řešení v rámci mezioborové disciplíny.
Inspirovat studenty k utváření si vlastního referenčního rámce ve smyslu profesní identity pro budoucí počínání ve vlastní praxi.
Podporovat studenty v kritickém myšlení, metakognitivní spontánnosti, zdravé pochybnosti, empatii a intuici.
Trénovat se studenty respekt k sobě i ostatním, nabádat k duševní hygieně, zdravému relaxu, autonomii, tvořivým aktivitám a volnočasovým zájmům.
Předpoklady a další požadavky
Všeobecné studijní předpoklady, kritické myšlení, autenticita v uvažování, senzitivita, aktivní naslouchání, argumentační schopnosti, integrita osobnosti.
Literatura
Helus, Z.: Úvod do psychologie. Grada Praha 2011
Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém. Amosium Ostrava 1995
Krykorková, H., Váňová, R.: Učitel v současné škole. FFUK Praha 2010
Sedláčková, D.: Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Grada Praha 2009
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Karolinum 2012
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích
Studium literatury
Vypracování prezentací
Diskuze v rámci prezenčního studia
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 10:45–12:15 | Renata BRŮNA | učebna Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Choreografie (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - moderní tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Taneční věda (Mg) (volitelný předmět)