Psychologie 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108PSYC2 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Letní semestr se zaměřuje na proces vzdělávání a vzdělávání hudbou. Řeší propojení vědního oboru psychologie s hudební vědou, na jehož základě vznikla poměrně mladá vědní disciplína hudební psychologie, jejíž nejnovější závěry a poznatky jsou nedělitelnou součástí úspěšné přípravy na povolání učitele hudby. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími styly a metodami profesionální hudební výchovy, s metodikou diagnostiky a tvořivého rozvoje hudebních schopností a dovedností žáků na jednotlivých stupních hudebního školství.
Tematické okruhy:
předmět hudební psychologie; výzkumné metody a metodologická východiska hudební psychologie; hudební schopnosti; psychodiagnostika; hudební nadání, talent a otázka dědičnosti; hudební myšlení a představivost, hudební prožitek; hudební dovednosti a hudební tvořivost; hudební motivace; hudebního vývoje jedince; sociální psychologie a její vliv na hudební rozvoj žáka; tréma a otázka stresu při veřejném vystupování; psychické a fyzické předpoklady interpreta; hodnocení a klasifikace žáků při hudební výuce; žáci na ZUŠ se specifickými vzdělávacími potřebami.
Výsledky učení
Posluchači tohoto předmětu budou obeznámeni s odbornými pojmy a terminologií vědního oboru psychologie a hudební psychologie. Získají základní přehled o dějinách psychologie a významných osobnostech tohoto oboru. Studenti získají teoretické poznatky o předpokladech, dovednostech a schopnostech žáka. Naučí se, jak žáky motivovat, osvojí si základní dovednosti pedagogické psychologie a jejich uplatnění v praxi. Studium psychologie a hudební psychologie umožní studentům hlubší proniknutí do vlastního hudebního vědomí a pochopení některých pochodů hudebního tvoření a percepce hudby.
Součástí výstupu z předmětu bude tvorba vlastního odborného portfolia, které slouží jako písemná závěrečná práce a kterou student předloží u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie.
Vazba na SZZ:
Absolvování předmětu Psychologie, včetně předmětů Pedagogika a Didaktika/Vyučovatelská praxe, je zároveň předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke státní zkoušce, a získal tak pedagogickou způsobilost pro budoucí povolání učitel hudby/hudební výchovy.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HOLAS, Milan. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. Praha: Nakladatelství AMU v Praze, 2013. ISBN 9788073312626.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3704-1.
SEDLÁK, František – VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
Doporučená literatura:
HAVASOVÁ, Kató. Nebojte se trémy. Praha: Edition Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.
HOLAS, Milan. Hudební nadání. Praha: Hudební fakulta AMU v Praze, 1994. ISBN 80-85883-007.
GARDER, Howard. Dimenze myšlení, teorie rozmanitých inteligencí. (kapitola Hudební inteligence). Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1303-1.
KULKA, Jiří – POLEDŇÁK, Ivan – PRAŽÁKOVÁ, Zdeňka. Psychologie pro konzervatoře. Praha: SPN, 1998.
POLEDŇÁK, Ivan. ABC Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984.
Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Odborná a doporučená literatura.
Odborné časopisy: např. časopis Československá psychologie (ISSN 0009-062X); nebo Psychologie a její kontexty (ISSN 1803-9278 (print) ISSN 1805-9023 (online); dále Psychologie pro praxi (ISSN 1803-8670), časopis Psychoterapie: praxe - inspirace - konfrontace (ISSN 1802 - 3983).
Členství v Národní pedagogické knihovně J. A. Komenského v Praze (viz webový odkaz: http://npmk.cz/knihovna), kde je pro posluchače předmětu psychologie dostupná všechna odborná literatura, psychologické slovníky, ve studovně volně přístupné všechny doporučené odborné časopisy také služba e-PK a další.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka a aktivní účast na přednášce, práce na profesním a odborném portfoliu studenta – 40 % výsledného hodnocení
Zkouška (zkouška se skládá z písemné a dle potřeby i opravné ústní části) – 60 % výsledného hodnocení
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:20–16:50 | Eva ŠAŠINKOVÁ | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 | ||
St | 18:30–20:00 | Eva ŠAŠINKOVÁ | Učebna 2017 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 2 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (volitelný předmět)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dirigování (Bc) od 2022/2023 (volitelný předmět)
- Dirigování (Mg) od 2022/2023 (volitelný předmět)
- Zpěv a operní režie (Mg) - Zpěv od 2022/23 (volitelný předmět)
- Zpěv (Bc) - od 2022/23 (volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Bc) - Klavír od 2022/23 (volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Bc) - Cembalo od 2022/23 (volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Bc) - Varhany od 2022/23 (volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Mg) - Klavír od 2022/23 (volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Mg) - Cembalo od 2022/23 (volitelný předmět)
- Klávesové nástroje (Mg) - Varhany od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Housle (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Viola (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Violoncello (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Kontrabas (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Harfa (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Kytara (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Housle (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Viola (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Violoncello (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Kontrabas (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Harfa (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Strunné nástroje - Kytara (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Fagot (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Flétna (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Hoboj (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Klarinet (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Lesní roh (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Pozoun (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Trubka (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Tuba (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Fagot (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Flétna (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Hoboj (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Klarinet (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Lesní roh (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Pozoun (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Trubka (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Dechové nástroje - Tuba (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Nonverbální divadlo (Bc) - od 2022/23 (volitelný předmět)
- Nonverbální divadlo (Mg) - od 2022/23 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Bicí nástroje (Bc) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Bicí nástroje (Mg) od 2022/23 (volitelný předmět)
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (volitelný předmět)
- Jazzová hudba (Mg) od 2019/20 (volitelný předmět)
- Komorní hra (Mg) - od 2022/23 (volitelný předmět)