Hudba a média
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
110HAME | zkouška | 4 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Předmět je zaměřen na historii a vývoj jednotlivých masmédií se zaměřením na jejich možný vztah k hudbě. Pozornost se věnuje jak tradičním tištěným médiím a psanému slovu o hudbě ve všech žánrech od fejetonu, zprávy až ke kritice, tak zejména těm médiím, která přinášejí distribuovanou hudbu. Velká pozornost je věnována nahrávacímu průmyslu, úloze rozhlasu, televize a zejména internetu v současných podmínkách digitalizující se společnosti a všem sociálním i ekonomickým konsekvencím.
Tematické okruhy:
- Celková úloha masmédií a jejich funkce v moderní společnosti
- Stručná historie masmédií v Evropě a v USA
- Hudební časopisectví
- Film jako médium spojené s hudbou
- Rozhlasové vysílání a jeho úloha v současnosti, typy rozhlasových stanic
- Televizní vysílání a jeho úloha v současnosti, typy televizních stanic
- Internet a sociální sítě, mobilní telefony
- Současnost a perspektivy medializované hudby
- Sociální a ekonomické dopady digitálního věku a nové perspektivy vztahu hudby a médií
- Základní fakta o sledovanosti v oblasti, tisku, rozhlasu, televize a internetu
- Legislativa z oblasti médií
Výsledky učení
Student získá vědomosti o historii a současnosti vztahu tradičních i nových médií a hudby. Bude umět rozlišit vrstvu verbální komunikace o hudbě a komunikace zvukovou matérií (distribuovanou hudbou). Bude umět využít základní síť odborných časopisů a internetových portálů v ČR, v Evropě i v USA. Výsledkem bude i přehled o současných možnostech rozhlasového a televizního vysílání a zejména o potenciálu sociálních sítí a dalších mediálních služeb jako je YouTube, Spotify apod.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
FUKAČ, Jiří a kol. Hudba a média: rukověť muzikologa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 258 s. ISBN 80-210-1951-4.
JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.
MANOVICH, Lev. The language of new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002. ISBN 0-262-13374-1.
MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura: výbor z díla. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000. 415 s. Nové obzory. ISBN 80-7217-128-3.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Překlad Marcel Kabát a Jan Jirák. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007. 447 s. ISBN 978-80-7367-338-3.
MUSIL, Martin. Masmédia a publicita. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2005. 73 s. ISBN 80-245-0872-9.
Doporučená literatura a prameny:
DEFLEUR, Melvin L. a BALL-ROKEACH, Sandra J. Teorie masové komunikace. Překlad Jan Jirák a Otakar Šoltys. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 363 s. ISBN 80-7184-420-9.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1991. 348 s. Eseje; sv. 4. ISBN 80-207-0296-2.
MEYROWITZ, Joshua. Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2006. 341 s. Mediální studia. ISBN 80-246-0905-3.
THOMPSON, John B. Média a modernita: sociální teorie médií. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2004. 219 s. Mediální studia. ISBN 80-246-0652-6.
Tiskový zákon č. 46/2000 Sb. o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů
Zákon č. 37/1995 Sb. o neperiodických publikacích
Zákon č. 121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským (autorský zákon)
Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání č. 231/2001 Sb.
Zákon o České televizi č. 483/1991 Sb.
Zákon č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou k úspěšnému složení ústní zkoušky je znalost historie a současnosti vztahu hudby a médií, od nototisku přes tradiční média – časopisy, noviny, další tištěná média, film, rozhlas, televize až k digitálním médiím a sociálním sítím. Důkladné rozlišení verbalizace hudby a distribuce hudby jako zvukového fenoménu. Znalost českého i mezinárodního terénu.
Teoretická část 75 %
Praktická část 25 %
Povinná účast studentů na přednáškách min. 80 %
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje