Hudba a média

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
110HAME zkouška 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Cíl výuky:

Předmět je zaměřen na historii a vývoj jednotlivých masmédií se zaměřením na jejich možný vztah k hudbě. Pozornost se věnuje jak tradičním tištěným médiím a psanému slovu o hudbě ve všech žánrech od fejetonu, zprávy až ke kritice, tak zejména těm médiím, která přinášejí distribuovanou hudbu. Velká pozornost je věnována nahrávacímu průmyslu, úloze rozhlasu, televize a zejména internetu v současných podmínkách digitalizující se společnosti a všem sociálním i ekonomickým konsekvencím.

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Student získá vědomosti o historii a současnosti vztahu tradičních i nových médií a hudby. Bude umět rozlišit vrstvu verbální komunikace o hudbě a komunikace zvukovou matérií (distribuovanou hudbou). Bude umět využít základní síť odborných časopisů a internetových portálů v ČR, v Evropě i v USA. Výsledkem bude i přehled o současných možnostech rozhlasového a televizního vysílání a zejména o potenciálu sociálních sítí a dalších mediálních služeb jako je YouTube, Spotify apod.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

FUKAČ, Jiří a kol. Hudba a média: rukověť muzikologa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 258 s. ISBN 80-210-1951-4.

JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

MANOVICH, Lev. The language of new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002. ISBN 0-262-13374-1.

MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura: výbor z díla. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000. 415 s. Nové obzory. ISBN 80-7217-128-3.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Překlad Marcel Kabát a Jan Jirák. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007. 447 s. ISBN 978-80-7367-338-3.

MUSIL, Martin. Masmédia a publicita. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2005. 73 s. ISBN 80-245-0872-9.

Doporučená literatura a prameny:

DEFLEUR, Melvin L. a BALL-ROKEACH, Sandra J. Teorie masové komunikace. Překlad Jan Jirák a Otakar Šoltys. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 1996. 363 s. ISBN 80-7184-420-9.

MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1991. 348 s. Eseje; sv. 4. ISBN 80-207-0296-2.

MEYROWITZ, Joshua. Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2006. 341 s. Mediální studia. ISBN 80-246-0905-3.

THOMPSON, John B. Média a modernita: sociální teorie médií. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2004. 219 s. Mediální studia. ISBN 80-246-0652-6.

Tiskový zákon č. 46/2000 Sb. o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů

Zákon č. 37/1995 Sb. o neperiodických publikacích

Zákon č. 121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským (autorský zákon)

Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání č. 231/2001 Sb.

Zákon o České televizi č. 483/1991 Sb.

Zákon č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou k úspěšnému složení ústní zkoušky je znalost historie a současnosti vztahu hudby a médií, od nototisku přes tradiční média – časopisy, noviny, další tištěná média, film, rozhlas, televize až k digitálním médiím a sociálním sítím. Důkladné rozlišení verbalizace hudby a distribuce hudby jako zvukového fenoménu. Znalost českého i mezinárodního terénu.

Teoretická část 75 %

Praktická část 25 %

Povinná účast studentů na přednáškách min. 80 %

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů