Praxe zvukové tvorby a hudební režie 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171PZVT5 | zkouška | 6 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 132 až 162 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Aleš DVOŘÁK, Jiří GEMROT, Martin PINKAS, Sylva STEJSKALOVÁ, Ondřej URBAN
Obsah
Cíl výuky:
Pro studenty specializace Zvuková tvorba je cílem cvičení hlubší rozvoj profesních dovedností ve snímání hudebních nástrojů či hudebních uskupení a zpracování hudebního signálu pro potřeby vzniku autonomních zvukových děl. Cvičení jsou prováděna v týmové spolupráci s hudebními režiséry či samostatně.
Studenti specializace Hudební režie se naučí provádět úkoly spojené s realizací hudební režie s vyššími nároky na kvalitu technického provedení i uměleckého ztvárnění. Hodnotí se kvalita provedení přípravy nahrávání, nahrávání i postprodukce.
Shrnutí obsahu předmětu:
Studenti obou specializací si ověřují své teoretické znalosti na praktických úkolech a získávají díky praxi zpětnou vazbu, jakým způsobem dokáží realizovat zadaný projet v týmové spolupráci i samostatně a ve spolupráci s interprety.
Praxe částečně vychází z potřeb výuky ostatních oborů na Hudební a taneční fakultě a z nabídky praxe ve Zvukovém studiu HAMU. Zároveň je podřízena nabídce nahrávání v Českém rozhlase, Rudolfinu a aktivitám pedagogů ve vlastní praxi.
Mezi cvičení mohou být zařazeny nahrávací projekty v neznámých koncertních či chrámových prostorách.
Tematické okruhy:
- Modifikace a kombinace mikrofonních systémů, použití spotů
- „Live“ mixáž se současným provedením časových, dynamických, barevných a prostorových úprav signálu při záznamu díla či ozvučení scénických děl
- Postprodukční mixáž, střih, úprava barvy, celkové dynamiky a prostoru pořízeného záznamu a automatizace procesu zpracování signálu
- Nahrávání smyčcového kvarteta, smyčcového a dechového kvinteta v kombinaci s klavírem nebo jiným hudebním nástrojem
- Záznamy koncertů, realizace studiových snímků ve Zvukovém studiu HAMU ve spolupráci s jinými studijními programy
- Příprava zvukových stop a ozvučení představení v divadle podle požadavků ostatních studijních programů
- Účast na přímém přenosu do rozhlasu, televize nebo přes internet (live streaming)
- Poslech a oprava realizovaných děl
- Hudební režie live i studiových snímků zadaných projektů
Výsledky učení
Student specializace Zvuková tvorba je schopen používat různé rozšířené mikrofonní techniky a jejich kombinace s použitím spotových mikrofonů při nahrávání hudby k dosažení esteticky působivé zvukové stránky nahrávky. Dokáže přetvářet záznam hudby po stránce časové, dynamické, barevné i prostorové. Dokáže použít poznatky pro přípravu a realizaci i jiných forem autonomních zvukových děl. Rozumí týmové práci zejména v součinnosti s hudebním režisérem.
Student specializace Hudební režie dokáže připravit nahrávání, použít vhodného způsobu vedení nahrávání vzhledem k technickým požadavkům a účelu nahrávky. Zná postupy postprodukce, na kterých se aktivně podílí. Dokáže komunikovat se členy nahrávacího týmu, s interprety, používat odbornou terminologii i strategii jednání. Je si vědom odpovědnosti za odevzdanou práci v požadovaném termínu a kvalitě.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
Zvukový materiál z archivu Zvukového studia HAMU.
ZAMAZAL, Václav. Hudební nástroje před mikrofonem. Praha: Editio Supraphon, 1975.
DICKREITER, Michael. Mikrofon-Aufnahmetechnik. Leipzig: S. Hirzel, 2003.
WALNE, Graham. Sound for Theatre. Kent: Whitstable, 1990.
Doporučená literatura:
Bude upřesněna vyučujícím dle individuálních potřeb studentů v průběhu semestru.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška se skládá z předložení a obhájení vlastní vybrané zvukové nahrávky nebo provedení hudební režie hudebního snímku. Nutnou přílohou ke zvukové nahrávce je písemná explikace, popisující její vznik, použitá zařízení a postupy při její realizaci. Student hudební režie předkládá podrobnou zprávu o nahrávání.
Student během semestru zpracuje 3-4 zvukové snímky v nahrávacím týmu (specializace Zvuková tvorba - Hudební režie). Povinná docházka na praktická cvičení: 70 %. Požaduje se spolupráce se studenty bakalářského stupně studia.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:00–17:00 | Sylva STEJSKALOVÁ Aleš DVOŘÁK |
Učebna Zvukové studio Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Mg) od 2022/23 (povinný předmět)