Malý buben 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173MABU3 | zápočet | 1 | 10 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 18 až 23 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cíl výuky:
Cílem předmětu ve třetím semestru je pokračovat v procesu postupného rozvíjení individuálního hudebního projevu studenta s důrazem na jeho vlastní uměleckou tvořivost.
Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studenta po stránce umělecké i technické. Student se seznamuje s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru a zároveň získává přehled o specifických rysech hudby různých stylových a žánrových okruhů.
Vybudování reprezentativního repertoáru sólových skladeb pro malý buben. Osvojení inovativních přístupů k tvorbě zvuku. Student je veden ke sledování nejnovějších objevů sledováním koncertního dění v tuzemsku i v celém světě, včetně využití internetu.
Tematické okruhy:
Prohlubování základní techniky hry (výchozí pro multipercussion a další bicí nástroje) - technická cvičení pod dohledem, etudy.
Orchestrální studie - sóla a party symfonického a komorního repertoáru. Poslech příslušných skladeb.
Rozšiřování repertoáru sólových koncertních skladeb pro malý buben.
Náročné skladby v oboru „marching drumming“ a rudimentů.
Společné hledání optimálních efektivních metod nácviku skladeb.
Vedení k samostatnosti při hledání myšlenkového obsahu a forem jeho interpretace u sólových skladeb.
Výsledky učení
Student dokáže nacházet vlastní nové cesty k obohacení škály interpretačních možností. Je schopen experimentálního hledání inovativních technik a nových zvukově výrazových prostředků.
Má přehled o významných partech malého bubnu v symfonické literatuře a dovede je zasadit do kontextu díla, zná dobové konotace včetně dobově podmíněného ideálu zvukových barev, potažmo výběru nástroje vhodného typu a konstrukce.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Seznam literatury bude průběžně doplňován o nově vznikající skladby. Výběr konkrétních titulů je závislý na individuálních predispozicích jednotlivých studentů.
Příklad repertoáru:
Etudy pro malý buben:
AGHOSTINI, Dante. Drum Method, sešit II
AHO, Kalevi. Symfonie č. 3
BORODIN, Modest Petrovič. Polovecké tance z „Kníže Igor“
CIRONE, Anthony J.. Portraits in Rhythm: 50 Studies for Snare Drum
DAWSON, Alan / DeMichael, Don. A Manual for the Modern Drummer
DELÉCLUSE, Jacques. Douze etudes pour Caise-Claire
FINK, Siegfried. Progressive Etuden
FIRTH, Vic. Snare Drum Method 1+2
HUSA, Karel. Hudba pro Prahu 1968
KODALY, Zoltán. Háry János, Suita
KORSAKOV, Nikolaj Rimský. Španělské capriccio
N.A.R.D. (The National Association of Rudimental Drummers). 150 Rudimental Drum Solos
Orchestrální party
BOBO, Kevin. Tantrum for Snare Drum
KOSHINSKI, Gene. Swerve for Solo Snare Drum
MARKOVICH, Mitch. Tornado
Přednesové skladby:
RAVEL, Maurice. Bolero
RAVEL, Maurice. Španělská rapsodie
STONE, George Lawrence. Accents and Rebounds for the Snare Drummer
STONE, George Lawrence. Stick Control for the Snare Drum
VESELÝ, Miloš. Studie pro malý buben
WESSELS, Mark. A Fresh Approach to the Snare Drum
WILCOXON, Charley. Modern Rudimental Swing Solos
Ve všech případech se jedná o hudebniny, vydání libovolné.
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky
YouTube
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru. Dostatečný objem času věnovaný samostatnému nácviku a evidentní snaha o pokrok mezi jednotlivými cvičeními. Předkládání vlastních návrhů, zejména v oblasti interpretačního pojetí skladeb i jejich výběru. Aktivní sledování domácí i zahraniční koncertní scény. (Hodnotí vyučující.)
Minimální docházka - 50 %.
Poznámka
nejsou
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Bicí nástroje (Bc) od 2022/23 (povinný předmět hlavní)