Historie, teorie a praxe české činoherní kritiky 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201HKR1 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Obsah zimního semestru:
- Kritický spor o Máchův Máj a dvojí pojetí činoherní dramaturgie od obrozeneckých dob k dnešní reflexi i formám diferenciace mezi „objektivně“ a „subjektivně“ romantickým, angažovaným, resp. dokumentárním či politickým, a „básnickým“, resp. „čistě uměleckým“ i event. subverzivním divadlem; Mácha a Tyl, Mácha a avantgarda.
- Český kriticismus se základem u Dobrovského (kritika kultu Jana Nepomuckého) od Havlíčka k Masarykovi a česká činoherní kritika od Nerudy k Vodákovi.
- Nerudova divadelní kritika jako pražská obdoba Lessingovy Hamburské dramaturgie: kritika jako teoretická, resp. programová dramaturgie v jejím bezprostředním vztahu k aktuální praxi; díla a tendence.
- Vodákovo pojetí dramatického umění jako umění inscenačního se základem v herectví reflektovaném na hranici specifického scénování a scénování české společnosti.
- Kritik Václav Tille a režisér František Zavřel: Normativní a programová kritika, normy a módy nebo tendence, kritika jako programová dramaturgie.
Výsledky učení
Cílem předmětu je vést studenty režie a dramaturgie KČD k hlubšímu pochopení vztahu divadla a diváků v kontextu dobové společenské mentality na hranici obecně kulturní a odborně divadelní reflexe. Ve výsledku jde o sledování vývoje této reflexe nikoli v rámci úzce akademického (či pseudoakademického) oddělování kritiky a dramaturgie, ale o takové pojetí obou disciplín, které odpovídá reálné situaci a které by bylo adekvátní jak reálnému vztahu divadla a jeho diváků, tak vztahu tvorby a reflexe v divadelní praxi, v níž se jednotlivé profese (režisér – dramaturg – kritik) prolínají, jak ostatně dokládají konkrétní příklady: tak je předmět významný i pro studium historie i současné praxe a perspektiv české činohry na úrovni, na které se studium historického materiálu stává součástí (o příslušné znalosti opřené!) sebeidentifikace talentu a rozvíjení jeho různých stránek.
Předpoklady a další požadavky
Aktivní účast na seminářích, písemné vypracování seminární práce.
Literatura
Z uvedených seznamů literatury s širším záběrem doporučuje pedagog ke studiu přísně vybrané (a počtem i rozsahem zvládnutelné) položky podle jejich zaměření, doposud získané vědomostní báze a zájmu o možná dílčí témata ke společnému i individuálnímu využití.
I.
- Stich, A. „Ještě k Máchovi: velký a silný protivník J. K. Tyl“, in Černý, F. (red.) Monology o Josefu Kajetánu Tylovi, Praha 1993: 65–73
- Masaryk, T. G. „O studiu děl básnických“, in Jeřábek, D. (ed.) O národní literaturu, Praha 1990: 243–262
- Tureček, D. a kol. České literární romantično, Brno 2012: vybrané pasáže zejm. ze stati K. Hrdiny „Romantismus v české literární historii“
- Tyl, J. K. „Pohled na literaturu nejnovější“ [s kritikou Máje], in (týž) O umění, Praha 1951: 166–177 + novela „Rozervanec“ dost. i online
II.
- Císař, J. Život jevišti (Formování české realistické kritiky), Praha 1962
- Havlíček, K. O literatuře [obsahuje kromě velké stati o kritice a recenze Tylova Posledního Čecha i stati o divadle]
- Marek, J. Česká moderní kultura, Praha 1998: 207–217 (VII. 2. Česká moderna a kriticismus)
- Mikovec, F. B. „Josef Kajetán Tyl“ a další články in (týž) Pražská Thálie kolem roku 1850, Praha 2010
- Mrštík, V. Moje sny (Pia desideria) I, II, Praha 1903, event. + (týž) Bestia triumphans, Praha 1897
- Pisarevský, P. O. [=Masaryk, T. G.] „J. Vrchlického ‘Exulanti’“, Čas, r. 1, č. 2 (5. 1. 1887: 17–20, č. 3 (20. 1.): 33–40 a č. 4 (5. 2.): 55–59
- Schauer, H. G. „Naše dvě otázky“, in Jeřábek, D. (ed.) O národní literaturu, Praha 1990: 263–270 a další „úvahy a polemiky doby májovců a lumírovců“
III.
- Neruda, J. Divadlo I, Praha 1959, Divadlo II, 1951, Divadlo III, 1954, Divadlo IV, 1958, Divadlo V, 1966, Divadlo VI, 1973
IV.
- Jindřich Vodák k historii českého divadla (připravuje se)
- Vodák, J. Kritické dílo: z 6 svazků vyd. J. Trägerem zejm. Eduard Vojan, Praha 1950, Tři herecké podobizny (Mošna, Kvapilová, Hübnerová), 1953, a Tváře českých herců (Od Josefa Jiřího Kolára k Vlastovi Burianovi), 1967
- Kopecký. J. „Kritik a herec (Marginálie k dílu Jindřicha Vodáka)“, Divadelní zápisník, 1945–1946: 561–564 a 615–625
- Kopecký, J. „Dvě vodákovské kapitoly“, Divadelní zápisník, 1947: 354–362
- Krýsa, V. J. (ed.) Kritik Jindřich Vodák [nekrology a další hodnotící články k úmrtí J. V.], Brno 1940
- Pražák, A. Jindřich Vodák, Praha 1937
- Pujman, F. Jindřich Vodák, Praha 1936
V.
- T. [Tille, V.] Divadelní vzpomínky, Praha 1917
- + časopis Scéna 1813–1914
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu na základě předložené písemné seminární práce na zadané téma.
Poznámka
Možné náměty seminárních prací:
- Mácha a Tyl,
- Havlíček a Tyl, resp. Havlíček o divadle,
- Neruda a Sklenářová-Malá, resp. Neruda a J. J. Kolár či jiní,
- Vilém Mrštík kritik.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 11:00–12:30 | Radmila HRDINOVÁ | Učebna - teoretické předměty Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (MA) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (M.A.) (volitelný předmět)